Η OMV ηγούνταν του σχεδίου Nabucco West, καθότι ο σχεδιαζόμενος αγωγός θα διερχόταν μέσω και της Αυστρίας.
«To πρότζεκτ Nabucco West δεν επιλέχθηκε από την κοινοπραξία [Σαχ Ντενίζ]», σχολίασε μέσω λιτής ανακοίνωσης που εξέδωσε η OMV. Σύμφωνα με την αυστριακή εταιρεία, σημαντικό ρόλο στην επιλογή του TAP διαδραμάτισαν οι υψηλότερες τιμές των καυσίμων σε Ελλάδα και Ιταλία.
«Το σχέδιο Nabucco τελείωσε για εμάς» συμπλήρωσε ο διευθύνων σύμβουλος της OMV, Γκέρχαρντ Ρόις, θέτοντας τέλος στα σενάρια που ήθελαν μελλοντική κατασκευή και του Nabucco West.
Μολονότι οι επίσημες ανακοινώσεις από την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ αναμένονται τις επόμενες ημέρες, λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση της OMV η Ελλάδα συνυπέγραψε την συμφωνία φιλοξενούσας χώρας του TAP με τους εκπροσώπους του κονσόρτιουμ, σφραγίζοντας την επιλογή του αγωγού για την χώρα μας.
Συνάντηση Σαμαρά με τους εκπροσώπους της Kοινοπραξίας Shah Deniz 2
Νωρίτερα είχε πργματοποιηθεί συνάντηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά με τους εκπροσώπους της Kοινοπραξίας Shah Deniz 2, στο Μέγαρο Μαξίμου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, ενημερώθηκε πως επελέγη τελικά ο αγωγός ΤΑΡ για τη μεταφορά του αερίου στην Ευρώπη. Αν και η απόρριψη του αγωγού Nabucco, μόνου αντιπάλου του ΤΑΡ επιβεβαιώθηκε από την αυστριακή OMV, επισήμως, δεν έχουν υπάρξει ακόμα ανακοινώσεις από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης.
Συνάντηση Βενιζέλου με Πρέσβη Αζερμπαϊτζάν και εκπροσώπους Shah Deniz II
Νωρίτερα σήμερα ο υπουργός Εξωτερικών κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, παρουσία και του Γενικού Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του Υπ.Εξ. κ. Π. Μίχαλου, συναντήθηκε με τον Πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα κ. Ραχμάν Μουσταφάγιεφ και εκπροσώπους της κοινοπραξίας Shah Deniz II, οι οποίοι τον ενημέρωσαν για την ολοκλήρωση της διαδικασίας της επιλογής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αεριού από την Κασπία Θάλασσα στην Ευρώπη (μεταξύ TAP και NABUCCO WEST).
Η επίσημη ανακοίνωση θα γίνει την Παρασκευή, 8 Ιουλίου, στις 11:00 (ώρα Μπακού).
Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:
1.Γεωστρατηγική σημασία
Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.
2.Αύξηση πολιτικής βαρύτητας
Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.
3.H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).
4.Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά
H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.
5.Σημαντική άμεση ξένη επένδυση
Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
6.Αύξηση απασχόλησης
Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.
7.Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία
Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.
8.Επενδυτική εμπιστοσύνη
Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.
Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP
Μέτοχοι:
TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)
Μεταφορική ικανότητα:
10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Διάμετρος αγωγού:
στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)
στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)
Μήκος:
870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.
Υψομετρικές διαφορές:
Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία
Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα
Κορυφαία στελέχη, εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του Sah Deniz 2 ενημέρωσαν σήμερα τον πρωθυπουργό κ. Α. Σαμαρά και την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ σχετικά με τη διαδικασία. Στην Κοινοπραξία μετέχουν η βρετανική BP και η νορβηγική Statoil με ποσοστά από 25,5 % καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%) Total (Γαλλία, 10%) LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%) ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%).
Ανάλογες ενημερώσεις γίνονται και στις κυβερνήσεις όλων των χωρών που εμπλέκονται στον ένα ή τον άλλο αγωγό, δηλαδή στο άνοιγμα του λεγόμενου Νοτίου διαδρόμου φυσικού αερίου που αποσκοπεί στην εισαγωγή φυσικού αερίου στην ΕΕ από νέες πηγές, πέραν της ρωσικής Gazprom που αποτελεί το βασικό προμηθευτή της Ευρώπης.
Σήμερα το απόγευμα, εξάλλου, θα γίνει η επίσημη τελετή υπογραφής της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Ηοst Government Agreement) για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑP (Trans Adriatic Pipeline), μεταξύ της κυβέρνησης και της Κοινοπραξίας κατασκευής του αγωγού η οποία μονογραφήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο ΥΠΕΚΑ. Τη συμφωνία θα υπογράψουν από πλευράς της Eλληνικής Κυβέρνησης, ο Υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας και ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Μάκης Παπαγεωργίου και από πλευράς TAP o Managing Director, κ. Kjetil Tungland.
Η απόφαση της Κοινοπραξίας του Sah Deniz ως προς τον προτιμητέο αγωγό είναι το αποτέλεσμα πολυετούς διαδικασίας στην οποία συμμετείχαν άλλα δύο εναλλακτικά σχέδια αγωγών: ο ελληνο-ιταλικός (ITGI) και ο SEEP, που απορρίφθηκαν νωρίτερα από την Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ για να απομείνουν ο TAP και ο Ναμπούκο.
Μία ακόμη παράμετρος που έχει σημασία για τη χώρα μας είναι ότι η αζέρικη εταιρία φυσικού αερίου SOCAR, που συμμετέχει στην Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Sah Deniz είναι η μοναδική υποψήφια για την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη στο ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται ακόμη ότι με βάση τις συμφωνίες που υπεγράφησαν πρόσφατα, η Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ έχει «οψιόν» για εξαγορά έως και 50% των μετοχών του αγωγού ΤΑΡ, στην περίπτωση εννοείται που προκριθεί το συγκεκριμένο σχέδιο έναντι του Ναμπούκο.
Πηγή: Newsdesk ΣΚΑΪ
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.