Χρειάζεται κουράγιο πίσω από τον πόνο, την θλίψη και την οργή να βρούμε τα περιθώρια για μια πραγματική αλλαγή νοοτροπίας. Σε αυτό το βήμα δεν περισσεύει κανένας. Ο καθένας από την δική του θέση ευθύνης καλείται να αναλάβει τον ρόλο που του αναλογεί. Τα σχολείο δεν μπορεί να μείνει αμέτοχο σε αυτή την νέα εκκίνηση. Η φύση παρέχει στα παιδιά μας ένα διαρκές μάθημα για την ομορφιά και την αρμονία. Ως παιδαγωγοί, έχουμε την ευθύνη να προστατεύουμε αυτό το δώρο και να το μεταλαμπαδεύουμε. Η περιβαλλοντική ευαισθησία δεν είναι μόνο μια αρετή, αλλά μια υποχρέωση προς τις μελλοντικές γενιές. Ας διδάξουμε τα παιδιά μας να προστατεύουν το περιβάλλον με πάθος και αποφασιστικότητα.
Ας μιλήσουμε όμως πιο συγκεκριμένα. Ξεκινώντας από το στάδιο της ευαισθητοποίησης, μέσω της εκπαίδευσης, μπορούμε να διδάξουμε τους μαθητές την αξία του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων, καθώς και τις περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας. Αυτή η ευαισθητοποίηση θα ενθαρρύνει τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν την ευθύνη τους για την προστασία και τη βελτίωση του περιβάλλοντος. Από εκεί κι έπειτα καθοριστικός είναι ο ρόλος της παιδείας όσον αφορά τη διδασκαλία των αρχών της βιωσιμότητας και της οικολογικής ισορροπίας. Αυτό περιλαμβάνει την ενημέρωση των παιδιών αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο οι ανθρώπινες δραστηριότητες επηρεάζουν το περιβάλλον και πώς μπορούμε από τη μεριά μας να λαμβάνουμε βιώσιμες αποφάσεις που θα μειώσουν τον αντίκτυπο.
Ιδιαίτερη έμφαση καλούμαστε να δώσουμε ως παιδαγωγοί στην ανάπτυξη της οικολογικής συνείδησης. Αυτό επιτυγχάνεται ενθαρρύνοντας τα παιδιά να αγαπούν και να σέβονται τη φύση και τα περιβαλλοντικά συστήματα. Η ενημέρωση σχετικά με την ποικιλομορφία των ειδών και των οικοσυστημάτων μπορεί να συμβάλει στην ανάληψη δράσης για την προστασία τους. Η παιδεία μπορεί να εμπνεύσει τους μαθητές αναφορικά με τη σημασία της κοινωνικής ευθύνης σχετικά με το περιβάλλον ώστε να είναι σε θέση να συνεργάζονται, να προωθούν την αλληλεγγύη και να δρουν για το κοινό καλό, συμβάλλοντας στη διατήρηση και ανάπτυξη του περιβάλλοντος.
Τέλος, τα παιδιά καλούνται να εκπαιδευτούν κατάλληλα για τα πρότυπα βιώσιμης διαχείρισης και της χρήσης πόρων ώστε να γνωρίζουν πώς να μειώνουν την κατανάλωση, με ποιον τρόπο να πραγματοποιούν ανακύκλωση καθώς επίσης και σχετικά με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Συνοψίζοντας, ο ρόλος της παιδείας για την προστασία του περιβάλλοντος, σχετίζεται με την ενθάρρυνση της οικολογικής συνείδησης, την κοινωνική ευθύνη και την ικανότητα να λαμβάνουν δράση για την αειφόρο ανάπτυξη, εξοπλίζοντας τους μαθητές με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζονται για να προστατεύσουν το περιβάλλον και να διαμορφώσουν ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Η αλληλεγγύη προς το περιβάλλον είναι ένας τρόπος να δείξουμε αγάπη και σεβασμό προς τους συνανθρώπους μας και τις μελλοντικές γενιές. Ας δείξουμε στα παιδιά μας πώς να γίνουν καλύτεροι φύλακες του πλανήτη μας. Έχει ανάγκη ο κόσμος μας από την ελπίδα που έρχονται να δώσουν τα παιδιά μας. Κάθε δέντρο, λουλούδι, και πουλί στο περιβάλλον μας είναι μια πολύτιμη κληρονομιά που πρέπει να προστατεύουμε με φροντίδα. Ας αναλάβουμε λοιπόν την ευθύνη να μεταλαμπαδεύσουμε τον σεβασμό για κάθε μορφή ζωής.