Κλείσιμο

EastMed: Το παρασκήνιο του αγωγού που δεν θέλει η Άγκυρα

Έργο που θα ενισχύσει τη γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας ως ενεργειακό κόμβο, αλλά και θα συμβάλλει στην ενεργειακή απεξάρτηση της ΕΕ από τη Ρωσία στο πλαίσιο του πλέγματος των ευρωπαϊκών ενεργειακών οδών που υπάρχουν, σχεδιάζονται και κατασκευάζονται χαρακτηρίζεται ο αγωγός Eastern Mediterranean (γνωστός ως EastMed), εκτιμώμενου προϋπολογισμού 7 δισ. ευρώ.

Η πρόσφατη δε προκλητική απόφαση της Άγκυρας να υπογράψει μνημόνιο κατανόησης με τη Λιβύη για τις θαλάσσιες δικαιοδοσίες, αγνοώντας την ελληνική υφαλοκρηπίδα, ενισχύει σημαντικά την ήδη μεγάλη σημασία του έργου, παρά τη σειρά μεγάλων τεχνικών προκλήσεων που αυτό παρουσιάζει από τη φύση του. Κι αυτό, γιατί «μπλοκάρει» ουσιαστικά την τουρκολιβυκή συμφωνία, καίτοι αυτή ήταν «τραβηγμένη από τα μαλλιά», καθώς διατρέχει την κυπριακή ΑΟΖ και τη δυνητική ελληνική ΑΟΖ.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Νίκος Αναστασιάδης και ο Βενιαμίν Νετανιάχου υπογράφουν την Πέμπτη τη  Διακρατική Συμφωνία (IGA),  για τον αγωγό φυσικού αερίου, «υπό τις ευλογίες» της Ιταλίας που δεν συνυπογράφει άμεσα για εσωτερικούς πολιτικούς λόγους (αντιδράσεις στους Πεντάστερους του ΥΠΕΞ Ντι Μάιο για περιβαλλοντικά θέματα). Εντούτοις, χωρίς το «πράσινο φως» της Ιταλίας, το έργο θα ήταν ανέφικτο.

Πέραν της Ελλάδας, του Ισραήλ, της Κύπρου, της Ιταλίας, που επιθυμούν να «μπει το νερό στο αυλάκι» για τον αγωγό φυσικού αερίου, τον αγωγό στηρίζουν με θέρμη η Αίγυπτος (παρά τα περί αντιθέτου λεγόμενα από την Άγκυρα), η Γαλλία και οι ΗΠΑ που επιθυμούν διακαώς την ενεργειακή απεξάρτηση της ΕΕ από τη Μόσχα αντιδρώντας στον Nord Stream 2. Το έργο υποστηρίζεται και συγχρηματοδοτείται από την Ένωση.

Ο αγωγός 1.900 χιλιομέτρων θα είναι ποντισμένος σε πολύ μεγάλα βάθη και γι’ αυτό παρουσιάζει ποικίλες τεχνικές δυσκολίες. Η Τουρκία βασίστηκε στις δυσκολίες αυτές για να αντιπροτείνει στο Ισραήλ την κατασκευή αγωγού που θα περνάει μέσα από το έδαφός της με το επιχείρημα ότι το συγκεκριμένο πρότζεκτ θα είναι τεχνικά πολύ ευκολότερο και φθηνότερο, εντούτοις το Ισραήλ προέταξε τα (γεω)πολιτικά του συμφέροντα έναντι των οικονομικών συμφερόντων.  

Μετά την περάτωσή του ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω Ελλάδας. Η αρχική δυναμικότητα του αγωγού θα είναι 10 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, ενώ το εκτιμώμενο ανακτήσιμο απόθεμα φυσικού αερίου εάν συνδυαστούν οι οικονομικές ζώνες Ισραήλ, Κύπρου και Αιγύπτου ανέρχεται σε 10 τρισ. κυβικά μέτρα. 

Ο αγωγός EastMed ακολουθεί υποθαλάσσια όδευση προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης και κατόπιν, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, μέχρι τις ακτές της Θεσπρωτίας και την Ιταλία.  Η ιδέα για τον EastMed ανήκει στην ελληνοϊταλική κοινοπραξία Poseidon.
 

Πηγή: skai.gr