ΚΑΙΡΟΣ

Το Big Bang που έχει ανάγκη η εκπαίδευση του σήμερα!

Του Νίκου Παπαδόπουλου*

Καθημερινά λαμβάνουν χώρα ολοένα και περισσότερα φαινόμενα που πλήττουν την ομαλή λειτουργία του κοινωνικού συνόλου με πιο πρόσφατο το revenge porn, τα κρούσματα του οποίου έρχονται ν' αναδείξουν εκ νέου μια βιο - ηθική πρόκληση, μια νέα ανθρώπινη κατάσταση. Την ίδια στιγμή που η κοινωνία σύσσωμη λύνει τη σιωπή της και φωνάζει #metoo είναι δυνατόν το σχολείο να κρατάει ουδέτερη στάση; Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να μην ξεχνάμε πως ο ρόλος του δασκάλου αποτελεί λειτούργημα και η σωστή ανάληψη της ευθύνης του συντελεί σημαντικά στην προετοιμασία της επόμενης γενιάς και στην αναδιαμόρφωση της κοινωνίας. Επομένως δεν είναι καθόλου υπερβολή να θυμηθούμε τις λέξεις του Δάντη όταν έλεγε πως οι πιο καυτές θέσεις στην κόλαση είναι κρατημένες γι' αυτούς που, σε καιρούς μεγάλης ηθικής κρίσης, διατηρούν ουδέτερη στάση.

Ήρθε λοιπόν η ώρα το σχολείο να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο του και να δώσει σημασία στην εκπαίδευση των μαθητών πάνω στις αξίες και στην συνειδητότητα που οφείλουν να αποκτήσουν γνώμονα την ανατροπή της ηθικής πτώχευσης που βιώνουμε τελευταία. Το παιδί από μικρή ηλικία θα πρέπει να οδηγηθεί σε μια εσωτερική αναζήτηση απαντώντας στο ποιος είναι, στο πού είναι, ποιες είναι οι επιλογές του και γιατί τελικά κάνει ό,τι κάνει. Η καλλιέργεια του νου θα εξελιχθεί σταδιακά σε μια λειτουργική συνήθεια που θα πλαισιώσει την ευρύτερη ανάγκη ύπαρξης συνειδητοποιημένων πολιτών που θα γνωρίζουν και θα αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους. Αποτελεί το χρέος της εκπαίδευσης να οραματίζεται και να συντελεί στην οικοδόμηση ενός κόσμου περισσότερου ανθρώπινου όπου ο καθένας που ορίζει την προσωπική του ευτυχία σύμφωνα με τα δικά του θέλω,

Η θέση του σχολείου σε ένα τόσο ραγδαία μεταβαλλόμενο περιβάλλον πρέπει να είναι στη σωστή πλευρά της ιστορίας. Η Παιδεία είναι αυτή που καλλιεργείται σωστά, μπορεί να μην αφανίσει το τέρας, πριν προλάβουμε να συνηθίσουμε να ζούμε μαζί του. Κάθε δάσκαλος λοιπόν καλείται να αξιοποιήσει την μοναδικότητα του κάθε μαθητή του και να συνδέει την τάξη του με την κοινωνία, προετοιμάζοντας τον για έναν κόσμο υπαρκτό και όχι αγγελικά πλασμένο. Η εκπαίδευσή του σήμερα οφείλει να γίνει έκρηξη και να γίνει αλλαγή καθώς τα πυροτεχνήματα έχουν πολλάκις δοκιμαστεί και λάμπουν μόνο για λίγο.

* Ο Νικόλαος - Θεολόγος Παπαδόπουλος είναι εν ενεργεία εκπαιδευτικός γαλλικής γλώσσας στην Πρωτοβάθμια και Μεταδευτεροβάθμια Εκπαίδευση