Ημέρα πένθους για την Κίνα, που ζει σήμερα μια από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες, μετά την συντριβή του Boeing 737 της China Eastern Airlines.
Το αεροσκάφος με 123 επιβάτες και εννεαμελές πλήρωμα έπεσε από τα 30.000 πόδια κατακόρυφα στο έδαφος και συνετρίβη. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, το αεροσκάφος υπέστη ένα «καταστροφικό συμβάν απώλειας ελέγχου» και με ταχύτητα 350 μιλίων την ώρα έπεσε κάθετα στο έδαφος, μόλις μέσα σε λίγα λεπτά.
Μετά την ελεύθερη πτώση το αεροσκάφος έπεσε πλαγιά του λόφου, κοντά στην πόλη Wuzhou, στη νότια επαρχία Guangxi της Κίνας, προκαλώντας δασική πυρκαγιά, ορατή ακόμα και από δορυφορικές εικόνες της NASA από το διάστημα.
Αξιωματούχος διάσωσης φέρεται να έχει πει ότι το αεροπλάνο είχε διαλυθεί πλήρως, ενώ η φωτιά που προκλήθηκε κατέκαψε μπαμπού και δέντρα.
Ειδικοί σε θέματα ασφάλειας πτήσεων σημειώνουν στον Guardian ότι o τρόπος με τον οποίο συνετρίβη το κινεζικό αεροσκάφος θυμίζει την περίπτωση της τραγωδίας της πτήσης της Germanwings το 2015: η πτώση ξεκίνησε χωρίς να σταλεί σήμα κινδύνου και χωρίς να χαθεί το στίγμα του από τα ραντάρ.
Το αεροσκάφος της Germanwings είχε συντριβεί σκοπίμως από τον ίδιο τον πιλότο ο οποίος οδήγησε στον θάνατο άλλα 149 άτομα.
Ο David Learmount, σύμβουλος έκδοσης στο Flightglobal, είπε στον Guardian: «Δεν έχουμε καμία άμεση απόδειξη, αλλά μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι σε αυτό το στάδιο, όταν είχαμε παρατηρήσει την εξαφάνιση της πτήσης της Germanwings, τα δύο προφίλ μοιάζουν πολύ, επομένως είναι ανησυχητικό».
Άλλοι ειδικοί της αεροπορίας είπαν στη Daily Mail ότι μπορεί να ήταν «ένα συμβάν απώλειας ελέγχου, πιθανώς μετά από ακινητοποίηση του αεροσκάφους σε μεγάλο ύψος» ή μια βλάβη αισθητήρων στο πιλοτήριο.
Το αεροπλάνο, με αριθμό πτήσης MU5735 από το Kunming στη Guangzhou, πιστεύεται ότι είναι ένα Boeing 737-89P, το οποίο δεν ανήκει στη σειρά MAX που αντιμετωπίζει προβλήματα τα τελευταία χρόνια.
Ο Άρθουρ Ρόου, ειδικός συνεργάτης στο κέντρο απόδοσης και λειτουργικότητας τουρμπινών στο Πανεπιστήμιο Cranfield, είπε στη Daily Mail: «Φαίνεται πιθανότατα ένα συμβάν απώλειας ελέγχου, πιθανώς μετά από ακινητοποίηση του αεροσκάφους σε μεγάλο ύψος. Ως συνήθως υπάρχουν πολλές πιθανές αιτίες. Οι μπλοκρισμένες επιφάνειες ελέγχου που δεν ανταποκρίνονται, ειδικά στην ουρά είναι μία από αυτές. Ένας ακατάλληλος συνδυασμός ρυθμίσεων αυτόματου πιλότου είναι μια άλλη.
Υπάρχει και το ενδεχόμενο σαμποτάζ, αν και αυτό είναι μάλλον απίθανο σε μια πτήση εσωτερικού της Κίνας, δεδομένων των περιορισμών για την Covid. Είναι απίθανο να σχετίζεται με τον κινητήρα, καθώς τα αεροσκάφη μπορούν να πετάξουν άψογα χωρίς κινητήρα σε ισχύ - προφανώς για περιορισμένο χρονικό διάστημα».
Το τελευταίο σοβαρό αεροπορικό δυστύχημα στην Κίνα σημειώθηκε τον Αύγουστο 2010, όταν πτήση της Henan Airlines συνετρίβη στα βορειοανατολικά της χώρας προκαλώντας τον θάνατο 40 ανθρώπων.
Ο βαρύτερος απολογισμός ανήκει στην συντριβή, το 1994, ενός Tupolev 154 της China Northwest Airlines λίγο μετά την απογείωση από την Σιάν στην βόρεια Κίνα, με συνέπεια τον θάνατο 160 επιβαινόντων.
Ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ δήλωσε «σοκαρισμένος» μετά το δυστύχημα, μετέδωσε η κρατική κινεζική τηλεόραση CCTV. Και σε μία ασυνήθιστη εν θερμώ αντίδραση, ο ισχυρός άνδρας του Πεκίνου ζήτησε την εξακρίβωση το συντομότερο δυνατόν των αιτίων της συντριβής.
Η πτήση MU5735 είχε απογειωθεί στις 13.00 τοπική ώρα από το Κουνμίνγκ με κατεύθυνση την Καντόνα, σε απόσταση 1.300 χιλιομέτρων. Το αεροσκάφος έγινε κομμάτια, αφού προσέκρουσε σε βουνοπλαγιά, δήλωσε κάτοικος της περιοχής.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο FlightRadar24, το αεροσκάφος έχασε σε διάστημα 3 λεπτών ύψος 26.000 ποδών (7.925 μέτρα) πριν εξαφανισθεί από τα ραντάρ στις 14.22 τοπική ώρα
Δείτε το συγκλονιστικό βίντεο από τη στιγμή που το κινεζικό αεροπλάνο Boeing 737 έπεσε και συνετρίβη στην επαρχία Γκουανγκσί στην Κίνα.
Στα social media κυκλοφορούν βίντεο που εικάζεται ότι δείχνουν τη συντριβή από μακρυά, τη φωτιά μετά αλλά και τα πρώτα συντρίμμια.
Σύμφωνα με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, η πτήση MU5735 της China Eastern Airlines είχε απογειωθεί στις 13.00 τοπική ώρα από το Κουνμίνγκ με κατεύθυνση την Καντόνα, σε απόσταση 1.300 χιλιομέτρων.
Το αεροσκάφος έγινε κομμάτια, αφού προσέκρουσε σε βουνοπλαγιά, δήλωσε κάτοικος της περιοχής.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο FlightRadar24, το αεροσκάφος έχασε σε διάστημα 3 λεπτών ύψος 26.000 ποδών (7.925 m) πριν εξαφανισθεί από τα ραντάρ στις 14.22 τοπική ώρα.
Πλήγμα για την Boeing
Τα αεροπορικά δυστυχήματα είναι σχετικά σπάνια την Κίνα, όπου οι αεροπορικές μεταφορές έχουν σημαντικά αναπτυχθεί κατά τις τελευταίες δεκαετίες και όπου τα μέτρα ασφαλείας είναι αυστηρά.
Η σημερινή καταστροφή αποτελεί νέο σκληρό πλήγμα για την Boeing στην Κίνα.
Τον Μάρτιο 2019, η Κίνα ήταν η πρώτη χώρα στον κόσμο που έδωσε εντολή στις αεροπορικές της εταιρείες να σταματήσουν τις πτήσεις των 737 MAX για λόγους ασφαλείας.
Το μέτρο είχε ληφθεί έπειτα από δύο δυστυχήματα με 737 MAX στο εξωτερικό, με 346 νεκρούς.
Τρία χρόνια αργότερα, η κινεζική ρυθμιστική αρχή ήρε τελικά τον περασμένο Δεκέμβριο την απαγόρευση πτήσης των Boeing 737 MAX. Δεν είναι γνωστό αν τα συγκεκριμένα αεροσκάφη έχουν επαναλάβει τις εμπορικές πτήσεις στην Κίνα.
Η απόφαση για την άρση της απαγόρευσης ήταν πολύ σημαντική για την Boeing, καθώς η Κίνα αποτελεί σημαντική αγορά για την εταιρεία.
Η κινεζική ρυθμιστική αρχή είχε θέσει ως όρο για την επιστροφή του 737 MAX στους κινέζικούς ουρανούς την πραγματοποίηση τεχνικών τροποποιήσεων για την εγγύηση της ασφάλειας των πτήσεων.
Η Κίνα ήταν η τελευταία μεγάλη χώρα που ήρε την απαγόρευση πτήσεων του 737 MAX.
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.