Κλείσιμο

Φαβορί για το «Χρυσό Φοίνικα» η «Χάβρη» του Καουρισμάκι

Με τη γαλλο-φιλανδική παραγωγή «Χάβρη», του Άκι Καουρισμάκι, μια ταινία που ασχολείται με το καυτό πρόβλημα της μετανάστευσης και η οποία προβλήθηκε στο σημερινό διαγωνιστικό πρόγραμμα του 64ου κινηματογραφικού φεστιβάλ των Κανών, προστέθηκε μια ακόμη ταινία στα φαβορί για το «Χρυσό Φοίνικα».

Ο Φιλανδός δημιουργός (βραβευμένος παλιότερα με το «Χρυσό Φοίνικα» των Κανών για την ταινία του «Ο άνθρωπος χωρίς παρελθόν»), τοποθέτησε τη δράση της ταινίας στη Χάβρη. Ένα μέρος που ανακάλυψε τυχαία, όπως ανέφερε ο ίδιος στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε την ταινία του.

«Η ταινία θα μπορούσε να γυριστεί σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, εκτός από το Βατικανό. Μπορούσε βέβαια να γυριστεί και στην Ελλάδα, την Ισπανία ή την Ιταλία, γιατί οι άνθρωποι εκεί έχουν το περισσότερο βάρος της μετανάστευσης».

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας είναι ένας μεσήλικας Γάλλος λούστρος, που τυχαία συναντά ένα νεαρό αγόρι, το οποίο μόλις έχει λαθραία φτάσει με καράβι από την Αφρική κι έχει καταφέρει να διαφύγει τη σύλληψη από την αστυνομία. Παρ’ όλο που έχει προβλήματα με τη γυναίκα του (νοσηλεύεται με καρκίνο σε νοσοκομείο), ο ήρωας, με τη βοήθεια φίλων του στην περιοχή που ζει, θα τον βοηθήσει να πάει στην Αγγλία, όπου βρίσκεται η μητέρα του.

Ο Καουρισμάκι διάλεξε να δώσει μια φωτεινή εικόνα των προβλημάτων των λαθρομεταναστών, φτιάχνοντας ένα είδος «παραμυθιού για μεγάλους». Ενός όμορφου, δοσμένου με μια λιτή σκηνοθεσία και με το γνωστό χιούμορ του σκηνοθέτη, παραμυθιού που μας λέει πως υπάρχει ελπίδα στους ίδιους τους απλούς ανθρώπους, που μπορούν να βοηθήσουν άσχετα με την αδιαφορία ή την εχθρότητα του κράτους.

Πολύ ωραίες και όλες οι ερμηνείες, με επικεφαλής τους Γάλλους Αντρέ Βιλμς και Ζαν-Πιέρ Ντασρουσέν, καθώς και από την Φιλανδή, τακτική πρωταγωνίστρια στις ταινίες του Καουρισμάκι, Κάτι Ούτινεν.

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, και μια ακόμη στη λίστα των φαβορί για βραβείο, αποδείχτηκε η πολυαναμενόμενη ταινία «Το δέντρο της ζωής» του ΤέρενςΜάλικ («Μέρες ευτυχίας», «Ενας άγνωστος κόσμος»), επίσης από το χτεσινό διαγωνιστικό πρόγραμμα. Η ταινία αφηγείται την ιστορία μιας οικογένειας - των γονιών και των τριών παιδιών τους στο Τέξας στη δεκαετία του ’50 - μέσα από τις αναμνήσεις ενός από τα αδέρφια, του Τζακ (Σον Πεν).

Ο Μάλικ παραβάλλει την ιστορία της οικογένειας με σκηνές από τη δημιουργία του κόσμου, αλλά και την τοποθέτησή του στο γενικότερο σύμπαν, από τις καλύτερες, πρέπει να πω, σκηνές της ταινίας, που ξεκινούν από νεφελώματα και εκρήξεις ηφαιστείων για να καταλήξουν σε σκηνές με προϊστορικά όντα, πριν καταλήξουμε στη σύγχρονη, τεχνολογική εποχή μας.

Αν και από τις Κάνες έλειπε ο σκηνοθέτης της ταινίας («είναι ντροπαλός», μας ανέφερε στη συνέντευξη Τύπου η παραγωγός της ταινίας), η παρουσία του Μπραντ Πιτ, κάλυψε και με το παραπάνω την έλλειψή του.

Ο διάσημος σταρ έδωσε το γκλάμουρ που αναζητά το φεστιβάλ, συμπλήρωμα στις ταινίες των δημιουργών, στοιχείο που λείπει από πολλά άλλα φεστιβάλ.

Μιλώντας για την ταινία, ο Πιτ τόνισε πως ο Μάλικ «δίνει το δικό του, εντελώς προσωπικό και ασυνήθιστο στίγμα στην ταινία, στοιχείο που τον κάνει μοναδικό ανάμεσα στους άλλους σκηνοθέτες του σύγχρονου αμερικανικού κινηματογράφου». Για τον ηθοποιό-σταρ, ο Μάλικ έχει ένα «όραμα που σε παρασύρει και που είσαι έτοιμος να το ακολουθήσεις σε όποια κατεύθυνση αυτός επιλέξει».

Η ταινία του διαγωνιστικού, «L’ Apollonide: αναμνήσεις ενός «κλειστού σπιτιού» του Μπερτράν Μπονελό, γύρω από τη ζωή και τα προβλήματα μιας ομάδας γυναικών σ’ ένα αριστοκρατικό μπορντέλο, στο Παρίσι, στα τέλη του 19ου αιώνα, δεν κατάφερε δυστυχώς να συγκινήσει, παρά την όμορφη εικαστικά πλευρά της.

Στις άλλες εκδηλώσεις του φεστιβάλ στις τελευταίες αυτές μέρες αξίζει ν’ αναφέρω, και την απονομή του τίτλου της «Λεγεώνας Τιμής» στον Σέρβο σκηνοθέτη, Εμίρ Κουστουρίτσα και την Αμερικανίδα ηθοποιό, Φέι Ντάναγουέι, από τον υπουργό πολιτισμού, Φρεντερίκ Μιτεράν.

Μετά την προβολή της ταινίας του Μάλικ, θ’ ακολουθήσουν μερικές από τις πιο αναμενόμενες ταινίες του φεστιβάλ, και που μπορεί να είναι ανάμεσα στα φαβορί για το βραβείο του Χρυσού Φοίνικα της εκδήλωσης: «Χάβρη» του Άκι Καουρισμάκι, «Μελαγχολία» του Λαρς φον Τρίερ, «Το δέρμα μέσα στο οποίο ζω», του Πέδρο Αλμοδόβαρ και «Κάποτε στην Ανατολία», του Νούρι Μπίλκγε Τσεϊλάν.

Πηγή: skai.gr