Μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο κ. Κατρούγκαλος επισημαίνει ότι στο πόρισμα οι ανεξάρτητοι ειδικοί διαπιστώνουν ότι για τον συνδικαλιστικό νόμο και τις ομαδικές απολύσεις δεν υπάρχει λόγος να γίνουν αλλαγές, γιατί βρισκόμαστε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Για την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, «υποστηρίζουν τις απόψεις μας, καθώς δεν ζητούμε τίποτα παραπάνω από την επιστροφή στο ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο».
Όσον αφορά τη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς για τα εργασιακά που θα γίνει στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης, ο υπουργός Εργασίας εκτιμά ότι θα έχει θετική κατάληξη, ωστόσο σημειώνει ότι «η διαπραγμάτευση θα είναι ιδιαίτερα σκληρή γιατί έχουμε απέναντί μας έναν σκληρό πυρήνα».
Αναφερόμενος στο ζήτημα των οφειλών στα ασφαλιστικά Ταμεία των αυτοαπασχολούμενων, αναφέρει ότι υπάρχει συζήτηση με τους θεσμούς για έναν σφαιρικό τρόπο αντιμετώπισης «στο πλαίσιο μιας συνολικής αντιμετώπισης χρέους πολυοφειλετών, αυτών δηλαδή που χρωστούν ταυτόχρονα στις τράπεζες, την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία».
Ερωτηθείς για τις τηλεοπτικές άδειες, τονίζει ότι «η βασική μας μέριμνα στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο ήταν αποκατάσταση της νομιμότητας, να υπάρχουν άδειες που δεν υπήρχαν για 30 χρόνια, και η προστασία της Δημοκρατίας» και «ως συνταγματολόγος αισθάνομαι ότι η λύση που επιλέξαμε ήταν σωστή».
Κληθείς να σχολιάσει τη διακοπή της συνεδρίασης του ΣτΕ για τις άδειες, υπογραμμίζει ότι «δεν μπορεί η εκτελεστική εξουσία να σχολιάζει αποφάσεις της δικαστικής».
Ολόκληρη η συνέντευξη:
«Οι θέσεις του πορίσματος είναι θετικές για την ελληνική πλευρά, απηχούν αυτό που έχω πει πολλές φορές, ότι εμείς θέλουμε η χώρα να επιστρέψει στην ευρωπαϊκή κανονικότητα. Επειδή ήταν ανεξάρτητοι ειδικοί, υψηλού κύρους, αυτό που διαπιστώνουν είναι ότι εκεί που οι εταίροι μας ζητούν αλλαγές, συνδικαλιστικός νόμος και ομαδικές απολύσεις, δεν υπάρχει λόγος να γίνουν αλλαγές, γιατί βρισκόμαστε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, εκεί που ζητούμε εμείς να γίνουν αλλαγές, δηλαδή επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, υποστηρίζουν τις απόψεις μας, καθώς δεν ζητούμε τίποτα παραπάνω από την επιστροφή στο ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο. Επομένως βρίσκουμε σημαντική υποστήριξη στις εθνικές θέσεις από το πόρισμα αυτό. Σε γενικές γραμμές, βεβαίως, υπάρχουν πάντοτε αποχρώσεις ή και επί μέρους ζητήματα που δεν έχουμε απόλυτη συμφωνία».
«Αυτό που συζητάμε αυτή τη στιγμή είναι ο θεσμικός μηχανισμός. Εμείς δεν θέλουμε να αποφασίζεται ο κατώτατος μισθός από το κράτος, θέλουμε να γυρίσει στην αρμοδιότητα αυτών που τους αφορά, τους εργοδότες και τους εργαζόμενους. Επομένως η πρόταση της πλειοψηφίας της επιτροπής των ανεξάρτητων ειδικών -γιατί υπάρχουν οκτώ συστάσεις με ομοφωνία, υπάρχουν και ορισμένες όπως αυτή που είναι κατά πλειοψηφία- είναι να ορίζεται ο κατώτατος μισθός από την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας».
«Έχουμε μια απόφαση της επιτροπής κοινωνικών δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης -που είναι το αρμόδιο όργανό που εφαρμόζει τη διεθνή σύμβαση για τα κοινωνικά δικαιώματα, τον χάρτη των κοινωνικών δικαιωμάτων-, η οποία θεωρεί ότι η πρόβλεψη κατώτερου μισθού, από αυτό που ισχύει για όλους, για τους νέους κάτω των 25 ετών είναι παράνομη, αντίθετη στον ευρωπαϊκό κοινωνικό χάρτη. Εκεί θα ζητήσουμε από τους Ευρωπαίους εταίρους και από ΔΝΤ να σεβαστούν τη νομιμότητα. Εκεί δεν υπάρχει ζήτημα επιλογής μεταξύ καλών πρακτικών, εκεί υπάρχει ζήτημα να εφαρμόσουμε αυτό που είναι ο νόμος για την Ευρώπη».
«Λέει, όμως, η επιτροπή - γι' αυτό είπα ότι είναι υποστηρικτική των θέσεων μας - ότι σε κάθε περίπτωση πρέπει να υπάρχει προηγούμενη έγκριση πριν θεωρηθεί ότι μπορούν να γίνουν οι απολύσεις. Και εν πάση περιπτώσει, η απόφαση του Δικαστηρίου, όποια κι αν είναι, θα μας αφήσει περιθώρια ώστε να προστατέψουμε αποτελεσματικά τα δικαιώματα των εργαζομένων. Δεν νίπτουμε τας χείρας μας ως Πόντιοι Πιλάτοι, παραπέμποντας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο- η δέσμευσή μας παραμένει ισχυρή για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων».
«Είναι καθήκον μας να αναστρέψουμε την απορύθμιση, είναι καθήκον μας να επιστρέψουμε την Ελλάδα στην κοινωνική Ευρώπη. Και όπως πετύχαμε στη διαπραγμάτευση για το ασφαλιστικό να καταλήξουμε σε συμφωνία - με την οποία, ξέρετε, το ΔΝΤ δεν αισθάνεται ευτυχές, γιατί δεν προωθήσαμε κυρίως τις ιδιωτικές ασφαλίσεις όπως θέλει, επειδή κρατήσαμε ένα σύστημα δημόσιας ασφάλισης με χαρακτηριστικά αναδιανομής - θεωρώ όπως πετύχαμε σε αυτή τη διαπραγμάτευση να απομονωθούν οι ακραίες απόψεις, έτσι θα πετύχουμε και στη διαπραγμάτευση για τα εργασιακά. Να μην δώσω, όμως, την εντύπωση ότι θα είναι εύκολη η διαπραγμάτευση. Η διαπραγμάτευση θα είναι ιδιαίτερα σκληρή γιατί έχουμε απέναντί μας έναν σκληρό πυρήνα».
«Όχι φυσικά, όχι. Η πρώτη αξιολόγηση αφορούσε το ασφαλιστικό, αυτή έχει λήξει, κανείς δεν μπορεί να την ξανανοίξει».
«Το ΔΝΤ δεν είναι εντός του προγράμματος αυτού του Μνημονίου, δεν έχει υπογράψει αυτό το Μνημόνιο. Αυτό που πιέζουν οι Ευρωπαίοι είναι να παραμείνει το ΔΝΤ ως τεχνικός σύμβουλος, όπως είναι η παρούσα ιδιότητά του. Το ΔΝΤ δεν μας δίνει λεφτά αυτή την περίοδο, συμμετέχει στο κουαρτέτο της διαπραγμάτευσης προσφέροντας τις απόψεις του γιατί -όπως είπατε- μια ισχυρή πλευρά των Ευρωπαίων εταίρων μας το ζητάει. Δεν είναι όμως σε θέση να αντιτίθεται στις θέσεις των Ευρωπαίων, οι οποίοι είναι ουσιαστικά οι αντισυμβαλλόμενοί μας στο Μνημόνιο».
«Όχι, δεν έχει παγώσει τίποτα. Απλώς, όπως έχω ξαναπεί, συζητούμε με τους θεσμούς έναν σφαιρικό τρόπο αντιμετώπισης των οφειλών. Εκτός από το θέμα του παγώματος, έχουμε στο τραπέζι τη δυνατότητα και διαγραφής, όχι μόνο παγώματος, οφειλής προς τα ασφαλιστικά ταμεία, στο πλαίσιο όμως μιας συνολικής αντιμετώπισης χρέους πολυοφειλετών, αυτών δηλαδή που χρωστούν ταυτόχρονα στις τράπεζες, την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία. Υπάρχει ένα ειδικό κυβερνητικό συμβούλιο, το κυβερνητικό συμβούλιο διαχείρισης χρέους, που διαμορφώνει προτάσεις πώς θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο. Και έχουμε και σκέψεις, ώστε οι επιχειρήσεις που χρωστάνε χρήματα να μην αντιμετωπίζονται με ενιαίο τρόπο, αλλά ανάλογα με το ύψος της οφειλής να έχουν μια πιο εξατομικευμένη αντιμετώπιση. Αυτά τα τρία πράγματα επειδή συνδέονται στενά μεταξύ τους διαπραγματευόμαστε τις λεπτομέρειες εφαρμογής τους με τους δανειστές».
«Πρόκειται να τα εφαρμόσουμε οπωσδήποτε πριν από την 1η Ιανουαρίου 2017, γιατί αυτά είναι τα μέτρα από τα οποία περιμένουμε να αυξήσουμε την εισφοροδοτική βάση, που είναι από τους βασικούς στόχους του ασφαλιστικού».
«Αναφέρθηκα με συγκεκριμένη αναφορά στις σελίδες των πρακτικών σε δηλώσεις βουλευτών και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που περιέγραφαν κάτι που δεν ισχύει. Δεν είχαν απλώς διατυπώσει μια άποψη, έλεγαν μια ρύθμιση που είχαμε στον νόμο ότι δεν υπήρχε. Συνέδεσα αυτή την τακτική με ένα νέφος παραπληροφόρησης, που είναι παρόν αυτή την περίοδο στον δημόσιο βίο, από συστημικά μέσα ενημέρωσης που προσπαθούν να αμυνθούν απέναντι στην προσπάθεια εξυγίανσης του τηλεοπτικού τοπίου.
Θεωρώ ότι είναι καθήκον κάθε παράγοντα του δημόσιου βίου, και των πολιτικών κι εσάς των δημοσιογράφων, το καθήκον της αλήθειας. Και αυτό πρέπει να το υπηρετούμε όλοι, γιατί αλλιώς δηλητηριάζουμε τον δημόσιο βίο στον οποίο κινούμαστε».
«Είναι φροντίδα πρώτης προτεραιότητας για το υπουργείο -και γι' αυτό εξάγγειλα και μια πρόταση για την οποία ακόμη περιμένω παρατηρήσεις και αντιπροτάσεις από τα σωματεία των εργαζομένων στον ηλεκτρονικό και στον έντυπο Τύπο- να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο της ανεργίας όσων ανθρώπων χάσουν τη δουλειά τους. Η βασική μας, όμως, μέριμνα στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο ήταν αποκατάσταση της νομιμότητας, να υπάρχουν άδειες που δεν υπήρχαν για 30 χρόνια, και η προστασία της Δημοκρατίας. Γιατί αν υπάρχει ένα καθεστώς διαπλοκής συνεχώς παρόν στο τοπίο αυτό, δεν λειτουργεί η ίδια η Δημοκρατία. Θεωρώ, λοιπόν, ότι οι παρεμβάσεις μας ήταν σωστές, και στη σχετική συζήτηση στο ΣτΕ, η προσωπική μου άποψη ως συνταγματολόγου είναι ότι το Συμβούλιο θα αξιολογήσει τα επιχειρήματά μας και με την ανεξαρτησία που το διακρίνει θα εφαρμόσει το Σύνταγμα όπως πρέπει. Αντιλαμβάνεστε ότι ως μέλος της κυβέρνησης δεν μπορώ να προδικάσω οποιαδήποτε απόφαση της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης, ως συνταγματολόγος όμως αισθάνομαι ότι η λύση που επιλέξαμε ήταν σωστή, και μάλιστα ήμουν αυτός που υπεράσπισε τη συνταγματκότητα, αντικρούοντας τις αιτιάσεις αντισυνταγματκότητας στη Βουλή».
«Δεν έχω ενημερωθεί για την απόφαση (σ.σ. η συνέντευξη με τον υπουργό Εργασίας έγινε την Παρασκευή),και να είχα ενημερωθεί, για τους λόγους που σας είπα προηγούμενα, δεν θα τη σχολίαζα. Δεν μπορεί η εκτελεστική εξουσία να σχολιάζει αποφάσεις της δικαστικής. Εκτός, βεβαίως, αν υπάρχουν περιπτώσεις ακραίας παραβίασης του Συντάγματος, οπότε οφείλουμε όλοι να μιλούμε ως υπερασπιστές του Συντάγματος. Καταρχήν όμως η εκτελεστική εξουσία πρέπει να είναι ιδιαίτερα σεμνή και σιωπηλή ως προς την αντιμετώπιση της Δικαιοσύνης».Πηγή: Πηγή: ΑΜΠΕ
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.