Ένας από τους πλέον προβληματικούς τομείς της χώρας είναι η αειφορική διαχείριση του οικολογικού αποθέματος, που κινδυνεύει από τη συνεχή υποβάθμιση της ποιότητας του περιβάλλοντος από το πελατειακό κράτος το οποίο με τη θέσπιση αναπτυξιακών νόμων -πολλές φορές ψευδεπίγραφων- και του ΝΟΚ με τις 37 τροπολογίες, αφήνει την αδηφάγο ιδιωτική πρωτοβουλία ασύδοτη κατά παράκαμψη της προστασίας από το συνταγματικό και κοινοτικό περιβαλλοντικό δίκαιο. Από τις ποικίλες απειλές κατά του περιβάλλοντος και των οικοσυστημάτων ξεχωρίζουν, για το μη αναστρέψιμο του χαρακτήρα τους, οι χωροταξικές μεταβολές και η υπεροικοδόμηση με επιπτώσεις στο οικολογικό απόθεμα της χώρας που συνιστούν ευθεία απειλή στο υπόβαθρο της ζωής.
Συνεπώς, η Διοίκηση οφείλει να μελετήσει και να εφαρμόσει κατά προτεραιότητα πολιτικές και μέτρα πρόληψης μέσα από ένα προληπτικό χωροταξικό σχεδιασμό και να μην αναμένει τις αντιδράσεις των πολιτών για να ενεργοποιήσει τις υπηρεσίες της. Εξάλλου επί σειρά ετών έχουν πιστοποιηθεί από εθνικές και κοινοτικές δικαστικές αρχές παραλείψεις προστασίας του περιβάλλοντος, για τις οποίες εκκρεμούν αιτιάσεις και έχουν επιβληθεί από το ευρωπαϊκό δικαστήριο βαρύτατες χρηματικές καταδίκες, που επιβαρύνουν τον ελληνικό λαό και ουδέποτε το Δημόσιο το οποίο τα αναζήτησε αναγωγικά από τους υπαιτίους.
Κατά καιρούς και για διάφορα κρίσιμα θέματα, που ενδιέφεραν την κοινή γνώμη, είχαν συγκεντρωθεί με πρωτοβουλία πολιτών και ιδιωτικών φορέων, πλήθος υπογραφών κάτωθι κειμένων διαμαρτυρίας αλλά και προτάσεων για την επίλυση συγκεκριμένων, κυρίως κοινωνικών, προβλημάτων, που υποβλήθηκαν στις αρμόδιες αρχές και τις εκάστοτε κυβερνήσεις πολλές φορές υπό τη μορφή ψηφίσματος, τα οποία κατά τη συνήθη πρακτική απλά αγνοήθηκαν.
Τελευταία κυκλοφορούν διαδικτυακά στα Βόρεια Προάστια, στους Δήμους Βουλιαγμένης - Βούλας - Βάρκιζας, Αλίμου και αλλού και έχουν υπογραφεί από χιλιάδες πολίτες, κείμενα εν είδει ψηφίσματος, που δηλώνουν τη συμπαράστασή τους στους Δημάρχους στον αγώνα τους για την κατάργηση των διατάξεων του ΝΟΚ, που λόγω κατάχρησης συνδυαστικών διατάξεων και σωρευτικής εφαρμογής στο πολεοδομικό μέγεθος του ύψους, επιτρέπουν την ανέγερση νέων κτιρίων σε ύψος πολύ μεγαλύτερο του επιτρεπόμενου, δηλαδή από τα 14 μέτρα έφθασαν τα 20, με κίνδυνο -σύμφωνα με τις δηλώσεις του Δημάρχου τω Β-Β-Β- να δημιουργηθεί ένα μεσογειακό Ντουμπάι.
Στις αντιδράσεις προστέθηκε και ο Δήμαρχος Αθηναίων Χ. Δούκας, ο οποίος με επιστολή του στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισημαίνει: Η Αθήνα δεν αντέχει άλλο τσιμέντο, μεγαλύτερα ύψη και άλλους συντελεστές δόμησης και ζητά κατεπείγοντος τον εξορθολογισμό του πολεοδομικού σχεδιασμού της πόλης και των χρήσεων γης και καλεί τον Υπουργό να προβεί σε συγκεκριμένες ενέργειες για να αποφευχθεί η ανέλεγκτη δόμηση. Εξάλλου η Πολεοδομία του Δήμου Αθηναίων με απόφαση του Δημάρχου απέχει από την έκδοση πολεοδομικών αδειών με βάση το μπόνους του ΝΟΚ.
Οι αποφάσεις των ανωτέρω Δημάρχων για την αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών ακυρώθηκαν αμέσως από τον Αποκεντρωμένο Περιφερειάρχη Αττικής, γιατί εκδόθηκαν καθ’υπέρβαση των αρμοδιοτήτων τους, αλλά οι κκ Δήμαρχοι δήλωσαν, ότι θα προσβάλλουν αρμόδια την απόφασή του αυτή και ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα τους, που έχει την αμέριστη συμπαράσταση των δημοτών τους.
Με πρωτοβουλία πολιτιστικών συλλόγων Κηφισιάς έλαβε χώρα την 25-4-2024 στο κτήριο της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού στην Πλάκα συνέντευξη Τύπου με θέμα «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός (ΝΟΚ) και Κηφισιά: η επιτακτική ανάγκη προστασίας της». Οι ίδιοι Σύλλογοι έχουν προγραμματίσει για την Κυριακή 19 Μαΐου και ώρα 7.15μ.μ.στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Κηφισιάς συζήτηση σχετικά με τα ευεργετήματα του ΝΟΚ και την ανάγκη να εξαιρεθεί η Κηφισιά από αυτά. Νομίζω, ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί με νομοθετική ρύθμιση, που θα ισχύει για όλες τις περιοχές που οι πολίτες τους θέλουν να υπαχθούν σε αυτή.
Το ΣτΕ ακύρωσε κάποιες οικοδομικές άδειες, γιατί έκρινε αντισυνταγματικές κάποιες διατάξεις του ΝΟΚ, που επέτρεπαν την υπέρβαση του ανώτατου ύψους των κτιρίων. Είναι γεγονός ότι κατόπιν των 37 τροποποιήσεων και αναθεωρήσεων από το 2012 του ΝΟΚ και με τη μέθοδο τρεις το λάδι, τρεις το ξύδι, έξι το λαδόξυδο έχουν εκδοθεί νομότυπα πολλές οικοδομικές άδειες με υπέρβαση του ανώτατου επιτρεπόμενου ύψους.
Στις εντεινόμενες διαμαρτυρίες των πολιτών και των ΟΤΑ το αρμόδιο Υπουργείο προχώρησε σε νομοθετική μερική ρύθμιση του θέματος και περιόρισε κάπως το ανώτατο ύψος των κτιρίων με βάση κάποιους συντελεστές, χωρίς όμως να επαναφέρει τους συντελεστές δόμησης και το ανώτατο ύψος στα προ του ΝΟΚ όρια με συνυπολογισμό του μπόνους. Συνεπώς, το πρόβλημα για το ύψος των κτιρίων παραμένει υπαρκτό, αλλά προέκυψε λόγω υπάρξεως νομοθετικού κενού νέο πρόβλημα, γιατί στον συντελεστή δόμησης δεν υπολογίζονται τα υπόγεια και κάποιοι κατασκευαστές άρχισαν να καταλαμβάνουν με υπόγειες κατασκευές ολόκληρο το οικόπεδο και απλά σκεπάζουν με χώρο την οροφή του υπογείου και έτσι φαίνεται ότι ικανοποιούν τις διατάξεις του ΝΟΚ για την ύπαρξη ακαλύπτων χωρών. Νομίζω, ότι επειδή το θέμα και οι συνέπειες του είναι σοβαρές πρέπει η Πολιτεία να προχωρήσει στη νομοθετική ρύθμιση του.
Πιστεύω, ότι για τα παραπάνω θέματα πρέπει να ακούγεται η γνώμη των πολιτών, των πολιτιστικών και περιβαλλοντικών φορέων και να ρυθμίζονται κατόπιν μελέτης με γνώμονα όχι μόνον την ανάπτυξη, αλλά και την αποφυγή επιζήμιων συνεπειών περιβαλλοντικών, κοινωνικών και οικονομικών σε βάρος των πολιτών και της χώρας μας και όχι προς ικανοποίηση του πελατειακού κράτους και των ισχυρών οικονομικών συμφερόντων ιδία με τροπολογίες του ΝΟΚ.
* inO Λέανδρος Τ. Ρακιντζής Αρεοπαγίτης ε.τ.