Ειδική κατάρτιση για οδηγούς επαγγελματικών αυτοκινήτων κάτω των 3,5 τόνων ζητά η ΕΕ

Ο πρωταρχικός στόχος της προτεινόμενης αναθεώρησης είναι να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια, συμβάλλοντας στον στόχο της ΕΕ για μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και σοβαρών τραυματισμών κατά 50% έως το 2030.

Την ανάγκη για επιπρόσθετη επαγγελματική κατάρτιση για οδηγούς επαγγελματικών αυτοκινήτων κάτω από τους 3,5 τόνους, που σήμερα μπορούν να τα οδηγήσουν με το δίπλωμα επιβατικού αυτοκινήτου, ζητάει, με επιστολή του, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας και Μεταφορών.

Ο πρωταρχικός στόχος της προτεινόμενης αναθεώρησης είναι να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια, συμβάλλοντας στον στόχο της ΕΕ για μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και σοβαρών τραυματισμών κατά 50% έως το 2030.

Σήμερα τα μικρά επαγγελματικά οχήματα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στα τροχαία ατυχήματα που σημειώνονται εντός της ΕΕ, ακολουθώντας ανοδική τάση, καθώς η χρήση τους αυξάνεται σταδιακά.

Το 2018, το 11% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα προήλθε από παρόμοιο τύπο οχημάτων. Το 39% αυτών των θανάτων ήταν πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.

Η αυξανόμενη χρήση των οχημάτων της συγκεκριμένης κατηγορίας μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, όπως η υψηλότερη ζήτηση για τέτοια επαγγελματικά οχήματα και οι ημερήσιες αστικές διαδρομές που πραγματοποιούνται πέρα από την καθαρά επαγγελματική χρήση. Από την άλλη πλευρά, η πίεση των εμπόρων να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις της αγοράς, ο έντονος ανταγωνισμός στον κλάδο των μεταφορών και η έλλειψη αυστηρών κανονισμών, έχουν συμβάλει στις κακές συνθήκες εργασίας, που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια οδηγών και χρηστών του δρόμου.

Ένα κρίσιμο ζήτημα που επισημαίνεται στην επιστολή είναι οι σχετικά επιεικείς κανονισμοί που εφαρμόζονται στα επαγγελματικά οχήματα που ζυγίζουν λιγότερο από 3,5 τόνους σε σύγκριση με τα βαρέα φορτηγά οχήματα (HGV).

Οι χειριστές βαρέων οχημάτων και οι οδηγοί τους υποχρεούνται να αποκτήσουν επαγγελματικό δίπλωμα, ενώ αυτό θα το ανανεώνουν σε τακτά χρονικά διαστήματα. Για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας και Μεταφορών ζητάει ολοκληρωμένη εκπαίδευση, καλύπτοντας θέματα όπως η ασφαλής φόρτωση και εκφόρτωση, η ασφάλιση φορτίου, η οπισθοπορεία, η πρόληψη της κόπωσης, ο σχεδιασμός ταξιδιού και η τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας.

Τέλος, υπάρχει διαφωνία με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αυξηθεί η δυνατότητα οδήγησης από κατόχους διπλώματος επιβατικού οχήματος μέχρι 4,25 τόνους (σήμερα είναι 3,5 τόνοι).

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας και Μεταφορών εξέδωσε την επιστολή μετά από μία πρόσφατη έκθεση του Ινστιτούτου VIAS, η οποία γνωστοποίησε ότι τα μεγαλύτερα και πιο ισχυρά οχήματα σε περίπτωση ατυχήματος αυξάνουν τα ποσοστά σοβαρού τραυματισμού λόγω όγκου και διαστάσεων σε σχέση με μικρότερα αυτοκίνητα, πεζούς και ποδηλάτες.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ