Ενεργειακή κρίση και εξοικονόμηση ενέργειας

Πέντε έξυπνες λύσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Η καλοκαιρινή ραστώνη διακόπηκε κάπως απότομα από το κύμα βροχοπτώσεων που χτύπησε την Ελλάδα και το οποίο ήρθε να μας υπενθυμίσει ότι βρισκόμαστε ένα βήμα μακριά από τον χειμώνα. Έναν χειμώνα που αναμένεται να είναι δύσκολος κλιματικά και ενεργειακά.


Στις 24 Αυγούστου πληροφορηθήκαμε ότι η Γερμανία αποφάσισε να πάρει μια σειρά πρωτοφανών μέτρων για την εξοικονόμηση ενέργειας, που απευθύνονται τόσο στα νοικοκυριά όσο και στις επιχειρήσεις. Λίγες μέρες αργότερα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κα Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε ότι η  Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζει «έκτακτη παρέμβαση και μια διαρθρωτική μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας», με αφορμή τη δραματική αύξηση των τιμών που παρατηρήθηκε. 


Στην Ελλάδα, οι πολίτες αναμένουν με αγωνία τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, τόσο για τις νέες επιδοτήσεις όσο και για τα μέτρα ανακούφισης από την ακρίβεια. Δηλαδή ποιες θα είναι οι παρεμβάσεις και οι νέες δράσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας που έχουν αποφασίσει τα συναρμόδια υπουργεία, προκειμένου να «θωρακιστούν» τα ελληνικά νοικοκυριά.


Τι γίνεται όμως με τις επιχειρήσεις; Τόσο οι μικρές επιχειρήσεις όσο και οι μεγάλες βιομηχανίες αισθάνονται την πίεση της οικονομικής ύφεσης που επικρέμεται πάνω από την Ευρώπη αλλά και τον πληθωρισμό να τις απειλεί. Αυτή η άνευ προηγουμένου άνοδος των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας (που έχουν εκτοξευθεί σχεδόν στο δεκαπλάσιο από την περασμένη χρονιά), έχει αυξήσει δραματικά την οικονομική επιβάρυνση και αποτελεί πονοκέφαλο για όλες τις επιχειρήσεις.


Έρευνες στο εξωτερικό έχουν δείξει ότι οι μικρές επιχειρήσεις που επενδύουν στρατηγικά στη βιωσιμότητα μπορούν να περικόψουν από 10% έως 30% τα ενεργειακά τους κόστη, χωρίς να χρειαστεί να θυσιάσουν το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης και ποιότητας των υπηρεσιών και προϊόντων που προσφέρουν. Εξοικονόμιση 20% για μια μικρή επιχείρηση σημαίνει ότι μπορεί διαχειριστεί καλύτερα τις υπόλοιπες δαπάνες που έχει.


Κάθε επιχείρηση μπορεί να κινηθεί πάνω σε τρεις βασικούς άξονες για την εξοικονόμηση ενέργειας:

α) να βρει λύσεις για τον ήδη υπάρχοντα εξοπλισμό,

β) να επενδύσει στην αγορά νέου λιγότερο ενεργοβόρου εξοπλισμού και άλλων τεχνολογικών εργαλείων

και γ) να κάνει συνδυασμό των δύο παραπάνω.
Βασικό σημείο εκκίνησης, προκειμένου να εκτιμήσει μια επιχείρηση σε ποιόν από τους 3 άξονες εμπίπτει, είναι η χαρτογράφηση της ενεργειακής της κατανάλωσης. Δηλ. να προβεί σε έναν προσεγμένο ενεργειακό έλεγχο προκειμένου να αξιολογηθεί πού καταναλώνει την περισσότερη ενέργεια (ανά περιοχές και ώρες εργασίας). Μέσω αυτής της χαρτογράφησης θα μπορέσει να εντοπίσει τις περιοχές που σπαταλά ενέργεια – και χρήματα – και να επιλέξει τις διορθωτικές κινήσεις, ανάλογα με το budget που διαθέτει.


Για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να επενδύσουν στην αγορά νέου εξοπλισμού και τεχνολογικών εργαλείων για τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης, υπάρχουν έξυπνες λύσεις που μπορούν να επιφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Οι  5 σημαντικότερες είναι:
1.    Μην αφήνετε ΗΥ, εκτυπωτές και άλλα μηχανήματα σε κατάσταση αναμονής (stand-by mode). Μελέτες έχουν δείξει ότι κλείνοντας τις ηλεκτρονικές συσκευές εξοικονομείτε ετησίως περίπου 75% της ενέργειας που καταναλώνουν.
2.    Διατηρείστε τη θερμοκρασία μέσω κλιματισμού στους 25 βαθμούς το καλοκαίρι και στους 18 τον χειμώνα και παράλληλα εντοπίστε και εξαλείψτε κάθε πιθανή αιτία απώλειας θέρμανσης/ψύξης (π.χ. ανοιχτά παράθυρα, πόρτες κοκ). 
3.    Μην παραλείπετε την προγραμματισμένη συντήρηση όλων των ηλεκτρικών συσκευών (air condition, ψυγεία κ.α.). Οι δυσλειτουργίες και ο ελλιπής καθαρισμός τους αυξάνει αποδεδειγμένα την κατανάλωση ενέργειας. 
4.    Υπενθυμίστε σε υπαλλήλους και συναδέλφους να σβήνουν τα φώτα.  Επίσης, μια χαμηλού κόστους επένδυση είναι η τοποθέτηση ανιχνευτών κίνησης για τον έλεγχο του φωτισμού σε χώρους που δεν χρησιμοποιούνται συχνά.
5.    Κάντε ενδελεχή έρευνα αγοράς και επιλέξτε έναν πάροχο ρεύματος/αερίου με βάση την τιμολογιακή πολιτική αλλά και την πιστοληπτική ικανότητα και την τεχνολογική υποστήριξη που προσφέρει.
Το πλέον σημαντικό όμως είναι να γίνει κατανοητό ότι η  εξοικονόμηση ενέργειας είναι ομαδικό άθλημα – δεν πρέπει να είναι ευθύνη μόνο των ιδιοκτητών των επιχειρήσεων. Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να ενημερώνονται για το πώς μπορούν να εξοικονομούν ενέργεια και να ενθαρρύνονται να μοιράζονται τις δικές τους καινοτόμες ιδέες σχετικά με τον τρόπο μείωσης του ενεργειακού κόστους. 
Επιδιώξτε να κάνετε έναν ανοιχτό διάλογο με του εργαζόμενους. Μόνο έτσι θα έχετε τη δυνατότητα να δημιουργήσετε και να καλλιεργήσετε μια ενεργειακά αποδοτική εργασιακή κουλτούρα, η οποία θα εξοικονομήσει χρήματα στην επιχείρηση και ταυτόχρονα θα βάλει τις βάσεις για τη μετάβαση στην «πράσινη επιχειρηματικότητα».

* Ο κ. Νίκος Αυλώνας είναι πρόεδρος Κέντρου Αειφορίας (CSE), επισκέπτης καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Aθηνών (IMBA).