ΚΑΙΡΟΣ

Η... δεύτερη ζωή των μεταχειρισμένων κινητών: Το παράδειγμα της Γερμανίας

Αυξάνονται στη Γερμανία οι εταιρίες που αγοράζουν μεταχειρισμένες συσκευές και τις ανανεώνουν. Πολλοί αγοραστές δίνουν πλέον βάρος στην τιμή, και όχι στις καινοτομίες

Kαθαρισμός, διαγραφή δεδομένων και ανανέωση λογισμικού: Τα ανακαινισμένα κινητά πρέπει να είναι όσο το δυνατόν σε καλύτερη κατάσταση όταν φθάσουν μέσω ταχυδρομείου στο πελάτη. Ολοένα και περισσότερες εταιρίες στη Γερμανία εξειδικεύονται στην ανανέωση. Αγοράζουν μεταχειρισμένες συσκευές, τις ανακαινίζουν και στη συνέχεια τις πωλούν. Μια σχετικά νέα τάση, την οποία πολλοί καταναλωτές αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό. Η ετικέτα «μεταχειρισμένο» προκαλεί συχνά αμφιβολίες για την ποιότητα του προϊόντος.

Η εταιρεία Interzero, με παρουσία σε Βερολίνο και Κολωνία, φιλοδοξεί να βελτιώσει τη φήμη των μεταχειρισμένων. «Η εμπειρία αγοράς μεταχειρισμένης τεχνολογίας δεν πρέπει να διαφέρει από την εμπειρία αγοράς ενός ολοκαίνουργιου προϊόντος», λέει ο Ντιρκ Κρολικόβσκι, επικεφαλής του τμήματος Τεχνολογίας και Διαδικασιών. «Μόνο τότε οι πελάτες θα έχουν κάτι καλό να πουν για τα μεταχειρισμένα και την εταιρία μας», προσθέτει.

Τα διαδικτυακά καταστήματα πώλησης μεταχειρισμένης τεχνολογίας έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Διαφημίζονται με σλόγκαν όπως «Καλό για το κάρμα, καλό για το πορτοφόλι - Ανακαινισμένο αντί καινούργιο». Σύμφωνα με τις ενώσεις προστασίας καταναλωτών η τιμή παίζει καθοριστικό ρόλο. Έρευνες δείχνουν ότι η πλειοψηφία των αγοραστών δεν ενδιαφέρεται τόσο για τις καινοτομίες: «Το πιο σημαντικό είναι η τιμή. Όποιος αγοράζει μεταχειρισμένα εξοικονομεί χρήματα και πόρους», αναφέρουν οι ενώσεις προστασίας καταναλωτών.

«Δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο για την επαναχρησιμοποίηση»

Σε σύγκριση με την αγορά ενός καινούργιου προϊόντος οι καταναλωτές μπορούν να εξοικονομήσουν μέχρι και το 50% της αρχικής τιμής. Οι ενώσεις προστασίας καταναλωτών εφιστούν την προσοχή των πελατών επισημαίνοντας πως οι αγοραστές θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι εταιρίες διάθεσης ανακαινισμένων προϊόντων έχουν εφαρμόσει διαδικασίες ελέγχου ποιότητας. Ήδη οι φωτογραφίες θεωρούνται ενδεικτικές: «Πρόκειται για το προσφερόμενο προϊόν στην τρέχουσα κατάστασή του ή για φωτογραφία καταλόγου;»

Στην Interzero ο δρόμος ανανέωσης ενός προϊόντος είναι μακρύς μέχρις ότου το tablet, το κινητό ή ο υπολογιστής χαρακτηριστεί refurbished: «Πρώτα αφαιρούνται οι συσκευασίες και τα μηχανήματα ταυτοποιούνται και απογράφονται», λέει ο Ντιρκ Κρολικόβσκι: «Οι εταιρείες προσέχουν περισσότερο τα προϊόντα τεχνολογίας από ό,τι οι ιδιώτες στα σπίτια τους», αναφέρει για να προσθέσει ότι η εταιρία του αγοράζει κυρίως από εταιρίες και λιγότερο από ιδιώτες.

Από οικολογική άποψη θα ήταν θετικό να αγοράζουμε όλοι μεταχειρισμένα εξοικονομώντας πόρους και ρύπους. Σύμφωνα ωστόσο με τη Γερμανική Περιβαλλοντική Βοήθεια όλα αυτά δεν αρκούν: «Πρέπει να υπάρξει υποχρεωτικός έλεγχος δυνατότητας επαναχρησιμοποίησης παλαιών ηλεκτρικών συσκευών», δηλώνει ο Τόμας Φίσερ, επικεφαλής της διαχείρισης ανακύκλωσης της γερμανικής οργάνωσης. Θεωρεί ότι ο έλεγχος θα έπρεπε να βρίσκεται στο πεδίο ευθύνης της γερμανικής κυβέρνησης. «Σήμερα δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο ή κανόνες για την επαναχρησιμοποίηση συσκευών. Έχουμε δηλαδή να κάνουμε με ένα σημαντικό έλλειμμα».

Οι επισκευές πρέπει να γίνουν οικονομικά συμφέρουσες

Στα τέλη Ιουνίου η ομοσπονδιακή υπουργός Προστασίας των Καταναλωτών Στέφι Λέμκε τάχθηκε από κοινού με τους ομολόγους της στα 16 γερμανικά κρατίδια υπέρ ενός δικαιώματος επισκευής. Για τον σκοπό αυτό προτείνουν την ψήφιση νέου νόμου που θα υποχρεώνει τους κατασκευαστές να παρέχουν στους καταναλωτές και τους επαγγελματίες επισκευαστές δωρεάν λεπτομερείς πληροφορίες για την επισκευή. Παράλληλα δρομολογούν το πρόγραμμα δράσης «Επισκευάζω αντί να πετάω». Εκπρόσωπος του υπουργείου απαντά σε ερώτηση ότι το πρόγραμμα βρίσκεται προς το παρόν υπό συζήτηση σε κυβερνητικό επίπεδο.

Κατά την άποψη της οργάνωσης Γερμανική Περιβαλλοντική Βοήθεια πρόκειται για βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Κάνει ωστόσο λόγο για πολύ ασαφή σχέδια. «Απουσιάζει ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα», λέει ο Τόμας Φίσερ. Θεωρεί ότι θα πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά έως ότου οι επισκευές αποβούν οικονομικά συμφέρουσες. Ως εκ τούτου η περιβαλλοντική οργάνωση ζητά να γίνουν ελκυστικότερες οι επισκευές, για παράδειγμα μέσω ενός χαμηλότερου συντελεστή ΦΠΑ. «Αυτό σημαίνει ότι εργασία και επισκευές θα πρέπει να είναι σημαντικά φθηνότερες από την αγορά ενός νέου προϊόντος», λέει ο Τόμας Φίσερ.

Πηγή: DW - Στέφανος Γεωργακόπουλος