Με αφορμή μια κάπως παλιά ευχάριστη είδηση, βρίσκω την ευκαιρία να ασχοληθώ με κάποια φαινομενικά μικρά ζητήματα, που εάν εφαρμοστούν έξυπνες λύσεις θα γίνει η ζωή μας όχι μόνο ευκολότερη, αλλά θα υπάρξει κοινωνικό και επιμορφωτικό αποτέλεσμα.
Συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη και στο Ιστορικό Κέντρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, με χορηγία εμπορικής εταιρείας, τοποθετήθηκαν 450 έξυπνες πινακίδες ονομασίας και ιστορικών πληροφοριών, που ενσωματώνουν με τη χρήση GR-Code και ετικετών NFC (Near Field Communication). Οι πινακίδες αυτές είναι όχι μόνο καλαίσθητες αλλά και έξυπνες, καθώς με τη χρήση τεχνολογίας και των έξυπνων κινητών, κάθε πολίτης μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση σε ιστορικές και χρήσιμες πληροφορίες σε δύο γλώσσες, ελληνικά και αγγλικά.
Είναι γεγονός ότι κάποιες επαρχιακές πόλεις, όπως τα Γιάννενα, το Ηράκλειο και η Χίος, πιθανόν και άλλες, αναγράφουν στις πινακίδες των οδών, δια βραχέων, τον λόγο της ονοματοδοσίας τους. Ωστόσο, ο Δήμος Αθηναίων δεν εφάρμοσε το μέτρο αυτό ούτε για τους κεντρικούς του δρόμους, μολονότι είναι εφικτό, γιατί η ονοματοδοσία των οδών γίνεται με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου για να τιμηθεί ένα πρόσωπο ή ένα γεγονός. Με παλαιότερη τετράτομη έκδοση του Δήμου Αθηναίων αναφέρονται οι ονομασίες όλων των οδών του, με ιστορική αναφορά, και οι αποφάσεις του Δ.Σ. με τις οποίες δόθηκε το όνομα. Καλό θα ήταν αν η έκδοση αυτή έχει εξαντληθεί να ξανατυπωθεί, γιατί μπορεί να χρησιμεύσει σαν χρήσιμο δώρο.
Σε όλες τις ετήσιες εκθέσεις πεπραγμένων του Γ.Ε.Δ.Δ., που εκδόθηκαν κατά τη διάρκεια της θητείας μου (2004-2016), και στην εισαγωγή τους, που υπογράφεται από μένα, γράφω παγίως με την φρούδη ελπίδα κάποτε να εισακουστώ, ότι "ως πολύ επιμορφωτικό και διαφωτιστικό για τους πολίτες μέτρο, προτείνεται να υποχρεωθούν νομοθετικά οι ΟΤΑ να επεξηγούν δια βραχέων στις πινακίδες των οδών την αιτία της ονοματοδοσίας, ώστε να διαιωνίζεται η ιστορική μνήμη" με την παρατήρηση, ότι οι πινακίδες πρέπει να τοποθετούνται σε εμφανές σημείο, όπως και να αναγράφονται οι αριθμοί των οικιών.
Ελπίζω ότι ο κ. Υπουργός Εσωτερικών, με δεδομένο ότι πολλοί συμπολίτες μας δεν γνωρίζουν την αιτία της ονοματοδοσίας ακόμα και του δρόμου της κατοικίας τους, θα θεσπίσει σχετική διάταξη με σταδιακή εφαρμογή του μέτρου με χρήση της τεχνολογίας και με τη βοήθεια χορηγών.
Επίσης, υπάρχουν κάποια θέματα που δημιουργούν δυσλειτουργίες, που θα μπορούσαν να λυθούν νομοθετικά, όπως Α) με τη συνένωση των δήμων, λόγω Καλλικράτη, παρατηρείται το φαινόμενο εντός των ορίων του ενοποιημένου πλέον δήμου να έχουμε οδούς με την ίδια ονομασία και πρέπει προς αποφυγή παρεξηγήσεων και ταλαιπωρίας των πολιτών κάποιες, με αποφάσεις των Δ.Σ. των δήμων, πρέπει να μετονομασθούν, τιμώντας κυρίως τοπικές προσωπικότητες, Β) οι μεγάλες λεωφόροι που διέρχονται από διαφόρους δήμους, αν αλλάξουν αρίθμηση και ενδεχομένως και ονομασία, σύμφωνα με τα όρια των επιμέρους δήμων, πρέπει -προς αποφυγή της ταλαιπωρίας των πολιτών- να αποκτήσουν ενιαία αρίθμηση και ονομασία.
Υπάρχουν επίσης ορισμένα ζητήματα που φαίνονται αρχικά ασήμαντα, γιατί μας έχουν επιβληθεί και τα θεωρούμε δεδομένα, αλλά δημιουργούν τουλάχιστον μεγάλη ταλαιπωρία στους πολίτες. Ενδεικτικά αναφέρομαι, ότι κάποιοι Δήμοι, ιδίως της Αττικής, για την ικανοποίηση αλαζόνων δημοτών βάσει ειδικών πολεοδομικών μελετών, έχουν δημιουργήσει οδικούς λαβυρίνθους για να δυσκολέψουν τη διαμπερή διέλευση. Επίσης, αρκετοί ΟΤΑ έχουν προχωρήσει σε μονοδρομήσεις δρόμων για να αποτρέψουν τη διαμπερή διέλευση αυτοκινήτων από τους εσωτερικούς δρόμους, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται υπέρμετρα οι κεντρικές αρτηρίες. Σκόπιμο θα ήταν να ρυθμιστεί το ζήτημα νομοθετικά, ώστε οι παράλληλοι μονόδρομοι να έχουν αντίθετη φορά ή όταν μια οδός διέρχεται διαμπερώς από περισσοτέρους δήμους θα πρέπει να έχει την αυτή φορά και οι πεζοδρομήσεις των οδών θα πρέπει να γίνονται με γνώμονα όχι την εξυπηρέτηση τοπικών παραγόντων, αλλά το γενικότερο καλό, γιατί τα μέτρα αυτά θα επιφέρουν οικονομία χρόνου, καυσίμων και περιορισμό των καυσαερίων.
Εξάλλου με την ανοχή (επιεικώς) πολλές φορές των αρμοδίων οργάνων των ΟΤΑ, οι διάφοροι επαγγελματίες, κυρίως εστίασης και τα περίπτερα – τα οποία πλέον έχουν μέγεθος και λειτουργία μικρών super market– καταλαμβάνουν παράνομα με την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων ή ψυγείων τα πεζοδρόμια κεντρικών οδών ή πλατειών των δήμων με αποτέλεσμα να αναγκάζονται οι πεζοί να κατέρχονται στο οδόστρωμα, διατρέχοντας κίνδυνο τραυματισμού τους –έχουν άλλωστε καταγραφεί παρόμοια περιστατικά– ενώ δυσχεραίνεται ή εμποδίζεται η κίνηση των ΑΜΕΑ. Για την εξάλειψη του φαινόμενου αυτού πρέπει επιτέλους τα δημοτικά αστυνομικά όργανα να αφεθούν από τους ανώτερους τους να ασκήσουν τα καθήκοντα τους σε κάθε κατεύθυνση και όχι διακριτικά ως όργανα σπείρας εκβιαστών, όπως συνέβη με την εγκληματική οργάνωση του Δήμου Αθηναίων, που ακόμα δεν μάθαμε τον πραγματικό αρχηγό, γιατί δεν είναι δυνατόν ο αρχηγός να είναι εξωτερικός, όπως παρουσιάζεται με τη Νάνσυ.
* Ο Λέανδρος Τ.Ρακιντζής είναι Αρεοπαγίτης ε.τ.