ΚΑΙΡΟΣ

Ποινικές ευθύνες και σε άλλα 3 πρόσωπα που εμπλέκονται στο δυστύχημα των Τεμπών θα αναζητήσει η Δικαιοσύνη

Την ίδια ώρα, ανοίγει ξανά ο φάκελος του εκτροχιασμού τρένου του ΟΣΕ στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017 με τέσσερα θύματα - Τι υποστήριξε στην απολογία του ο σταθμάρχης της Λάρισας

Ποινικές ευθύνες και σε άλλα πρόσωπα που εμπλέκονται στο δυστύχημα των Τεμπών θα αναζητήσει η Δικαιοσύνη και είναι πλέον θέμα χρόνου να ασκηθούν τουλάχιστον ακόμη τρεις διώξεις. 

Η ανακρίτρια της υπόθεσης ήδη εξετάζει ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στη Λάρισα και άλλους εργαζόμενους του ΟΣΕ, ενώ αναμένονται με εξαιρετικό ενδιαφέρον οι πραγματογνωμοσύνες που ήδη έχουν διαταχθεί από εισαγγελικής πλευράς και διενεργούνται ήδη για τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος.

Παράλληλα ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος με έγγραφο του ζήτησε από την Εισαγγελία της Θεσσαλονίκης να του σταλεί η δικογραφία που είχε σχηματιστεί για τον εκτροχιασμό τρένου στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017.Ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός, σύμφωνα με πληροφορίες, θα μελετήσει τη δικογραφία προκειμένου, αν χρειαστεί να ανοίξει νέα έρευνα για το τραγικό συμβάν του 2017 υπό το φως των νέων δεδομένων μετά την τραγωδία στα Τέμπη.

Τότε το τρένο είχε εκτροχιαστεί, υπήρξαν τέσσερις νεκροί ανάμεσα τους και ο ένας μηχανοδηγός του τρένου, ενώ ο άλλος που επέζησε παραπέμφθηκε σε δίκη ως υπεύθυνος του δυστυχήματος αλλά αθωώθηκε.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε τώρα τη δικογραφία για το δυστύχημα του 2017, καθώς δημοσιεύματα αναφέρουν,ότι και τότε και σήμερα είχαν γίνει παρόμοιες καταγγελίες για ευθύνες σχετικά με την κατάσταση εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, οι οποίες τότε - το 2017-δεν διερευνήθηκαν, και ίσως κριθεί σκόπιμο κάτι τέτοιο να γίνει τώρα.

Παράλληλα, ο οικονομικός εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης μετά τη χθεσινή παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου για κατά απόλυτη προτεραιότητα διερεύνηση όλων των συμβάσεων που καθυστέρησαν η δεν υλοποιήθηκαν,όπως έπρεπε για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ανέθεσε τις έρευνες για τα έργα σε τρεις εισαγγελείς.

Τον εισαγγελέα εφετών Μιχάλη Μιχαλόπουλο - που θα είναι και ο επικεφαλής του εισαγγελικού κλιμακίου - και τους εισαγγελείς Δημήτρη Αποστολά και Αθανασίου Βλάχου, η οποία στο παρελθόν είχε χειριστεί τις έρευνες για τη σύμβαση 717 του 2014, σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, η οποία δεν υλοποιήθηκε και αφού πέρασε σαράντα κύματα, τελικά υπήρξε σύμβαση που την συμπλήρωσε ( συμπληρωματική), ενώ το σύνολο του έργου μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως.

Η έρευνα της εισαγγελέως Αθανασίας Βλάχου για τη σύμβαση 717 οδήγησε σε αρχειοθέτηση των καταγγελιών που προκάλεσαν την εισαγγελική παρέμβαση και αφορούσαν σε ζημιά του δημοσίου ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ από τις καθυστερήσεις των έργων. Ομως από τις έρευνες που έκανε και η Αρχή Διαφάνειας, το πόρισμα της οποίας διαβιβάστηκε στην Οικονομική Εισαγγελία, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν προέκυψε ότι το δημόσιο υπέστη ζημιά και έτσι η υπόθεση μπήκε στο αρχείο το 2021.

Ανασύρθηκε όμως στη συνέχεια το 2022,καθώς προέκυψαν νεότερα στοιχεία τα οποία έθεσε υπόψη της Οικονομικής Εισαγγελίας η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ,η οποία και ως σήμερα έχει αναλάβει έρευνα σε σκέλος της υπόθεσης αυτής σχετικά με την διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.

Πέρα όμως από την έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, σύμφωνα με πληροφορίες η Οικονομική Εισαγγελία, διερευνώντας για αδικήματα απιστίας σε βάρος του δημοσίου (δηλαδή την πρόκληση οικονομικής ζημιάς στο δημόσιο) από την μη υλοποίηση των συμβάσεων για τα τρένα, διερευνά ήδη:

- Σύμβαση του 2005 για εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου στο κομμάτι Αθήνα, Αχαρνές, Λιόσια, Κόρινθος.

- Σύμβαση του 2013 για το κομμάτι Αχαρνές -Τιθορέα.

- Σύμβαση του 2013 επίσης για το κομμάτι Τιθορέα- Δομοκός.

- Σύμβαση του 2015 για το κομμάτι Πειραιάς- Αθήνα.

Οι έρευνες της Οικονομικής Εισαγγελίας, σύμφωνα με πληροφορίες αφορούν μόνον στη διαπίστωση αν υπήρξε αδίκημα απιστίας σε βάρος του δημοσίου και όχι άλλα αδικήματα.

Τι υποστήριξε στην απολογία του ο σταθμάρχης της Λάρισας

Να αποσείσει τις ευθυνες του επιχειρήσε κατά την απολογία του στην ανακρίτρια ο σταθμάρχης της Λάρισας κατά την πολύωρη απολογία του. Αναφέρθηκε σε κενά μνήμης, επικαλέσθηκε εδεχόμενη βλάβη στο κλειδι με το οποίο γίνονται οι αλλαγές στις γραμμές και το κυριότερο επιχείρησε να καταστήσει υπεύθυνο τον μηχανοδηγό της μοιραίας αμαξοστοιχίας γιατί δεν τον ενημέρωσε εκείνος ότι εκινείτο στην γραμμή καθόδου.

«Αν είχαν μείνει οι σταθμάρχες... Αν με είχε ρωτήσει ο μηχανοδηγός..»

Ισχυριζόμενος κενά μνήμης, βλάβη στον πίνακα και παραλείψεις του μηχανοδηγού και των άλλων συναδέλφων του ο κατηγορούμενος σταθμάρχης Λάρισας επιχείρησε να βάλει κι άλλους στο κάδρο των ευθυνών του μοιραίου σιδηροδρομικου δυστυχήματος κατά την απολογία του που κράτησε 7,5 ώρες.

«Δεν ξέρω αν κάθονταν και οι άλλοι σταθμάρχες έως τις 23:00 ίσως να μη γινόταν ότι έγινε, εάν αποδειχθεί η δική μου αμέλεια. Εάν ο μηχανοδηγός μου έλεγε ότι μπήκε στη γραμμή από την άνοδο στην κάθοδο πάλι δεν θα γινόταν τίποτα αυτό το επιβεβαιώνει και ο προϊστάμενος μου ο κύριος Ν. Εάν μου ζητούσε υπόδειγμα 1001 θα σταματούσε η πορεία του τρένου και θα έστελνα τον κλειδούχο να δει τι έχει γίνει απ' τη στιγμή που εγώ είχα ενδείξεις ότι τα κλειδιά ήταν στην ευθεία. Ο μηχανοδηγός σίγουρα είχε αντιληφθεί ότι κινείται στη γραμμή καθόδου. Έπρεπε να με φωνάξει και να με ρωτήσει γιατί κινείται εκεί κι αν θα συνεχιστεί η όχι. Απ' τη στιγμή που δεν του ανέφερα ότι κινείται μέσω διαγωνίου στην κάθοδο, έπρεπε να σταματήσει και να φωνάξει γιατί το κλειδί είναι ανάποδα. Δεν πρόλαβα να ενημερώσω τον προϊστάμενο μου τον κύριο Ν. ή την επιθεώρηση ότι οι κύριοι Π. και Χ. είχαν αποχωρήσει στις 22:15 ο πρώτος και 22:05 με 22:10 ο δεύτερος αντιστοίχως λόγω του φόρτου εργασίας».

«Δεν λειτουργούσε καλά το κλειδί»

Ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας ρίχνει την ευθύνη στον πίνακα ελέγχου.

«Δεν μπορώ να συνειδητοποιήσω πως έχει γίνει το συμβάν. Δεν θυμάμαι τι έγινε. Εγώ είχα δει στον πίνακα ότι όταν γύρισα τα κλειδιά, αφού μπήκε το 2597 (προαστιακός από Θεσσαλονίκη), οι λυχνίες ήταν λευκές σταθερά. Αυτό που μπορώ να εικάσω είναι ότι το κλειδί κούμπωσε στιγμιαία και στη συνέχεια ξεκούμπωσε και γύρισα στην παρακαμπτήριο δίχως όμως να αλλάξουν οι λυχνίες στον πίνακα».

Κάτι που απορίπτουν κατηγορηματικά οι συνάδελφοί του.

«Λάθος ενδείξεις στον πίνακα»

Εκτός από ενδεχόμενη βλάβη στο κλειδί, όμως, ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας ισχυρίστηκε πως ήταν λανθασμένες και οι ενδείξεις στον πίνακα δείχνοντας ότι τα κλειδιά ήταν στην ευθεία, ενώ στην πραγματικότητα ήταν ανάποδα, κάτι που δηλώνει πως διαπίστωσε στην αρχή της βάρδιας του μετά από παρατήρηση του μηχανοδηγού του προαστιακού.

«Όταν η αμαξοστοιχία 2597 εισήλθε από το κλειδί 118 στη γραμμή ανόδου και κατευθύνθηκε προς το κλειδί 117 για να πάει στην 3η γραμμή, ο μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας με ενημέρωσε ότι τα κλειδιά 115 και 116 ήταν ανάποδα, δηλαδή σε παρακαμπτήριο. Η ένδειξη που είχα εγώ στον πίνακα για αυτά ήταν ότι τα κλειδιά ήταν στην ευθεία. Τότε του είπα να κάνει πίσω για να διευθετήσω τα κλειδιά. Τα γύρισα δυο φορές στον πίνακα και τα κλειδιά επανήλθαν σε ευθεία γραμμή και η αμαξοστοιχία μπήκε κανονικά στη γραμμή του προαστιακού». 

«Ο μηχανοδηγός δεν μου είπε ότι μπήκε σε γραμμή καθόδου»

Όπως ισχυρίστηκε ο 59χρονος, το Ιntercity 62 δεν είχε εισέλθει εν γνώση του στη γραμμή καθόδου.

Τι ισχυρίστηκε ο σταθμάρχης:

Ερώτηση: Εσείς ποια πορεία υποδείξατε στο μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και μέσω ποιων σημάτων;

Απάντηση: Εγώ του είπα ότι περνάει με κόκκινο φωτόσημο εξόδου και συνεχίζει μέχρι και φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων. Έπρεπε να μου πει γιατί τα κλειδιά είναι σε διαγώνιο και όχι σε ευθεία.

Ερώτηση: Εσείς οφείλετε να τον ενημερώσετε σε ποια γραμμή θα έπρεπε να κινείται;

Απάντηση: Ναι όπως προείπα, έπρεπε να του πω ότι κινείται σε διπλή γραμμή ανόδου. Δεν του είπα όμως να κινηθεί σε μόνη γραμμή καθόδου.

«Ξέχασα να του το διαβιβάσω»

Ο σταθμάρχης όμως παραδέχεται μια σειρά ακόμη από κανόνες που δεν τηρήθηκαν. Ο ίδιος δεν ανέφερε ποτέ στον μηχανοδηγό ως όφειλε σε ποια γραμμή θα κινούνταν η αμαξοστοιχία, ενώ ούτε ο μηχανοδηγός έδωσε από την πλευρά του αριθμό τηλεγραφήματος.

«Λόγω του φόρτου εργασίας εκείνη την ώρα δεν πρόλαβα να κόψω το 1001 και ξέχασα να του το διαβιβάσω και με το ραδιοτηλέφωνο. Η αμαξοστοιχία, αναχώρησε στις 23:04 προς Νέους Πόρους. Ο μηχανοδηγός μου είπε εντάξει και πρέπει να επανέλαβε το τηλεγράφημα 47. Είμαι σχεδόν σίγουρος ότι το άκουσα. Όμως δεν μου έδωσε δικό του νούμερο τηλεγραφήματος ως όφειλε». 

«Έπρεπε να σταματήσει ο μηχανοδηγός»

Στην απολογία του ο σταθμάρχης επιρρίπτει ευθύνες και στον μηχανοδηγό του Intercity που είναι μεταξύ των θυμάτων, υποστηρίζοντας ότι έπρεπε να σταματήσει αμέσως την αμαξοστοιχία, εφόσον κινούνταν στο λάθος ρεύμα.

«Το άρθρο 1204 του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας ΟΣΕ ορίζει ότι όταν ο μηχανοδηγός διαπιστώσει σε περιοχές σταθμών ή κόμβων πως τελικά η αμαξοστοιχία ακολουθεί λόγω του τρόπου διευθέτησης των αλλαγών από το προσωπικό της υποδομής, διαφορετική πορεία από αυτή που υποδείχθηκε, μέσω σημάτων ή δελτίων ή διαφορετική από αυτή που αντιστοιχεί στο δρομολόγιο της αμαξοστοιχίας, τότε οφείλει να προβεί σε άμεση στάθμευση της αμαξοστοιχίας και στη συνέχεια συνεννοείται με το σταθμάρχη ή τον κεντρικό χειριστή».

«Από τις 22.25 έμεινα μόνος στον σταθμό»

Στην απολογία του ο 59χρονος είπε πως από τις 22.00 έως τις 23.00 το βράδυ θα έπρεπε να είναι τρεις (3) σταθμάρχες στη βάρδια, όπως όμως ισχυρίστηκε ο επικεφαλής έφυγε περίπου 40 λεπτά πριν τη λήξη του ωραρίου του.

Ερώτηση: Όταν υπηρετούν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες, ποιος ρυθμίζει την κυκλοφορία;

Απάντηση: Ο αρχαιότερος σταθμάρχης ρυθμίζει την κυκλοφορία και οι νεότεροι συντάσσουν τα τηλεγραφήματα, τα υποδείγματα και ο νυχτερινός σταθμάρχης ενημερώνεται για την κυκλοφορία. (...) Από τις 22:25 περίπου μένω μοναδικός σταθμάρχης στο σταθμό της Λάρισας.

Το κλειδί άλλαξε όταν ήταν πλέον μόνος και έμεινε ανοιχτό έως ότου εκείνος έδωσε το πράσινο φως για να φύγει το Intercity.

Τι υποστηρίζει ο πρωινός σταθμάρχης της Λάρισας που μίλησε αποκλειστικά στον ΣΚΑΙ

Την κρίσιμη σχεδόν μια ώρα που μεσολάβησε από τη στιγμή που γύρισε το κλειδί στις ραγες μέχρι και τη στιγμή της σύγκρουσης έχουν βάλει στο μικροσκόπιο των ερευνών οι αρχές. Ο μοιραίος σταθμάρχης υποστηρίζει οτι οι άλλοι δυο εντεταλμένοι συνάδελφοί του τον άφησαν μόνο του.

Ο πρωινός σταθμάρχης που μίλησε αποκλειστικά στον ΣΚΑΙ παραδέχθηκε ότι ο 59χρονος ήταν ξεκάθαρα άπειρος καθώς ουσιαστικά έκανε μαθητεία. Και εύλογα κανείς αναρωτιέται: Αφού όλοι γνώριζαν στο σταθμαρχείο ότι δεν ήταν έτοιμος, πώς τον εμπιστεύθηκαν;

-Τους γνωρίζετε τους συναδέλφους και απο αυτά που έχετε ακούσει τι πιστεύετε ποια είναι η δική σας γνώμη. 

Ο συναδελφος ο συγκεκριμένος ήταν άπειρος και αυτό, τελείωσε. 

-Εσείς τον γνωρίζατε καιρό ήταν καιρό που είχε έρθει εκεί;

Ε ναι, δούλευε λίγο καιρό, έκανε μαθητεία. 

-Ήταν λίγο καιρό. 

Ήταν νέος, αυτό που λέμε ήταν λίγο καιρό. Δούλεψε μισό μήνα στην Καλαμπάκα και μετά από 2-3 μέρες ήθρε στη Λάρισα. 

-Ήταν σε ένα πόστο που είναι δύσκολο έτσι;

Ήταν δύσκολο βέβαια για αυτόν ήταν δύσκολο... 

Πηγή: skai.gr