Το MS Estonia ήταν μεταγωγικό πλοίο, που βυθίστηκε τον Σεπτέμβριο του 1994 στη Βαλτική Θάλασσα με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 852 άνθρωποι. Στο πλοίο επέβαιναν 989 άνθρωποι από 17 χώρες: 803 επιβάτες και 186 μέλη του πληρώματος. Οι περισσότεροι επιβάτες ήταν Σουηδοί ενώ τα μέλη του πληρώματος ήταν κυρίως Εσθονοί.
Πρόκειται για ένα από τα φονικότερα του 20ού αιώνα και για το πιο πολύνεκρο ναυάγιο, που έχει συμβεί σε ευρωπαϊκά ύδατα, σε καιρό ειρήνης.
Το πόρισμα της επίσημης έρευνας του 1997 έδειξε ότι υπήρξε πρόβλημα στον καταπέλτη του πλοίου. Όμως το 2020, ντοκιμαντέρ του Discovery Channel με τίτλο «Εστόνια: Το αίνιγμα ενός ναυαγίου» έθεσε σε αμφισβήτηση το επίσημο πόρισμα καθώς αποκάλυψε ένα μεγάλο ρήγμα στο κύτος του πλοίου, το οποίο ήταν μέχρι τότε άγνωστο. Το ρήγμα πλάτους τεσσάρων μέτρων, σύμφωνα με τους ειδικούς που επικαλείται το ντοκιμαντέρ, θα μπορούσε να το προκαλέσει μόνο μία εξωτερική δύναμη όπως μία έκρηξη ή σύγκρουση με βράχο.
Οι αποκαλύψεις του ντοκιμαντέρ προκάλεσαν νέες υποβρύχιες επιθεωρήσεις το 2021.
Estonia-tutkimusten alustavien johtopäätösten mukaan Estonia ei ollut merikelpoinen, kertovat autolautan uppoamista selvittäneet viranomaiset.
— MTV Uutiset (@MTVUutiset) January 23, 2023
👉 Lue lisää: https://t.co/iyHncji10W#mtvuutiset #estonia #msestonia #autolautta #itämeri pic.twitter.com/JagpSttXL3
Τελικά, σύμφωνα με το πόρισμα νέας έρευνας των σουηδικών, εσθονικών και φινλανδικών αρχών που δημοσιεύθηκε σήμερα και απορρίπτει τα συμπεράσματα πρόσφατου ντοκιμαντέρ, το ναυάγιο του οχηματαγωγού Estonia δεν προκλήθηκε από έκρηξη ή σύγκρουση αλλά από ελάττωμα στον καταπέλτη της πλώρης του πλοίου, λόγω του οποίου δεν θα έπρεπε να λάβει άδεια απόπλου.
Αν είχε πραγματοποιηθεί η ενδεδειγμένη επιθεώρηση στον καταπέλτη, «τα κατασκευαστικά του ελαττώματα θα είχαν ανακαλυφθεί και το δυστύχημα δεν θα είχε πιθανότατα συμβεί», σύμφωνα με το νέο πόρισμα, που παρουσιάζεται ως «προκαταρκτικό».
«Με βάση τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει ένδειξη έκρηξης στο επίπεδο της πλώρης» ούτε «σύγκρουσης με πλοίο ή επιπλέον αντικείμενο», αναφέρεται στο πόρισμα.
MS Estonia investigative committee rules out impact as shipwreck causehttps://t.co/LfSlCVxIVR
— Nordic News (@Nordic_News) January 23, 2023
Επιτροπή διεθνούς έρευνας είχε ήδη φθάσει στο συμπέρασμα το 1997 σε ελάττωμα της συστήματος κλειδώματος του καταπέλτη της πλώρης του Estonia, που επέτρεψε την εισροή υδάτων και την ταχεία βύθισή του.
Οι επιζώντες και οι συγγενείς των θυμάτων είχαν αμφισβητήσει σε μεγάλο βαθμό τα πορίσματα της πρώτης έρευνας και αγωνίσθηκαν για περισσότερα από είκοσι χρόνια για να ανοίξει και πάλι ο φάκελος του ναυαγίου.
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.