Στον ΦΠΑ υπάρχουν δύο βασικές αρχές:
Μαθήματα που εντάσσονται στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ.
Τα μαθήματα στην πληροφορική απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ.
Κατά συνέπεια και τα μαθήματα ρομποτικής θα πρέπει να απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ. Εντάσσονται στην εκπαιδευτική διαδικασία ως μάθημα επιλογής καθώς και διαγωνιστικά και παράλληλα ανήκουν στον τομέα της πληροφορικής.
Και όμως, στη διαβούλευση της ΑΑΔΕ για τον χαρακτηρισμό κάθε ΚΑΔ ως προς τον ΦΠΑ, ο ΚΑΔ 85.59.19.12 Υπηρεσίες Σχολών Εκπαιδευτικής Ρομποτικής έχει τον χαρακτηρισμό 1, δηλαδή εντάσσεται στον ΦΠΑ χωρίς εξαίρεση.
Η ΑΑΔΕ έχει ανακοινώσει ότι η διαβούλευση έληξε στις 6/9. Ευελπιστώ να μην είναι τελεσίδικο ότι η ρομποτική θα ενταχθεί στον ΦΠΑ, γιατί θα πρόκειται για ένα τεράστιο λάθος.
Ακόμα όμως και αν στο τέλος το σφάλμα πράγματι διορθωθεί, η απορία παραμένει: πώς είναι δυνατόν να συζητάμε αν η ρομποτική ανήκει στην εκπαίδευση και στα μαθήματα πληροφορικής;
Όταν το 2018 είχα επισκεφτεί την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών για να αποσαφηνίσω το ζήτημα ΦΠΑ για τη ρομποτική, μου απάντησαν: «Α, τα τουβλάκια! Χόμπι δεν είναι αυτό;» Τους εξήγησα ότι διδάσκεται στα σχολεία, υπάρχουν μαθητικές ολυμπιάδες ρομποτικής και ότι είναι πληροφορική. Τους πρότεινα να καλέσουν απευθείας το Υπουργείο Παιδείας για να βεβαιωθούν. Αντέδρασαν σαν να τους πρότεινα να κατεβούν στον κάτω κόσμο.
Αντίστοιχα όταν μίλησα με το Υπουργείο Παιδείας και τους εξήγησα ότι στο Υπουργείο Οικονομικών διστάζουν να απαλλάξουν τη ρομποτική από τον ΦΠΑ, γιατί την θεωρούν χόμπι, αρνήθηκαν να το ενημερώσουν αρμοδίως για τη σαφή εκπαιδευτική της διάσταση.
Η λύση δόθηκε για τον συγκεκριμένο πελάτη μου, όταν ζήτησα απαλλαγή από τον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. στην οποία άνηκε. Η απόφαση όμως αυτή του εφόρου δεν ήταν δεσμευτική για κανέναν άλλον και δεν ήταν ρητή για τη ρομποτική, αφού το 2018 δεν υπήρχε συγκεκριμένος ΚΑΔ.
Όταν 3 χρόνια αργότερα δημιουργήθηκε ο ΚΑΔ 85.59.19.12 Υπηρεσίες Σχολών Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, το θέμα ΦΠΑ θεωρήθηκε λήξαν, λόγω ακριβώς της λέξης «εκπαιδευτικής». Βλέπουμε όμως ότι επανέρχεται.
Το θέμα αυτό δείχνει την πλήρη ανασφάλεια δικαίου που επικρατεί στα φορολογικά. Πολλά θέματα η ΑΑΔΕ τα αντιμετωπίζει σαν να έρχεται από ένα παράλληλο σύμπαν στο οποίο ισχύουν άλλες σταθερές και όχι αυτές του πραγματικού κόσμου. Οι φορολογικοί νόμοι όμως είναι αυτοί που πρέπει να προσαρμόζονται στην πραγματικότητα και πότε το αντίστροφο.
* Ο Αγαμέμνων Σταυρόπουλος είναι Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.