Εκατοντάδες ξένες εταιρίες λιανικής πώλησης – ανάμεσα τους δυτικοί κολοσσοί όπως ΖΑRΑ, ΙΚΕΑ και McDonald's - έκλεισαν τους προηγούμενους μήνες τα καταστήματά τους στη Ρωσία, ως απάντηση στην αποστολή ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022.
Η πρόσβαση των Ρώσων σε δυτικά προϊόντα, όπως τα μπέργκερ και τα παντελόνια τζιν Levi's - σύμβολα της «ελευθερίας» που πρόσφερε ο καπιταλισμός όταν κατέρρευσε η Σοβιετική Ένωση— περιορίζεται συνεχώς, με αποτέλεσμα ορισμένοι από τους πιο ακριβούς δρόμους της Μόσχας να γεμίζουν με κλειστά μαγαζιά και οι οικονομία της χώρας να υποστεί πλήγμα περίπου 2,5 δισεκ. δολαρίων.
Τώρα, Ρώσοι σχεδιαστές και ρωσικές μάρκες βοηθούν τον κλάδο του λιανεμπορίου να ανακάμψει, με νέες μάρκες να καλύπτουν το κενό που άφησαν ξένοι ανταγωνιστές τους και τους καταναλωτές να επιστρέφουν επιφυλακτικά στα καταστήματα.
Russian designers and brands are helping the retail sector gradually recover from a turbulent 15 months of store closures and slumping demand, with new labels plugging the gap left by foreign rivals and shoppers tentatively returning https://t.co/1HSvFTp9ot
— Reuters (@Reuters) May 31, 2023
Για παράδειγμα, η ισπανική Inditex πούλησε κάποια από τα 500 και πλέον καταστήματά της στη Ρωσία σε αγοραστή με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Το κατάστημα-ναυαρχίδα Zara του ομίλου στο κέντρο της Μόσχας, που έμεινε κλειστό για πάνω από ένα χρόνο, άνοιξε εκ νέου τον περασμένο μήνα υπό νέα διεύθυνση και νέο εμπορικό σήμα, το MAAG, με τους καταναλωτές να δηλώνουν γενικώς ικανοποιημένοι.
«Φαίνεται σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα από τότε που ήταν εδώ το…ξέρεις ποιο», δήλωσε ο Άντον, κάτοικος της Μόσχας στο Reuters έξω από το κατάστημα.
Η Αντονίνα, επίσης κάτοικος της Μόσχας, δήλωσε: «Δεν βρήκα διαφορές εκτός από τη γκάμα επιλογών. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν λιγότερα πράγματα».
Αλλο παράδειγμα: Τα McDonald’s, μετά την αποχώρησή τους από τη ρωσική αγορά, άνοιξαν ξανά πέρσι με την επωνυμία "Vkusno & tochka" (Νόστιμο – τελεία και παύλα σε ελεύθερη μετάφραση).
Οι Ρώσοι έχουν στραφεί επίσης σε άλλες λύσεις, με εισαγωγές μικρής κλίμακας και διαδικτυακούς πωλητές να βοηθούν να κρατηθούν «ζωντανές» οι ξένες μάρκες - αν και κάποια πράγματα παραμένουν δύσκολο να τα βρει κανείς.
Η Τατιάνα Βακόνινα είπε ότι περισσότερο της λείπουν ο σουηδικός κολοσσός επίπλων IKEA και η Zara. «Τώρα πάμε στο Καζακστάν για ψώνια», είπε. «Αλλά ορισμένα πράγματα δεν μπορείς πλέον να τα αγοράσεις καθόλου».
Από την άλλη πλευρά, η Ιρίνα Νικούλινα δήλωσε ότι δεν της λείπουν ιδιαίτερα οι ξένες μάρκες, εκτός από όταν χρειάζεται κάτι απλό, όπως ένα λευκό μπλουζάκι σε μια λογική τιμή.
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.