Προφητική προειδοποίηση για το Titan: «Aβύθιστος ήταν και ο Τιτανικός» - «Αβάσιμες κραυγές» απαντούσε ο ιδρυτής της OceanGate

«Αβάσιμες κραυγές» τα ερωτήματα για την ασφάλεια του Titan έλεγε ο νεκρός CEO της OceanGate Expeditions Στόκτον Ρας – Πρόεδρος Titanic International Society: Μήπως πρέπει να σταματήσουν οι αποστολές στο ναυάγιο;

Οι δραματικές, προφητικές προειδοποιήσεις για την ασφάλεια του υποβρυχίου Titan της OceanGate Expeditions απορρίφθηκαν επανειλημμένα από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Στόκτον Ρας, δείχνει η αλληλογραφία του με κορυφαίο εμπειρογνώμονα στην εξερεύνηση βαθέων υδάτων.

Ο Στόκτον Ρας σκοτώθηκε ακαριαία στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού μαζί με τους υπόλοιπους τέσσερις επιβάτες του Titan, καθώς το βαθυσκάφος διαλύθηκε εξαιτίας καταστροφικής αποσυμπίεσης κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού. 

Σε emails που περιήλθαν σε γνώση του BBC, ο Ρομπ ΜακΚάλουμ προειδοποίησε τον Ρας ότι πιθανώς έθετε σε κίνδυνο τους πελάτες του, και τον προέτρεψε να σταματήσει να χρησιμοποιεί το υποβρύχιο έως ότου πιστοποιηθεί από έναν ανεξάρτητο φορέα.

Ο Ρας απάντησε ότι «είναι κουρασμένος από τους παράγοντες της βιομηχανίας που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν ένα επιχείρημα ασφάλειας για να σταματήσουν την καινοτομία».

Η τεταμένη ανταλλαγή μηνυμάτων έληξε αφότου οι δικηγόροι της OceanGate απείλησαν να κινηθούν νομικά, δήλωσε ο κ. ΜακΚάλουμ.

Ρόμπερτ ΜακΚάλουμ

Ρόμπερτ ΜακΚάλουμ

Διαβάστε ακόμα: Πρόεδρος Titanic International Society: Μήπως πρέπει να σταματήσουν οι αποστολές στο ναυάγιο;

«Πιστεύω ότι βάζετε δυνητικά τον εαυτό σας και τους πελάτες σας σε μια επικίνδυνη δυναμική», έγραψε χαρακτηριστικά ο εμπειρογνώμονας στο αφεντικό της OceanGate το Μάρτιο του 2018.

«Στον αγώνα σας προς τον Τιτανικό αντικατοπτρίζετε αυτή το διάσημη δήλωση: ‘’Είναι αβύθιστος’’» πρόσθεσε, υπενθυμίζοντας προφητικά την αναφορά για το «αβύθιστο πλοίο».

Στα μηνύματα, ο κ. Ρας εκφράζει την απογοήτευσή του στην κριτική για τα μέτρα ασφαλείας του Titan, γράφοντας σε ένα email: «Έχουμε ακούσει πολύ συχνά τις αβάσιμες κραυγές ‘’θα σκοτώσεις κάποιον’’. Το θεωρώ σοβαρή προσωπική προσβολή».

Ο ΜακΚάλουμ είπε στο BBC ότι προέτρεψε επανειλημμένα την εταιρεία να αναζητήσει πιστοποίηση για το Titan πριν το χρησιμοποιήσει για εμπορικές περιηγήσεις. Το σκάφος δεν ήταν ποτέ πιστοποιημένο ή ταξινομημένο.

«Μέχρι να πιστοποιηθεί, να δοκιμαστεί και να αποδειχθεί (η ικανότητά του στην πράξη), δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται για εμπορικές εργασίες βαθιάς κατάδυσης», έγραψε σε ένα email.

«Σας παρακαλώ να επιδείξετε κάθε προσοχή στις δοκιμές σας και να είστε πολύ, πολύ συντηρητικοί», πρόσθεσε. «Όσο κι αν εκτιμώ την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, δυνητικά θέτετε σε κίνδυνο έναν ολόκληρο κλάδο».

Στην απάντησή του λίγες μέρες αργότερα, ο Ρας ισχυρίστηκε ότι η «μηχανολογική, καινοτόμος προσέγγιση της OceanGate... έρχεται αντιμέτωπη με την ‘’υποβρύχια ορθοδοξία’’, αλλά αυτή είναι η φύση της καινοτομίας».

Στόκτον Ρας

Στόκτον Ρας


«Εμπιστευόμουν απόλυτα τον Ρας παρά τις διαφωνίες»

Την ίδια στιγμή πάντως, ο συνιδρυτής της OceanGate Expeditions, στην οποία ανήκε το βαθυσκάφος Titan επέμεινε πως ο Στόκτον Ρας ήταν σχολαστικός σε θέματα ασφαλείας και διαχείρισης κινδύνων.

Ο Γκιγιέρμο Σενλάιν ίδρυσε την OceanGate μαζί με τον Στόκτον Ρας το 2009, αλλά αποχώρησε το 2013 διατηρώντας ένα μικρό ποσοστό των μετοχών. Ο Στόκτον Ρας ήταν ο κυβερνήτης του Titan στη μοιραία αποστολή που ξεκίνησε την Κυριακή και κατέληξε σε τραγωδία.

«Ο Στόκτον ήταν ένας από τους πιο διορατικούς διαχειριστές κινδύνων που έχω συναντήσει. Απέφευγε το ρίσκο. Είχε βαθύτατη επίγνωση των κινδύνων μιας αποστολής στα βάθη του ωκεανού και ήταν προσηλωμένος στην ασφάλεια», δηλώνει ο Σενλάιν στο πρακτορείο Reuters.

Ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια του βαθυσκάφους Titan προέκυψαν το 2018 στη διάρκεια συμποσίου με ειδικούς του κλάδου και έπειτα από αγωγή που κατέθεσε πρώην στέλεχος της OceanGate, η οποία διευθετήθηκε λίγους μήνες αργότερα.

Ο Σενλάιν τονίζει ότι εμπιστευόταν απόλυτα τον Ρας, παρότι «υπήρχαν διαφωνίες» ορισμένες φορές. «Πιστεύω ότι κάθε καινοτομία του είχε δύο στόχους: Αφενός να διευρύνει τη δυνατότητα εξερεύνησης στα βάθη των ωκεανών και αφετέρου να το πετύχει με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια», είπε στο Reuters.

Η OceanGate δεν έχει δώσει εξηγήσεις σε ειδικούς του κλάδου σχετικά με την απόφασή της να αρνηθεί την πιστοποίηση από τρίτους φορείς, όπως ο αμερικανικός ή ο νορβηγικός νηογνώμονας (American Bureau of Shipping ή DNV, αντιστοίχως).

Η έλλειψη πιστοποίησης δεν συνεπάγεται πως δεν υπάρχει ασφάλεια, υποστηρίζει ο Σενλάιν, ο οποίος προτρέπει τον κόσμο να μην κάνει εικασίες και να περιμένει το επίσημο πόρισμα των εμπειρογνωμόνων για τα αίτια του δυστυχήματος.

Παρά την τραγωδία, θεωρεί πως είναι ζωτικής σημασίας για την ανθρωπότητα να συνεχίσει να εξερευνά τα βάθη των ωκεανών, υποστηρίζοντας ότι αυτός θα ήταν ο καλύτερος φόρος τιμής στη μνήμη των θυμάτων. «Αφού διαπιστώσουμε τα λάθη που έγιναν, ας μάθουμε από αυτά, και ας πάμε ξανά εκεί κάτω», λέει ο Γκιγιέρμο Σενλάιν.

Γκιγιέρμο Σενλάιν

Γκιγιέρμο Σενλάιν

Πηγές: BBC - ΑΜΠΕ