Κλείσιμο

Όταν τα πλοία παίρνουν το ασανσέρ… Ο μεγαλύτερος ανελκυστήρας πλοίων στη Γερμανία είναι γεγονός

Θαύμα της τεχνολογίας, αλλά και τουριστικό αξιοθέατο, υψώνει βαριά φορτηγά πλοία σε 36 μέτρα για να κινηθούν σε πλωτό κανάλι 

Χειροκροτήματα και εκδηλώσεις χαράς στο Νιντερφίνοβ, δίπλα στο νέο θαύμα της τεχνολογίας, τον τεράστιο ανελκυστήρα για πλοία από μπετόν, χάλυβα και κίτρινα μεταλλικά κομμάτια να φωτίζονται από τον ήλιο του Οκτωβρίου. Πολιτικοί, μηχανικοί, κάτοικοι, επιστήμονες και φυσικά δημοσιογράφοι χειροκροτούν κατά τη διάρκεια των εγκαινίων του μεγαλύτερου στη Γερμανία ανελκυστήρα πλοίων, ένα τεχνολογικό θαύμα που όμως, όπως και σε ότι μεγάλο κατασκευάζεται πλέον στη Γερμανία, χρειάστηκε 14 χρόνια για να ολοκληρωθεί με αποτέλεσμα το κόστος να έχει εκτοξευτεί στα ύψη.

«Συνεχής ροή πλοίων»

Οι λόγοι γι αυτήν την καθυστέρηση την ημέρα των εγκαινίων πριν από λίγες εβδομάδες δεν έχει πλέον σημασία. Σημασία έχει το αποτέλεσμα. Κι αυτό είναι καταπληκτικό. Ο ανελκυστήρας μπορεί να ανυψώσει βαριά φορτηγά πλοία σε ύψος 36 μέτρων και να τα βοηθήσει να κινηθούν μέσω του καναλιού Όντερ-Χάβελ από Πολωνία προς το Βερολίνο και αντίστροφα. Ένας μηχανικός άθλος. Το κανάλι θεωρείται σημαντικός πλωτός δρόμος από τη Βαλτική Θάλασσα προς τη δυτική Ευρώπη. Με τον νέο ανελκυστήρα πλοίων διασφαλίζεται η συνεχής ροή πλοίων συγκεκριμένα από την πόλη Στετίν προς το Μαγδεμβούργο, ενώ εξασφαλίζεται και η κίνηση σε όλο το δίκτυο των καναλιών της δυτικής Γερμανίας. Χωρίς την επένδυση, το κανάλι σε λίγα χρόνια δεν θα ήταν πλέον πλωτό.

Κατά τα εγκαίνια του έργου, ο υπουργός Μεταφορών, Φόλκερ Βίσιγκ, έδειξε ενθουσιασμένος. «Αυτός ο νέος ανελκυστήρας πλοίων είναι κατάλληλος για σύγχρονα πλοία μεταφορών που είναι μακρύτερα και απαιτούν έναν ανελκυστήρα σκαφών με διαφορετικές διαστάσεις από ό,τι στο παρελθόν. Με αυτό το έργο, μεταφέρουμε τη διακίνηση μέσω των ποταμών μας στο μέλλον επειδή είναι απαραίτητο να οργανώσουμε το δίκτυο υποδομών και την κινητικότητά μας με έναν κλιματικά ουδέτερο τρόπο».

«Αριστούργημα μηχανικής»

Το ιδιαίτερο σε αυτό το ασανσέρ για πλοία είναι καταρχήν οι διαστάσεις του. Έχει ύψος 55 μέτρα, πλάτος 46 μέτρα και ύψος 133 μέτρα. Λόγω αυτών των διαστάσεων μπορεί να μεταφέρει μεγαλύτερα πλοία με εμπορεύματα, όπως σιτηρά, καύσιμα, μεγάλα εξαρτήματα, όπως ανεμογεννήτριες και ό,τι άλλο μεταφέρεται πλωτά στη Γερμανία. «Η εγκατάσταση είναι ένα αριστούργημα της μηχανικής», εκθείασαν το έργο όλοι οι ομιλητές. Οι μηχανικοί έδωσαν στην κυριολεξία μάχη για να παραδοθεί σε λειτουργία. Γιατί εκτός από τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν από τη φύση της δουλειάς, είχαν προβλήματα παράδοσης υλικών, εξαρτημάτων, αλλά έπρεπε επίσης να προσαρμόσουν το έργο και στους νέους τεχνολογικούς κανονισμούς, όπως στον τομέα φωτισμού. Αντί για τους λαμπτήρες που αναγράφονταν στις κατασκευαστικές προδιαγραφές τελικά έπρεπε να ήταν τεχνολογίας LED.

«Ο σχεδιασμός διήρκεσε πάρα πολύ» είπε ο Γερμανός υπουργός, «η κυβέρνηση το έχει αναγνωρίσει και γι' αυτό είμαστε ευαίσθητοι επίσης στη διαδικασία επιτάχυνσης του σχεδιασμού. Έχουμε δείξει σε πολλούς τομείς ότι μπορεί επίσης να γίνει ταχύτερα και αυτό πρέπει να γίνει μια κανονικότητα». Εκτός από θαύμα τεχνολογίας, ο νέος ανελκυστήρας πλοίων αποτελεί και τουριστικό αξιοθέατο. Για τον τεράστιο τσιμεντένιο όγκο, επελέγη το κίτρινο χρώμα για ορισμένα τμήματά του, αλλά και γι αυτήν κάθε αυτήν τη χρήση. Δεν είναι εξάλλου σύνηθες να βλέπει κανείς πλοία να παίρνουν το ασανσέρ…

Πηγή: Deutsche Welle