Φορολογική διοίκηση, ΦΠΑ και ακίνητα ανάμεσα στις φορολογικές «αιμορραγίες» της Ελλάδας

Ολόκληρη η έκθεση ΕΔΩ

Τις ανάγκες βελτίωσης της φορολογικής διοίκησης και αύξησης των εισπράξεων από τον ΦΠΑ, αλλά και το ενδεχόμενο αντικατάστασης του φόρου μεταβίβασης για την ακίνητη περιουσία, τονίζει, μεταξύ άλλων, για την Ελλάδα, νέα έκθεση με τίτλο «Φορολογικές μεταρρυθμίσεις στα κράτη μέλη τη Ε.Ε», που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Στο μείζον «μέτωπο» του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, η Κομισιόν στέκεται στο μέγεθος της «μαύρης» οικονομίας, η οποία υπολογίζεται ότι ανέρχεται στο 23,6% του ΑΕΠ της χώρας μας για το 2013 (25,4% το 2010), ενώ παράλληλα εκτιμάται ότι το 46,7% του εργατικού δυναμικού δούλευε αδήλωτα κατά την περίοδο 2008-2009.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στο ζήτημα της φοροδιαφυγής, η οποία εκτιμάται ότι «μειώνει σοβαρά την προοδευτικότητα του φορολογικού συστήματος», ιδιαίτερα σε συνδυασμό με τη μη καταβολή «κοινωνικών εισφορών».

Προβλήματα εντοπίζονται και στα έσοδα από τον ΦΠΑ, όπου η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τις εισπράξεις να υπολογίζονται μεταξύ του 35 και του 40% του θεωρητικού μάξιμουμ, και σαφώς κάτω από το μέσο όρο που καταγράφεται στα μέλη της Ε.Ε.

Το πρόβλημα των διαφυγόντων εσόδων από ΦΠΑ ωστόσο δεν είναι ένα αμιγώς ελληνικό πρόβλημα, καθώς μονάχα πέντε χώρες της ενωμένης Ευρώπης εισπράττουν πάνω από το 60% του θεωρητικού μάξιμουμ, με το Λουξεμβούργο να καταλαμβάνει την πρώτη θέση, με εισπράξεις της τάξης του 75%.

Όσον αφορά το φόρο μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας, ιδιαίτερα για τη χώρα μας, η τάσσεται υπέρ της αντικατάστασής του από έναν επαναλαμβανόμενο φόρο επί της ακίνητης περιουσίας, ο οποίος σε γενικές γραμμές θωρείται πιο αποτελεσματικός.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, η Ελλάδα είναι μία από μονάχα τρεις χώρες όπου ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων ισούται ή υπερβαίνει το 10%, τη στιγμή που ο φορολογικός συντελεστής στα περισσότερα κράτη μέλη βρίσκεται κάτω από το 5%.

Παράλληλα, η Κομισιόν προτείνει την αύξηση του φόρου κατανάλωσης στο ντίζελ κίνησης. Η σύσταση αυτή βασίζεται τόσο περιβαλλοντικούς όρους ενώ σημειώνεται ότι θα βοηθήσει και στην αύξηση των εσόδων.

Να σημειωθεί πάντως ότι πιθανή αύξηση του ΕΦΚ στο ντίζελ κίνησης θα οδηγήσει στην αύξηση και στο ντίζελ θέρμανσης, λόγω της σχετικής εξίσωσης των φόρων που έγινε πέρυσι. Μάλιστα, το θέμα περιπλέκεται περισσότερο και από το γεγονός ότι το ΥΠΟΙΚ στην πρότασή του για τη νέα μορφή του επιδόματος θέρμανσης έχει ζητήσει από την τρόικα και τη μείωση του ΕΦΚ στο θέρμανσης κατά 15%.

Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην περιβαλλοντική φορολογική πολιτική της Αθήνας, με την Κομισιόν να τονίζει την ανάγκη «βελτίωσης του σχεδιασμού» της όλης πολιτικής.
Πηγή: Newsdesk ΣΚΑΪ