Online shopping: Οι τακτικές των καταστημάτων για να ξοδέψετε περισσότερα

Μερικά από τα κόλπα που χρησιμοποιούν τα online καταστήματα για να πείσουν τους καταναλωτές να ξοδέψουν περισσότερα

Μπορεί να μην το συνειδητοποιούμε, αλλά όταν σερφάρουμε σε ένα online κατάστημα, το καθετί είναι προσεκτικά σχεδιασμένο ώστε να πειστούμε να βάλουμε το χέρι στην τσέπη. Ψυχολογικά τρικ και εργαλεία του marketing επιστρατεύονται, καθώς ειδικά μετά την πανδημία και την έκρηξη του online shopping που αυτή έφερε, τα καταστήματα έχουν γίνει πολύ πιο πειστικά.

Οι εταιρείες στηρίζονται περισσότερο στα data του χρήστη για να χτίσουν προσωπικές σχέσεις με τους πελάτες και να τους πείσουν να κάνουν αγορές.

Τα καταστήματα «παίζουν» με το λεγόμενο «fear of missing out» ή FOMO, για να ενθαρρύνουν τον καταναλωτή να προσθέσει κάποιο προϊόν στο καλάθι του, υπό τον φόβο ότι αυτό θα ξεπουλήσει και θα το χάσει. Κίνητρα όπως τα δωρεάν μεταφορικά όταν αγοράζεις περισσότερα κομμάτια είναι ένα ακόμα ψυχολογικό τρικ που χρησιμοποιούν.

Online καταστήματα, όπως αυτό της Lululemon, για παράδειγμα, ενημερώνουν τον χρήστη για το πόσα τεμάχια ενός συγκεκριμένου προϊόντος απομένουν στο νούμερό του. Άλλες μεγάλες εταιρείες, όπως η Nike, συγκεντρώνουν πληροφορίες για τους πελάτες και τους ενθαρρύνουν να μπαίνουν τακτικά στην εφαρμογή τους, στέλνοντας συχνά notifications.

Να μερικά από τα κόλπα που χρησιμοποιούν τα online καταστήματα για να πείσουν τους καταναλωτές να ξοδέψουν περισσότερα, σύμφωνα με το Business Insider:

–          Έκπτωση εάν δώσετε το κινητό τηλέφωνο ή το email σας

Είναι πλέον σύνηθες για τα καταστήματα να προσφέρουν έκπτωση 10% ή 15% στην πρώτη παραγγελία ενός καταναλωτή, ζητώντας ως αντάλλαγμα το email ή το κινητό του τηλέφωνο. Επιτρέποντας αυτή την επικοινωνία μέσω email ή μηνύματος, οι πελάτες ανοίγουν την πόρτα ώστε να λαμβάνουν ειδοποιήσεις για προσφορές ή για τα είδη που ενδεχομένως έχουν αφήσει στο καλάθι τους χωρίς να πατήσουν το κουμπί της «αγοράς».

Οι περισσότερες εταιρείες γνωρίζουν πως το κλειδί είναι να μην «βομβαρδίζουν» τον καταναλωτή με μηνύματα.

–          Apple Pay και buy now, pay later

Έχει συμβεί σε όλους μας: Αφήνουμε τα είδη που διαλέξαμε στο καλάθι, γιατί εκείνη την ώρα δεν έχουμε εύκαιρη την πιστωτική ή χρεωστική μας κάρτα. Για αυτό και τα καταστήματα προσπαθούν να κάνουν τη διαδικασία του online checkout όσο το δυνατόν ευκολότερη.

Apple Pay, Google Pay  και PayPal επιτρέπουν στον χρήστη να κάνει αγορές χωρίς να πληκτρολογεί τα στοιχεία της κάρτας του. Το Buy Now, Pay Later μέσω εταιρειών όπως οι Klarna και Afterpay επιτρέπει αγορές που αποπληρώνονται σε μηνιαίες δόσεις.

–          Αγορά online, παράδοση στο κατάστημα

Η πρακτική αυτή άνθησε σε όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια της πανδημίας και των lockdowns, όμως πολλά καταστήματα την ενθαρρύνουν ακόμα και τώρα και ο λόγος είναι σαφής: Θέλουν να δελεάσουν τον αγοραστή να μπει μέσα στο μαγαζί, καθώς εκεί μπορεί να δει και κάτι άλλο που του αρέσει.

–          Σπανιότητα

Το να υπονοούν ότι ένα προϊόν είναι σπάνιο είναι ένα από τα μεγαλύτερα τρικ που χρησιμοποιούν τα online καταστήματα. Μεγάλο μέρος της κατανάλωσης είναι υποσυνείδητο, έτσι ακόμα και όταν γνωρίζουμε ότι πρόκειται για κόλπο του marketing, τελικά η τακτική αυτή δουλεύει.

–          Αποδείξεις αγοράς στα social media 

Θετικές αξιολογήσεις, hashtags στα social media κτλ χρησιμοποιούνται για να δείξουν οι εταιρείες στους καταναλωτές ότι και άλλοι αγόρασαν ένα προϊόν και τους άρεσε. Και βέβαια, υπάρχει πάντα το marketing μέσω influencers, όπου διασημότητες και σταρ των social media πληρώνονται για να προωθήσουν προϊόντα στο κοινό τους.

–          Τιμές πριν και μετά

Το έχουν τα περισσότερα σάιτ: Προϊόντα όπου η αρχική τιμή έχει διαγραφεί και δίπλα της αναγράφεται η νέα, χαμηλότερη τιμή. Η τακτική χρησιμοποιείται για να πείσει τους καταναλωτές ότι ένα προϊόν είναι καλό deal.

Τι να κάνετε

Οι ειδικοί συστήνουν να αφήνετε ένα διάστημα λίγων ωρών να περάσει από τη στιγμή που βάζετε κάτι στο καλάθι σας μέχρι να πατήσετε το κουμπί της «αγοράς».

Εάν μετά από αυτό το διάστημα νιώθετε ακόμα ότι πρόκειται για μία καλή αγορά, τότε προχωρήστε.

Επίσης, συμβουλεύουν να αποφεύγετε το «τυράκι» των εκπτώσεων και να μην μοιράζετε τα προσωπικά σας στοιχεία επικοινωνίας σε διάφορα καταστήματα.

moneyreview.gr