ΚΑΙΡΟΣ

Μαζικά για τα πασχαλινά ψώνια στη Βουλγαρία οι Βορειοελλαδίτες - Σε απόγνωση οι επαγγελματίες

Χιλιάδες πολίτες από τη Βόρεια Ελλάδα, κατακλύζουν τις γειτονικές αγορές με στόχο την προμήθεια καυσίμων, ρούχων, ακόμη και κρεάτων για την Κυριακή του Πάσχα

Η μαζική μετακίνηση Ελλήνων προς τις γειτονικές χώρες παρατηρείται -και πάλι- με φόντο την Πασχαλινή περίοδο. Ένα φαινόμενο, το οποίο πλήττει» εκ νέου την εγχώρια οικονομία, παρά τις προσπάθειες των ντόπιων να διατηρήσουν χαμηλές τις τιμές των προϊόντων.

Η μαζική εισροή των Ελλήνων για ψώνια σε χώρες όπως η Βουλγαρία, η Βόρεια Μακεδονία, ακόμη και η Τουρκία έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις των πρατηριούχων, ιδιοκτητών μίνι μάρκετ -ακόμη και των κτηνοτρόφων- καθώς εδώ και δύο εβδομάδες γίνονται μάρτυρες στην «απόβαση» χιλιάδων ατόμων, κυρίως από τη Βόρεια Ελλάδα, οι οποίοι κατακλύζουν τις γειτονικές αγορές με στόχο την προμήθεια καυσίμων, ρούχων, ακόμη και… κρεάτων για την Κυριακή του Πάσχα.

Ειδικά φέτος, οι Έλληνες επιχειρηματίες δυσφορούν καθώς κατέβαλλαν υπερπροσπάθειες ώστε να συγκρατήσουν σε προσιτά επίπεδα το κόστος των προϊόντων τους. Ενδεικτικά, η τιμή των αμνοεριφίων στη Βουλγαρία κυμαίνεται από 13 ευρώ, την ώρα που στην Ελλάδα αγγίζει τα 14 ευρώ.

Η ολιστική διαφορά εντοπίζεται στο συνολικό «πακέτο» της γειτονικής χώρας, καθώς ένας πελάτης από τη Βόρεια Ελλάδα με μόλις ελάχιστα χιλιόμετρα ταξιδιού θα έχει επιστρέψει σπίτι του με: Φθηνά ρούχα, φθηνά τσιγάρα και φθηνή βενζίνη.

Ο πρόεδρος του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Κάτω Νευροκοπίου, Χρήστος Τσέρνιος επισημαίνει ότι τα καύσιμο είναι εκείνα που παρασύρουν τους Έλληνες και λειτουργεί ως υπομόχλιο για τη ραγδαία ανάκαμψη του «φθηνο…τουρισμού».

«Πάνω κάτω κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα οι τιμές, βέβαια υπάρχει μια διαφορά στα αμνοερίφια. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι μπορεί κανείς να αγοράσει ένα προϊόν ίδιας εταιρείας στη Βουλγαρία όπως και στην Ελλάδα, όμως εκεί μπορεί να ρίξει την τιμή καθώς επηρεάζει και το ΦΠΑ που ως επί τω πλείστον “πληγώνει” τους Έλληνες επιχειρηματίες», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον κ. Τσέρνιο, συμβαίνει συχνά αρκετά προϊόντα ενόψει Πάσχα -και όχι μόνο- να τα βρει κανείς φθηνότερα στη Βουλγαρία, με αστερίσκο, όμως, για την ποιότητα. «Την ποιότητα που καταναλώνουμε εδώ στην Ελλάδα αυτοί την πληρώνουν πιο ακριβά. Στη Βουλγαρία μπορείς να βρεις πιο φθηνά προϊόντα, αλλά είναι και η ποιότητά τους κατώτερη. Στην Ελλάδα αντιθέτως, ευαγγελιζόμαστε την ποιότητα, τουλάχιστον οι κτηνοτρόφοι. Τα προϊόντα μας να έχουν την υπεραξία που αντιστοιχεί στην ποιότητα» σημείωσε.

«Έχει ερημώσει η αγορά μας» 

Κραυγή αγωνίας για την τρέχουσα κατάσταση από τον Γιώργο Τζαμπαζλή, μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, ο οποίος ζητεί δραστικά μέτρα για τον περιορισμό του φαινομένου. «Είναι πολύ έντονο το πρόβλημα και φωνάζουμε ότι πρέπει κάτι να γίνει γιατί παραπήγε το πρόβλημα. Επειδή δεν υπάρχει φωνή βοώντος, πρέπει να μειώσουν τις τιμές στην παραμεθόριο και σε περιοχές όπως: Φλώρινα, Έβρο κλπ ώστε να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί» επεσήμανε, υπογραμμίζοντας τη χαοτική διαφορά, ειδικά στην τιμή των καυσίμων.

«Η διαφορά της βενζίνης είναι 45-50 λεπτά το λίτρο. Ζητούμε να παρθούν μέτρα, ειδικά τώρα που τα καύσιμα έχουν ανοδική πορεία και αποτελούν μεγάλο πρόβλημα για την κοινωνία. Διαχρονικά έχουν γίνει μελέτες από το 2014 έως σήμερα και η πτώση στους τζίρους μας είναι στο 40-43%. Όλοι εκείνοι που πηγαίνουν στις γειτονικές χώρες, συνδυάζουν καύσιμα με τσιγάρα και με όλα τα ψώνια. Έχει ερημώσει η αγορά μας», τόνισε.

«Όσο αυξάνονται οι τιμές, το κίνητρο είναι ακόμη πιο έντονο» 

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Αλέξανδρος Μελίδης, μέλος στο Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης, ο οποίος έκανε λόγο για ένα διαχρονικό πρόβλημα στην παραμεθόριο.

«Όλες οι περιοχές κοντά στα σύνορα αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα. Ως ομοσπονδία έχουμε προτείνει αρκετές φορές τρόπους και δυστυχώς η μετακίνηση των Ελλήνων δεν περιορίζεται μόνο στα καύσιμα: Πηγαίνουν και σε σούπερ μάρκετ, αγοράζουν καπνικά, αλκοόλ, ο μόνος ζημιωμένος οι επαγγελματίες των περιοχών και το κράτος που χάνει φόρους, δασμούς, ΦΠΑ», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Πρόσφατα μάλιστα σύμφωνα με τον ίδιο, ζητήθηκε να εφαρμοστεί πιλοτικά στην Κομοτηνή ένα τύπου Market Pass για τους ντόπιους. «Θέλαμε να δούμε αν θα έχει κάποιο όφελος, αν σε δύο μήνες για παράδειγμα, αυξηθούν οι τζίροι». Η πρόταση έπεσε στο τραπέζι, αλλά όπως τόνισε, «δεν υλοποιήθηκε ποτέ».

Σύμφωνα με τον ίδιο ακόμη και τα Σκόπια που θεωρητικά είναι μακριά για τους Θεσσαλονικείς, αποτελούν πόλο έλξης, με κορωνίδα -όπως πάντα- τα καζίνο. «Αρκετοί συνδυάζουν τη βόλτα τους και παράλληλα επιστρέφουν με ψώνια. Είναι μια αυθημερόν εκδρομή γι’ αυτούς, όμως ο αντίκτυπος είναι έντονος. Ειδικά όσο αυξάνονται οι τιμές, το κίνητρο είναι ακόμη πιο έντονο», υπογράμμισε, εξηγώντας ότι όσο ανεβαίνουν οι τιμές των καυσίμων, τόσο περισσότεροι θα μετακινούνται προς τις γειτονικές χώρες. «Πλησιάζουμε τα δύο ευρώ και παρατηρούμε ολοένα και μεγαλύτερη αύξηση στα καύσιμα» δήλωσε.

Πηγή: Thesstoday.gr