Η πορεία για τη μείωση των εκπομπών αερίων στη ναυτιλία έως το 2050, στο επίκεντρο της φετινής ναυτιλιακής έκθεσης Nor-Shipping στο Όσλο

Ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ Kitack Lim είπε ότι στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές κατά 50% έως το 2050 σε σχέση με τη βάση του 2008

Η απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κυριάρχησε στη συζήτηση στην εφετινή ναυτιλιακή έκθεση Nor-Shipping που πραγματοποιήθηκε στο Οσλο της Νορβηγίας με τη συμμετοχή τουλάχιστον 1.000 εκθετών.

Ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ Kitack Lim μετά από συνάντηση που είχε με την Ένωση Νορβηγών Εφοπλιστών και κατά την έναρξη της εκδήλωσης, αναφερόμενος στο “καυτό” θέμα της μείωσης των εκπομπών αερίων στα πλοία, είπε ότι ενόψει της συνεδρίασης στην Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος 80 του οργανισμού που αρχίζει στις 3 Ιουλίου, είπε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει μία γενική συναίνεση που αυξάνεται προς το καθαρό μηδέν το 2050 μεταξύ των κρατών μελών του.

Ο κ. Lim είπε ότι στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές κατά 50% έως το 2050 σε σχέση με τη βάση του 2008, αλλά αρκετές από τις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου και περιβαλλοντικές ομάδες έχουν πιέσει να μειωθεί ο στόχος σε καθαρό μηδέν ή απόλυτο μηδέν.

Tόνισε ότι “ίσως ένα μικρό μέρος των κρατών-μελών να μην είναι ευχαριστημένο, αλλά νομίζω ότι η πλειοψηφία θα επιτύχει συναίνεση”.

Πρόσθεσε ότι οι αντιδράσεις προέρχονται κυρίως από χώρες όπως η Κίνα, η Σαουδική Αραβία, η Βραζιλία, η Ινδία, η Νότια Αφρική και η Ρωσία, οι οποίες υποστηρίζουν ότι θα βρεθούν σε μειονεκτική θέση από την κίνηση αυτή.

Η Νορβηγική Ένωση Πλοιοκτητών υποστήριξε το μηδενικό ισοζύγιο μέχρι το 2050, βάζοντας δικούς της κλιματικούς στόχους και με τη φιλοδοξία να παραγγέλνει μόνο πλοία με τεχνολογία μηδενικών εκπομπών από το 2030.

Ο διευθύνων σύμβουλος Harald Solberg περιέγραψε τη συνάντηση με τον Lim ως "πολύ παραγωγική, πολύ θετική" και δήλωσε ότι η συζήτηση περιελάμβανε τον τρόπο με τον οποίο οι νορβηγικές επιχειρήσεις μπορούν να δώσουν κίνητρα για την κίνηση της ναυτιλίας προς το καθαρό μηδέν.

«Με βάση τα τελευταία μηνύματα, ναι, είμαστε σίγουροι και αισιόδοξοι» δήλωσε ο Solberg.

Σημειώνεται ότι η συνεδρίαση της επιτροπής - που αρχίζει στις 3 Ιουλίου στην έδρα του ΙΜΟ στο Λονδίνο - θα συζητήσει την αναθεώρηση της στρατηγικής του οργανισμού για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και έχει περιγραφεί ως ένα σημαντικό πιθανό σημείο καμπής για την παγκόσμια ναυτιλία και τον ΙΜΟ.

Ο πρώην πρόεδρος της ένωσης και νυν διευθύνων σύμβουλος της Wallenius Wilhelmsen, Lasse Kristoffersen, δήλωσε πριν από τη συνεδρίαση ότι η έγκριση του καθαρού μηδενός είναι σημαντική για να παραμείνει ο ΙΜΟ επίκαιρος.

Ο επικεφαλής της νορβηγικής και σουηδικής εταιρείας, ηγέτιδας στον τομέα της μεταφοράς εφοδιασμού οχημάτων στην παγκόσμια αγορά, μιλώντας στο συνέδριο του DNV και της Capital Link υποστήριξε ότι εταιρείες όπως η Wallenius Wilhelmsen θα πρέπει να δείξουν τον δρόμο.

«Φέτος είπαμε σε όλους τους πελάτες μας, αν θέλετε να κάνετε περισσότερες δουλειές μαζί μας, θα πρέπει να αρχίσετε να πληρώνετε για την απαλλαγή από τον άνθρακα» τόνισε. «Κάποιος πρέπει να πει, εντάξει, χρειάζομαι αυτήν την ποσότητα καυσίμου, θα βρω ποιος μπορεί να την προμηθεύσει και μετά θα ψάξω πελάτες πρόθυμους να πληρώσουν» συμπλήρωσε.

«Στέλνοντας σαφή μηνύματα ζήτησης για πράσινη τεχνολογία και παρακινώντας τους πελάτες να πληρώσουν, οι εταιρείες που ηγούνται της αγοράς μπορούν να δείξουν στη συνέχεια τον δρόμο για την καινοτομία» πρόσθεσε.

Ανέφερε εξάλλου ότι για τη Wallenius Wilhelmsen, η απανθρακοποίηση και επιλογή καυσίμου ξεκινά με τα βιοκαύσιμα, ενώ θα ακολουθήσει η πράσινη μεθανόλη εντός περίπου πέντε ετών και ελπίζει για την πράσινη αμμωνία εντός 10 ετών.

DNV-Σχέδιο πλοίου Bulk Carrier με καύσιμο αμμωνία

Ο νηογνώμονας DNV απένειμε στην Viridis Bulk Carriers, έγκριση επί της αρχής (AiP) για το σχέδιο του πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου μικρών αποστάσεων με καύσιμο αμμωνία.

Το πιστοποιητικό παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της εμπορικής έκθεσης Nor-Shipping στο περίπτερο της DNV.

Ο σχεδιασμός του Viridis Bulk Carriers, που αναπτύχθηκε από την Kongsberg Maritime, αφορά πλοία μικρών αποστάσεων χωρητικότητας 5.000 dwt, τα οποία προσφέρουν εμβέλεια (3.000 ναυτικών μιλίων ) και επίπεδα ασφάλειας ισοδύναμα με τα συμβατικά τροφοδοτούμενα πλοία.

"Είμαστε ευτυχείς για ένα ακόμη ορόσημο για το πλοίο χύδην φορτίου μικρών αποστάσεων που λειτουργεί με αμμωνία", είπε ο André Risholm, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Viridis Bulk Carriers.

“Λαμβάνοντας υπόψη τους αυξημένους στόχους μείωσης των εκπομπών που έχουν τεθεί από την ΕΕ και τον ΙΜΟ, τα πλοία μας Viridis θα συμμορφώνονται πλήρως με αυτά τα πρότυπα. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στους ναυλωτές να επωφεληθούν από εξαιρετικές μειώσεις των αερίων του θερμοκηπίου σε όλη την αλυσίδα εφοδιαστικής αξίας τους" ανέφερε.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ