ΚΑΙΡΟΣ

H σημασία της Βιώσιμης Ανάπτυξης και οι  προκλήσεις των επιχειρήσεων για το 2023 

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Kάθε επιχείρηση που επιδιώκει να αναβαθμίσει τις δεξιότητες της ομάδας της οφείλει να επενδύσει σε μια εκπαίδευση που θα ανταποκρίνεται πραγματικά στις ανάγκες της

Σήμερα όλοι πλέον κάνουν λόγο για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την Κλιματική Κρίση, ενώ οι αναφορές στην πράσινη οικονομία και την ανάγκη για μία παγκόσμια περιβαλλοντική διακυβέρνηση βρίσκονται στην κορυφή της ημερήσιας διάταξης. Αν δεχτούμε ως ορισμό ότι «βιώσιμη είναι η ανάπτυξη που ικανοποιεί τις ανάγκες του παρόντος χωρίς να διακυβεύεται η ικανότητα των μελλοντικών γενεών να ικανοποιήσουν τις δικές τους ανάγκες», γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι αυτές οι ανάγκες δεν αφορούν μόνο τα οικονομικά συμφέροντα, αλλά οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη και τα περιβαλλοντικά και τα κοινωνικά θεμέλια πάνω στα οποία στηρίζεται η παγκόσμια ευημερία.


Η επιτυχημένη πορεία μιας σύγχρονης επιχείρησης μέσα σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από την παγκοσμιοποίηση, δεν μετριέται πια μόνο από την οικονομική της ανάπτυξη, αλλά και από την ικανότητα που έχει να εξελίσσεται και να προσαρμόζεται στις συνεχείς αλλαγές και τις απαιτήσεις που επιβάλει, τόσο η εθνική νομοθεσία, όσο και οι παγκόσμιες δεσμεύσεις για τη διαχείριση της κλιματικής αλλαγής. Στη εποχή που διανύουμε, η στασιμότητα και η ολιγωρία μιας επιχείρησης τιμωρούνται όχι μόνο από τον ανταγωνισμό, αλλά και από το ευρύτερο κοινό που πλέον ενημερώνεται, κρίνει, ελέγχει και απαιτεί από τις επιχειρήσεις να είναι υπεύθυνες και να αναλάβουν ενεργό δράση σε ότι αφορά την κλιματική αλλαγή, την κοινωνική αλληλεγγύη και την επιχειρηματική ηθική. Είναι άλλωστε γνωστό ότι οι καταναλωτές και οι αγορές τιμωρούν επιχειρήσεις που δεν λαμβάνουν υπόψη τις τρεις παραπάνω παραμέτρους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα το Τwitter, που υπό την νέα διοίκηση κατηγορήθηκε για έλλειψη κοινωνικής αλληλεγγύης και επιχειρηματικής ηθικής, το Walmart που μηνύθηκε για την προώθηση υφασμάτων από ρεγιόν ως φιλικά προς το περιβάλλον και τη Volkswagen που δέχθηκε αγωγή για τις ψευδείς δηλώσεις της σχετικά με την αποδοτικότητα των καυσίμων των αυτοκινήτων της. Στην Ελλάδα χαρακτηριστική ήταν η κατακραυγή που δέχτηκε το Jumbo στα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναφορικά με τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούν στην εταιρεία.


Παράλληλα, είναι κοινός τόπος ότι οι εταιρίες που έχουν ήδη επενδύσει σε δράσεις Εταιρικής Υπευθυνότητας και έχουν εντάξει στην επιχειρηματική τους στρατηγική τις αρχές Βιώσιμης Ανάπτυξης, απολαμβάνουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, όπως τη θετική εικόνα, την καλή φήμη καθώς και την αύξηση της διαφάνειας και της αξιοπιστίας τους προς τους επενδυτές. Αυτή η επένδυση δεν έχει θετικό αντίκτυπο μόνο στη συμπεριφορά των καταναλωτών, αλλά ταυτόχρονα ενισχύει την αφοσίωση των εργαζομένων και αυξάνει την προσέλκυση νέων ποιοτικών συνεργατών.


Η παρακολούθηση της επικαιρότητας και η άμεση προσαρμογή της στα νέα ζητούμενα σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης, δεν ήταν ποτέ άλλοτε τόσο σημαντική για μια επιχείρηση και τόσο άμεσα συνδεδεμένη με την ουσιαστική βιωσιμότητα της. Ειδικά τώρα που τα Χρηματοπιστωτικά ιδρύματα λαμβάνουν υπόψη τις πρακτικές βιώσιμης ανάπτυξης για δάνεια και εγκρίσεις επενδυτικών πλάνων, όχι μόνο για τις μεγάλες αλλά και για τις μεσαίες επιχειρήσεις. Και για μία εταιρία που θέλει να ανταποκρίνεται σε αυτές τις απαιτήσεις, η επανεκπαίδευση και η αναβάθμιση των δεξιοτήτων του προσωπικού αλλά και των μελών της διοίκησης, αποτελεί μονόδρομο.


Λαμβάνοντας υπόψη ότι κάθε επιχείρηση ή οργανισμός είναι διαφορετικός, κάθε επιχείρηση που επιδιώκει να αναβαθμίσει τις δεξιότητες της ομάδας της οφείλει να επενδύσει σε μια εκπαίδευση που θα ανταποκρίνεται πραγματικά στις ανάγκες της. Μόνο έτσι θα καταφέρει να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις δύο μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν όλες οι επιχειρήσεις που έρχονται αντιμέτωπες με την εφαρμογή μιας στρατηγικής βιωσιμότητας: α) την έλλειψη βασικής κατανόησης των Διοικητικών Στελεχών για την επίδραση των κριτηρίων Βιωσιμότητας στην επιχειρησιακή τους λειτουργία και τα επενδυτικά τους πλάνα και β) την έλλειψη στελεχών με τις κατάλληλες γνώσεις και εκπαίδευση στα κριτήρια ESG, που θα βοηθήσουν την εφαρμογή τους στο σύνολο της επιχειρησιακής λειτουργίας.
Η Βιώσιμη Ανάπτυξη είναι πλεόν συνδεδεμένη με την ουσιαστική βιωσιμότητα μεγάλων και μικρότερων οργανισμών και μόνο αυτές οι επιχειρήσεις που την αντιλαμβάνονται ως προαπαιτούμενο κριτήριο στην στρατηγική τους θα τα καταφέρουν.

* Ο κ. Νίκος Αυλώνας είναι πρόεδρος Κέντρου Αειφορίας (CSE), επισκέπτης καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Aθηνών (IMBA).