Βαρύνουσας σημασίας, σε μια κρίσιμη γεωπολιτική συγκυρία με τα ευρωπαϊκά κράτη να αντιμετωπίζουν κοινές προκλήσεις, κρίνεται η σημερινή (Πέμπτη) συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς στην Αθήνα.
Το ταξίδι αυτό είναι πολυαναμενόμενο από ελληνικής πλευράς, αλλά βρίσκεται ψηλά και στη γερμανική ατζέντα εδώ και καιρό. Μπορεί τα χρόνια της ελληνικής χρηματοπιστωτικής κρίσης και της επιβεβλημένης λιτότητας ανήκουν στο παρελθόν, ωστόσο ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι γεωπολιτικοί κλυδωνισμοί στην ανατολική Μεσόγειο, με καθημερινές πλέον τις «απειλές» και «μη φιλικές» δηλώσεις (κατά τη φρασεολογία των γερμανικών κυβερνητικών ενημερώσεων) εκ μέρους της τουρκικής ηγεσίας, καθιστούν αναγκαία την επιβεβαίωση των αγαστών ελληνογερμανικών σχέσεων, μακριά από τις σκιές του παρελθόντος. Ο πρωθυπουργός θα θέσει στον καγκελάριο το ζήτημα των τουρκικών προκλήσεων. Εξάλλου, όπως επισήμαινε το γερμανικό δίκτυο RND, για τις τουρκικές απειλές πολέμου κατά της Ελλάδας θα πρέπει να τερματιστεί άμεσα η παράδοση γερμανικών υποβρυχίων στην Τουρκία, μιας και αυτά θα μετατόπιζαν την ισορροπία δυνάμεων στην ανατολική Μεσόγειο υπέρ της Άγκυρας».
Εξοπλισμοί, ενέργεια, ανατολική Μεσόγειος
Σύμφωνα με την DW, δεν είναι κρυφό ότι για τη γερμανική κυβέρνηση η σημασία της ιδιότυπης ανταλλαγής αρμάτων μάχης (40 γερμανικά Marder για την Ελλάδα και 40 ελληνικά, σοβιετικού τύπου παλαιά BMP-1 για την Ουκρανία) είναι μεγάλη. Με τις συμφωνίες «Ringtausch» που εδώ και μήνες δρομολογεί η γερμανική κυβέρνηση με την Ελλάδα και χώρες της ανατολικής Ευρώπης, πχ. Τσεχία ή Πολωνία, προσπαθεί να υλοποιήσει την υπόσχεσή της για στρατιωτική στήριξη της Ουκρανίας επί του πεδίου με άρματα μάχης. Μόνο που δεν θέλει να τα στείλει η ίδια απευθείας στην Ουκρανία για να μη γίνει «εμπόλεμο μέρος», αλλά μέσω τρίτων χωρών, οι οποίες με τη σειρά τους επωφελούνται από την αναβάθμιση -υπάρχει βέβαια και η αντίθετη άποψη- των εξοπλιστικών τους δυνατοτήτων. Στην περίπτωση πάντως της ανταλλαγής με την Ελλάδα καταγράφεται έντονη κινητικότητα τις τελευταίες εβδομάδες, οι ανακοινώσεις από γερμανικής και ελληνικής πλευράς διαδέχονται η μια την άλλη, ενώ σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της Welt ο γερμανικός εξοπλιστικός κολοσσός KMW σχεδιάζει επιπρόσθετα συνεργασία επί ελληνικού εδάφους με τον όμιλο «Μυτιληναίος» στο πλαίσιο της παραγωγής υπερσύγχρονων τεθωρακισμένων Leopard 2. Για όλα αυτά αναμένονται επίσημες ανακοινώσεις τις επόμενες μέρες.
Η προγραμματισμένη συνέντευξη Τύπου του Όλαφ Σολτς με τον Κυριάκο Μητσοτάκη αναμένεται στις 12 το μεσημέρι, μία μέρα μετά την κρίσιμη επίσκεψη του Όλαφ Σολτς στο Παρίσι. Αλλά και μία ημέρα πριν από την 28η Οκτωβρίου, την εθνική επέτειο, με τα γερμανικά τεθωρακισμένα Marder από τη συμφωνία κυκλικής ανταλλαγής οπλικών συστημάτων Βερολίνου-Αθήνας προς στήριξη του Κιέβου, να αναμένονται στην στρατιωτική παρέλαση της Θεσσαλονίκης.
Σημειώνεται ότι η συνάντηση των δυο ηγετών έρχεται την επομένη του Συμβουλίου των Ευρωπαίων υπουργών Ενέργειας, που συζήτησαν πώς θα εφαρμοστεί η πολιτική συμφωνία της Συνόδου Κορυφής της Πράγας για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης. Δεν υπήρξε ωστόσο συμφωνία ως προς τον μηχανισμό για την έλεγχο της τιμής του φυσικού αερίου στο Χρηματιστήριο του Άμστερνταμ. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ φρόντισε να περιορίσει τις προσδοκίες. Ο κ. Μητσοτάκης αναμένεται να θέσει εκ νέου το ζήτημα στον κ. Σολτς. H υιοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων παραπέμπεται σε νέο έκτακτο συμβούλιο των υπουργών Ενέργειας στις 24 Νοεμβρίου. Μετά την κοινή συνέντευξη Τύπου θα ακολουθήσει γεύμα εργασίας. Θα είναι πάντως σύντομη η παρουσία του Γερμανού καγκελάριου στην Αθήνα, χωρίς άλλες συναντήσεις. Μόνο με μια επίσκεψη στην Ακρόπολη, το διαχρονικό σύμβολο της Δημοκρατίας, που τόσο ταλανίζεται μέχρι σήμερα. Η Ακρόπολη όμως ήταν επίσης εκεί, όπου οι ναζί ύψωσαν τη σβάστικα κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η Ελλάδα ενεργειακός πυλώνας και για τη Γερμανία
Την ώρα πάντως που η Γερμανία αναζητά επειγόντως νέους και ιδανικά «πράσινους» ενεργειακούς πόρους προκειμένου να επιταχύνει την -σχεδόν αποκλειστική για χρόνια- εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο, η Ελλάδα ήρθε στις 24 Οκτωβρίου με μια πολύ απτή πρόταση. Ένα προκαταρκτικό σχέδιο πλεύσης έχει μάλιστα παρουσιαστεί ήδη στον Πράσινο υπ. Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ.
«Η πρότασή μας είναι να κατασκευαστεί μια απευθείας ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας, Αυστρίας, Γερμανίας που θα περνά από ενδιάμεσες χώρες στα Δυτικά Βαλκάνια είτε και μέσω Αδριατικής. Με αυτόν τον τρόπο στόχος μας είναι να μεταφέρουμε 'πράσινη' ενέργεια σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές στην Αυστρία και κυρίως στη νότια Γερμανία, όπου υπάρχει μεγάλη ανάγκη για ηλεκτρική ενέργεια από ανενεώσιμες πηγές» εξήγησε στην DW ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.
Μάλιστα ενδιαφέρον έχει ότι η πρόταση αυτή ουσιαστικά αξιοποιεί τρεις εναλλακτικές χερσαίες οδούς μέσω των Δυτικών Βαλκανίων αλλά και μία υποθαλάσσια μέσω Αδριατικής. Η Γερμανία πάντως, όπως και η Αυστρία φαίνεται ότι ήδη εξετάζουν όλες τις πτυχές της συγκεκριμένης πρότασης. Ειδικά σε μια εποχή, κατά την οποία παλαιότερα ενεργειακά πρότζεκτ, όπως ο EastMed «δεν ακούγονται ιδιαίτερα πλέον στην Ευρώπη, πλην της Ιταλίας ενδεχομένως» αναφέρει ο Κώστας Σκρέκας.
Γεγονός είναι τέλος -και αυτό καταγράφεται όχι μόνο από την ελληνική αλλά και από την γερμανική πλευρά- ότι η αρνητική εικόνα της Ελλάδας έχει αρχίσει εδώ και αρκετό καιρό να αλλάζει. Η «έξωθεν καλή μαρτυρία» επίδοξων, ιδιωτών επενδυτών από τη Γερμανία και την Ευρώπη δείχνει ότι η Ελλάδα μπορεί να παίξει σχετικά άμεσα τον ρόλο ενός αξιόπιστου εμπορικού εταίρου για τη σταθερή και μακροπρόθεσμη ενεργειακή τροφοδοσία της Ευρώπης (πχ. Λιμάνι Αλεξανδρούπολης, Ρεβυθούσα, υποδομές LNG, επέκταση αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων, επενδύσεις σε συστήματα αποθήκευσης ενέργειας) στο μέλλον. Εν αναμονή έργων.
Deutsche Welle - skai.gr
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.