Του Χρυσόστομου Τσούφη
Στις 10 Σεπτεμβρίου ο πρωθυπουργός ανακοίνωνε από το βήμα της ΔΕΘ μια επιδότηση 25 λεπτών στην αντλία για το πετρέλαιο θέρμανσης. Το μέτρο ήταν καλά σχεδιασμένο καθώς η κυβέρνηση με βάση τα τότε δεδομένα (γεωπολιτικά και οικονομικά) εκτιμούσε ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου θα υποχωρούσε κι έτσι μαζί με την επιδότηση θα μπορούσε να “προσφέρει” στους καταναλωτές μια τιμή 1,30-1,35€/λίτρο στο πετρέλαιο θέρμανσης όταν θα άρχιζε η διάθεσή του στα μέσα Οκτωβρίου.
Η κυβέρνηση είχε δίκιο στους υπολογισμούς της. Η διεθνής τιμή του πετρελαίου από τα 93$/βαρέλι στις 9 Σεπτεμβρίου, είχε υποχωρήσει σχεδόν 10%, 9 δολάρια δηλαδή, στα 84$/βαρέλι έως τις 30 Σεπτεμβρίου. Όλα πήγαιναν βάση σχεδίου μέχρι που άρχισαν να μην πηγαίνουν. Ξαφνικά άρχισαν να διαρρέουν πληροφορίες ότι ο ΟΠΕΚ+ πρόκειται να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου κι όλα τα σχέδια πετάχτηκαν στο καλάθι των αχρήστων.
Αψηφώντας τις εκκλήσεις/απειλές των Αμερικανών ο ΟΠΕΚ+ μείωσε την παραγωγή και η τιμή του πετρελαίου έχει ήδη φτάσει τα 97$/βαρέλι , υπερκαλύπτοντας την πτώση του Σεπτεμβρίου και οι περισσότερες αναλύσεις συντείνουν ότι η άνοδος θα συνεχιστεί.
Αν η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης άρχιζε σήμερα η τιμή του σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς – συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης – θα ξεπερνούσε τα 1,60€/λίτρο. Θα ήταν δηλαδή πιο ακριβό κι από το περσινό κλείσιμο τον Απρίλιο όταν οι τιμές άγγιζαν το 1,60. Παρότι το επίδομα θέρμανσης ενισχύθηκε σημαντικά, με αυτήν την τιμή, ακόμη κι αν υπήρχαν κάποιες ελπίδες κάποιοι να ξανανοίξουν το λέβητα, αυτές εξανεμίζονται. Όσοι δε σκέφτηκαν να αλλάξουν καύσιμο από φυσικό αέριο σε πετρέλαιο, σκέψεις ήταν κι έφυγαν.
Ακριβώς επειδή η κυβέρνηση εκτιμούσε ότι οι τιμές πετρελαίου θα υποχωρούσαν, απέσυρε την ίδια στιγμή την οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης. Στις 30 Σεπτεμβρίου, τελευταία ημέρα επιδότησης, το η τιμή του πετρελαίου κίνησης έκλεισε πανελλαδικά στο 1,828€/λίτρο , 14 λεπτά κάτω από αυτήν της αμόλυβδης. Μέσα σε 10 ημέρες εκτοξεύθηκε στα 2,024€ , αύξηση 10,7%, και ξεπερνά πλέον την τιμή της αμόλυβδης που βρίσκεται στο 2,01€. Οι πιέσεις για την επαναφορά του μέτρου εντείνονται καθώς η αγορά προειδοποιεί για γενικευμένες αυξήσεις αφού το σύνολο των μεταφορών γίνεται με πετρέλαιο κίνησης. Κι αν ο πληθωρισμός ήταν 12% το Σεπτέμβριο με τις μεταφορές επιδοτούμενες, πού θα πάει τον Οκτώβριο χωρίς την επιδότηση; “Παρακολουθούμε τις εξελίξεις κι ανάλογα θα αποφασίσουμε” λένε από το ΥΠΟΙΚ αφήνοντας φυσικά ανοιχτό το ενδεχόμενο της επαναφοράς του μέτρου.
Ποιος θα το έλεγε ότι τα καλά νέα θα έφταναν από το μέτωπο των τιμών του φυσικού αερίου; Από την ημέρα της πρωθυπουργικής ομιλίας έχουν υποχωρήσει σχεδόν 30% , στα 154€/Mwh. Κι συνυπολογιστεί η επιδότηση των 90€/Mwh που ισχύει για τον Οκτώβριο, η τιμή υποχωρεί στα 64€/Mwh, ξαναγυρνώντας στα επίπεδα του περσινού Δεκεμβρίου. Με δεδομένο όμως ότι κεντρική στόχευση της κυβέρνησης είναι το φυσικό αέριο να καταστεί λιγότερο θελκτικό από το πετρέλαιο θέρμανσης ( εξού και η επιδότηση στο πετρέλαιο θέρμανσης), δεν θα πρέπει να αποκλειστεί μείωση της επιδότησης από το Νοέμβριο αν οι τιμές του φυσικού αερίου παραμείνουν σε αυτό το επίπεδο ή και υποχωρήσουν.
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.