Κλείσιμο

Θεσσαλονίκη: Τα cat cafe που έχουν γίνει ...viral στο εξωτερικό κι ένα γατόφιλο καφέ στην Άνω Πόλη

Ο λόγος που τα Cat Cafe συνεχίζουν να εξαπλώνονται παγκοσμίως από το άνοιγμα του πρώτου καφέ στην Ταϊβάν το 1988, είναι διότι πολλοί άνθρωποι που αγαπούν τις γάτες -και τα ζώα γενικότερα, δεν έχουν την δυνατότητα να αποκτήσουν ένα

Σκεφτείτε πως πίνετε τον καφέ σας παρέα με πολλά γατάκια να τριγυρνούν ανάμεσά σας αποζητώντας ένα χάδι. Αν η εικόνα αυτή σας «ταξιδεύει» τότε σίγουρα συγκαταλέγεστε στους υποψήφιους πελάτες ενός cat cafe, που εκτός από την παρέα και το παιχνίδι με τις γάτες έχει πολλά οφέλη τόσο για τους πελάτες όσο και για τις γάτες και τις κοινότητες όπου βρίσκονται.

Ο λόγος που τα Cat Cafe γνώρισαν, εξάλλου, τόσο μεγάλη επιτυχία και συνεχίζουν να εξαπλώνονται παγκοσμίως από το άνοιγμα του πρώτου καφέ στην Ταϊβάν το 1988, είναι διότι πολλοί άνθρωποι που αγαπούν τις γάτες -και τα ζώα γενικότερα, δεν έχουν την δυνατότητα να αποκτήσουν ένα. Αυτό μπορεί να συμβαίνει για διάφορους λόγους: είτε οικονομικούς, είτε περιορισμένου χρόνου και χώρου, είτε κάποιας αλλεργίας κ.ά.

γατοκαφέ

Ένα γατόφιλο καφέ στην Άνω Πόλη

«Στην Ελλάδα -τουλάχιστον προς το παρόν- δεν υπάρχει νομοθεσία για να μπορεί κάποιος να κάνει επίσημα αυτό που στο εξωτερικό, τα τελευταία 10 χρόνια λέγεται cat cafe», εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Βίκυ Ταρνανά, ιδιοκτήτρια ενός καφέ στην Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης, με ιδιαίτερα φιλοζωική στάση αφού απαρτίζεται από 13 εθελόντριες που φροντίζουν για τη σίτιση, την περίθαλψη, τη στείρωση και την υιοθεσία των αδέσποτων γατιών της γειτονιάς.

Καθώς δεν υπάρχει -προς το παρόν- η δυνατότητα για άδεια cat cafe, ο χώρος αυτός στην Άνω Πόλη περιορίζεται στον τίτλο του pet friendly- κυρίως ...cat friendly αφού δεκάδες πατουσάκια κυκλοφορούν στον εξωτερικό του χώρο. «Δεν είμαστε cat cafe, εμείς απλώς είμαστε ένας χώρος που έτυχε να είμαστε σε μια γειτονιά που έχει πάρα πολλές γατούλες και έτυχε να είμαστε ζωόφιλοι», σημειώνει η κ. Ταρνανά και εξηγεί πως καθώς δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη για cat cafe «...γι’ αυτό φυσικά δεν θα μπορούσαμε να το επεκτείνουμε εμπορικά, ούτε με trademark, ούτε με κάποιου άλλου είδους τοποθέτηση όπως κάνουν στο εξωτερικό, γιατί για εμάς είναι ουσιαστικά μια παράπλευρη εθελοντική απασχόληση».

«Όλα ξεκίνησαν πριν από 3,5-4 χρόνια, όταν γνωρίσαμε τον Ζυμαρούλη, που ήταν ένα αξιαγάπητο μικρό γατί, με το οποίο, όπως και με τα τρία αδελφάκια του, δεθήκαμε πολύ. Κάπως έτσι ξεκίνησε το “domino effect”… Δεν ήταν μια συνειδητή επιχειρηματική δραστηριότητα. Εμείς, λόγω αυτής της συγκυρίας, βρεθήκαμε μέσα σε τρία χρόνια να προσελκύουμε ένα γατόφιλο κοινό όχι μόνο από τη Θεσσαλονίκη, αλλά από όλη την Ελλάδα, γεγονός που ήταν μια υπέροχη θετική έκπληξη, κάτι πολύ συγκινητικό» ανέφερε ή κ. Ταρνανά.

Μπορεί, λοιπόν, να μην υπάρχουν επίσημα cat cafe στην Ελλάδα αλλά τα καταστήματα που ασχολούνται εθελοντικά με αυτό είναι ιδιαίτερα δημοφιλή καθώς οι cat lovers- και ειδικά η νεολαία τα έχει κάνει ...viral στο TikTok (και όχι μόνο). Αυτά τα καφέ γίνονται στέκια για πολλούς που βρίσκουν την ευκαιρία για ένα διάλειμμα από τους απαιτητικούς ρυθμούς της καθημερινότητας παρέα με τα αγαπημένα τετράποδα.

Η διαδικασία περίθαλψης και ένταξης των γατών στην κοινότητα

«Αρχικά εμείς έχουμε ένα σύστημα που προσφέρουμε πρωί-βράδυ ξηρά τροφή, οπότε μάλλον οι γάτες αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει συστηματική σίτιση και μαζεύονται, οπότε έτσι γίνεται η είσοδος στη γατο-κοινότητα. Κάθε φορά που εμφανίζεται ένα γατάκι, μικρό η μεγάλο, αναλαμβάνουμε να το πιάσουμε και να το πάμε σε έναν από τους 3-4 ιδιώτες κτηνιάτρους που συνεργαζόμαστε, οι οποίοι δίνουν αγώνα για τα αδέσποτα με όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος για τους εθελοντές. Κάνουμε εκεί τους ελέγχους, τις αποπαρασιτώσεις, τα εμβόλια, τα βιβλιάριά τους και στην κατάλληλη ηλικία τη στείρωση. Προσδοκούμε, δε, όλα τα γατάκια μας να βρουν σπίτι», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η ιδιοκτήτρια του καταστήματος.

«Έχουμε διάφορες κατηγορίες γατών: η πρώτη είναι τα γατάκια που είναι από παλιά εδώ, έρχονται κάθε μέρα για την πρωινή σίτιση αλλά και το βράδυ καθώς και ενδιάμεσα μέσα στη μέρα. Η δεύτερη είναι γατάκια που ήταν εδώ, τα περιθάλψαμε, στειρώθηκαν, έμειναν για λίγο, στη συνέχεια έφυγαν και επανέρχονται ανά διαστήματα, ενώ η τρίτη ομάδα είναι τα πιο νέα, που είναι ακόμα σε μια φοβική στάση απέναντι μας, οπότε θα έρθουν πιο πολύ τις κενές ώρες, όταν φύγουν όλοι και αυτό είναι και η πρόκληση μας, πώς δηλαδή θα τους προσεγγίσουμε και θα τους φέρουμε κοντά μας», επισημαίνει η κ. Ταρνανά.

Προάγουν την υιοθεσία

Η πλειονότητα των cat cafe παγκοσμίως συνεργάζεται και με καταφύγια ζώων, από τα οποία επιλέγουν γάτες για να φιλοξενήσουν στα καταστήματα τους με απώτερο σκοπό να δοθούν για υιοθεσία. Αυτό είναι πολύ πιο εύκολο από το να πάει κάποιος με δική του πρωτοβουλία σε κάποιο καταφύγιο. Συχνάζοντας σε cat cafe, πολλοί πελάτες δένονται συναισθηματικά με κάποια γάτα και πολλές φορές καταλήγουν να υιοθετούν. Όμως αυτή την απόφαση την παίρνουν μόνοι τους, σε δικό τους χρόνο, αφού το έχουν σκεφτεί, καθώς μπορούν να επισκέπτονται επανειλημμένα ένα cat cafe χωρίς πίεση και άγχος.

Μάλιστα, εκτός από γατάκια από καταφύγια, τα cat cafe παίρνουν και γάτες από τον δρόμο, και καλύπτουν με έσοδα του καταστήματος τυχόν θεραπείες που χρειάζονται ώστε να ζήσουν υγιή σε ένα ασφαλές μέρος μέχρι να υιοθετηθούν, συνδράμοντας στη λύση του προβλήματος με τα αδέσποτα ζώα στους δρόμους.

Η διαδικασία υιοθεσίας που ακολουθεί η ομάδα εθελοντριών στην οποία συμμετέχει η κ. Ταρνανά προσεγγίζει την υιοθεσία με παρόμοιο τρόπο. «Αυτό που κάνουμε εμείς, εφόσον κάποιος ενδιαφερθεί, είναι να κλείσουμε πρώτα ένα ραντεβού για να δώσουμε μια συνολική περιγραφή του τι σημαίνει να έχεις μια γατούλα στο σπίτι σου, ποιοι είναι οι κίνδυνοι και τα δύσκολα μιας υιοθεσίας, ώστε να υπάρχει μια διαυγής εικόνα για το τι συμβαίνει όταν υιοθετείς μια γάτα. Μάλιστα δίνουμε μερικά δικά μας “tips” και μαθαίνουμε για τις προσδοκίες των ενδιαφερομένων για να καταλάβουμε επίσης και αν η γάτα είναι κοντά στο προφίλ του υποψήφιου για να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα, που είναι να σκεφτούμε με ποιο χρονοδιάγραμμα θα ήταν καταλληλότερη η τοποθέτηση της γάτας στον χώρο του υποψήφιου γονέα», επισημαίνει.

Μάλιστα διοργανώνουν και event όπως γατο-bazaar, γατο-brunch και γατο-cocktail party! «Τα event μας έχουν πάντα δυο πυλώνες: ο ένας είναι να αντλήσουμε πόρους για να μπορούμε να συνεισφέρουμε στη διατροφή, την περίθαλψη και τη στείρωση των ζώων και ο δεύτερος είναι όλο και περισσότεροι άνθρωποι να γνωρίσουν πως αυτός είναι ένα χώρος που θα μπορέσει να τους φέρει κοντά με το μελλοντικό τους ζωάκι. Προσπαθούμε να διασφαλίσουμε ότι τα γατάκια μας θα πάνε σε κάτι καλύτερο, σε ένα ασφαλέστερο περιβάλλον διότι εμείς είμαστε σαν μια ανάδοχη κοινότητα», αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Ταρνανά. Φέτος κατάφεραν ως ομάδα να στειρώσουν 20 γατάκια και να δώσουν οκτώ για υιοθεσία.

γατοκαφέ

Καθαριότητα και τήρηση υγειονομικών κανόνων

Τα καφέ που «φιλοξενούν» γάτες είναι υποχρεωμένα να τηρούν τους κανόνες υγιεινής και περνούν ελέγχους όπως όλες οι επιχειρήσεις εστίασης. Στην πλειονότητά τους είναι πολύ διεξοδικά με την καθαριότητα και οι γάτες σε καμία περίπτωση δεν έχουν πρόσβαση στον χώρο της κουζίνας ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα και η υγιεινή των προϊόντων που προσφέρουν.

«Το μεγαλύτερο εμπόδιο για ένα κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος που θέλει να έχει αυτού του είδους τη σχέση με τα ζώα της γειτονιάς, είναι ότι προφανώς προσπαθούμε “τριπλά και πενταπλά” να κρατήσουμε τις συνθήκες υγιεινής για να μπορούν οι άνθρωποι να τρώνε και να απολαμβάνουν αυτά που προσφέρουμε με ασφάλεια», σημειώνει η ιδιοκτήτρια του καφέ στην Άνω Πόλη.

Η ίδια θεωρεί εξαιρετικά λογικό και αναμενόμενο να πρέπει να απαντά στις ανησυχίες των καταναλωτών στο κομμάτι αυτό. «Το ένα μέτρο που παίρνουμε έχει να κάνει με την πιο ουσιαστική υγεία και είναι τι περίθαλψη δίνουμε στις γάτες που βρίσκονται στον χώρο μας, έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε πως γενικά ό,τι και να κυκλοφορεί εδώ, δεν κινδυνεύει η υγεία των πελατών μας. Αλλά όσον αφορά το δικό μας κομμάτι έχουμε γίνει υπερβολικά προσεκτικοί με το παρασκευαστικό κομμάτι, που για εμάς είναι ένα έξτρα άγχος να αποδείξουμε ότι ...δεν είμαστε ελέφαντες και πως είμαστε πάντα εκεί για να μπορεί ο καταναλωτής να αισθανθεί απόλυτη ασφάλεια, ενώ μας νοιάζει και η εμπειρία των ανθρώπων που βρίσκονται εδώ».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ