Κλείσιμο

Στροφή των Ελλήνων προς τον κοινωνικό συντηρητισμό δείχνει νέα έρευνα

Μικρή αλλά αισθητή στροφή της ελληνικής κοινωνίας προς τον κοινωνικό συντηρητισμό, με ταυτόχρονη ενίσχυση της εθνικής υπερηφάνειας, καταδεικνύει η έρευνα της διαΝΕΟσις για την ταυτότητα των Ελλήνων στις αρχές του 2018.

Από τις απαντήσεις που έδωσαν οι 1.250 συμμετέχοντες προκύπτει ότι η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών είναι σκεπτική έως εχθρική προς τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, ότι η στήριξη για τους γάμους ομοφύλων έχει υποχωρήσει, κι ότι μεγάλο μερίδιο του πληθυσμού τάσσεται υπέρ της επαναφοράς της θανατικής ποινής.

Υπάρχει επίσης έντονη ταύτιση με την Ορθόδοξη Εκκλησία και αρνητική αντίληψη για το μουσουλμανικό στοιχείο.

Έντονα αρνητική εικόνα για τους μετανάστες

Το 72,1% των πολιτών κρίνει ότι η παρουσία μεταναστών στη χώρα μας αυξάνει την εγκληματικότητα, ποσοστό σχεδόν οκτώ μονάδες υψηλότερο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2016. Σχεδόν δύο στους τρεις πιστεύουν ότι η εισροή μεταναστών αυξάνει την ανεργία, που συνιστά αύξηση άνω των επτά μονάδων.

Αντίθετα, όλο και λιγότεροι βλέπουν θετικές επιπτώσεις στην κοινωνία από την εισερχόμενη μετανάστευση. Μόλις το 30% θεωρεί ότι η παρουσία μεταναστών εμπλουτίζει τον πολιτισμό μας, σχεδόν τέσσερις μονάδες κάτω συγκριτικά με τα τέλη του 2016, ενώ πάνω από τα τρία τέταρτα δεν βλέπουν συμβολή των μεταναστών στην επίλυση του δημογραφικού προβλήματος.

Όσον αφορά την αντιμετώπιση των ανθρώπων που μπαίνουν παράνομα στη χώρα μας, ένας στους πέντε Έλληνες προκρίνει την άμεση απέλαση. Μόλις το 2,9% τάσσεται υπέρ της πλήρους ενσωμάτωσης στην ελληνική κοινωνία, αν κι υπάρχει ελαφρά αύξηση σε αυτό το ποσοστό κατά 0,7 μονάδες. Μακράν η δημοφιλέστερη λύση, που στηρίζεται από το 37%, είναι η προώθηση των λαθρομεταναστών στη χώρα επιλογής τους.

Σημειώνεται πάντως ότι καθαρές πλειοψηφίες τάσσονται υπέρ του να επιτρέπεται σε παιδιά νόμιμων μεταναστών να είναι σημαιοφόροι σε σχολικές εκδηλώσεις και του να λαμβάνουν άμεσα την ελληνική ιθαγένεια.

Στη δημοσκόπηση δεν φαίνεται να γίνεται καθαρή διάκριση ανάμεσα σε πρόσφυγες και μετανάστες.

Πέφτει η στήριξη για τους γκέι

Σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων, λιγότεροι από τέσσερις στους δέκα δηλώνουν ότι συμφωνούν με τους γάμους ομόφυλων ζευγαριών – «βουτιά» 11 και πλέον μονάδων – σε σχέση με το 2016.

Μόλις το 18% στηρίζει την υιοθεσία παιδιών από ζευγάρια ανδρών ή γυναικών, σχεδόν οκτώ μονάδες κάτω συγκριτικά με την προηγούμενη έρευνα.

Αίσθηση προκαλεί επίσης το λαϊκό έρεισμα που υπάρχει για νομοθέτηση της θανατικής ποινής για ορισμένα εγκλήματα, αν και αυτό απαγορεύεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το 49,8% δηλώνει πως θα συμφωνούσε ή μάλλον θα συμφωνούσε στην επαναφορά της εσχάτης των ποινών, ενώ λιγότεροι, σε ποσοστό 49,2%, διαφωνούν ή μάλλον διαφωνούν.

Θρησκεία και πατρίδα

Η έρευνα της διαΝΕΟσις καταδεικνύει τέλος ότι οι περισσότεροι Έλληνες έχουν μία έντονη θρησκευτική-εθνική ταυτότητα, η οποία έχει ως άξονες την πίστη και την εθνική υπερηφάνεια.

Σχεδόν το 85% δηλώνει ότι πιστεύει στην ύπαρξη θεού, σχεδόν έξι μονάδες πάνω σε σχέση με το 2016, ενώ σχεδόν έξι στους δέκα αισθάνονται «πολύ κοντά» στη θρησκεία. Πάνω από το ένα τρίτο πηγαίνει στην εκκλησία τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.

Το κομμάτι της θρησκείας συμπληρώνεται από μία βαθιά εθνική ταυτότητα, με πάνω από εννέα στους δέκα να δηλώνουν ότι είναι προσωπικά περήφανοι που είναι Έλληνες. Σχεδόν το 75% εκτιμά ότι «οι Έλληνες είναι ένας λαός µε μεγάλη ιστορία που παρά τη σημερινή κρίση ξεχωρίζει ακόμη για την ευφυΐα και τον πολιτισμό του».

Αυτή η περηφάνεια αντανακλάται και στα κριτήρια που θέτουν οι Έλληνες για να δεχτούν ότι κάποιος είναι όμοιός τους. Το 54,5% πιστεύει ότι Έλληνας γεννιέσαι και δεν γίνεσαι, αύξηση άνω των επτά μονάδων σε σχέση με το 2016.

Περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα πιστεύουν ότι δεν είσαι Έλληνας εάν δεν έχεις γεννηθεί από Έλληνες γονείς. Πάνω από τους μισούς θέτουν ως προϋπόθεση την υιοθεσία ηθών και εθίμων, ενώ σχεδόν το ένα τέταρτο υποστηρίζει ότι για να θεωρείσαι Έλληνας πρέπει να είσαι και χριστιανός ορθόδοξος.

Στον αντίποδα, πάνω από το 65% δηλώνει ότι η λέξη «μουσουλμάνος» του προκαλεί αρνητικούς συνειρμούς.
Πηγή: skai.gr - Αλέξανδρος Μαράκης