Επείγον έλεγχο σε όλες τις γέφυρες ζητούν μέσω της εφημερίδας «Πελοπόννησος» ο σεισμολόγος Γεράσιμος Παπαδόπουλος και ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Αχαϊας Θοδωρής Μενεγής, με αφορμή το θανάσιμο τραυματισμό δύο ατόμων από την κατάρρευση της γέφυρας στα Μποζαϊτικα. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, αν δεν προσέξουμε, αν δεν ελέγξουμε όπως και όσο πρέπει, μπορεί την επόμενη φορά μια γέφυρα ή ένα δημόσιο κτίριο να πέσουν στα κεφάλια μας και να θρηνήσουμε πολύ περισσότερα θύματα!
Η «Πελοπόννησος»ρωτάει δύο ειδικούς, τι κίνδυνοι ελλοχεύουν; Να νιώθουμε ασφαλείς με τις γέφυρες; Εχουν ελεγχθεί ποτέ; Και αν ναι, πότε; Κι αν γίνει ένας ισχυρός σεισμός; Πότε ήταν η προηγούμενη φορά που έγινε τσεκάρισμα στις γέφυρες της Αχαϊας; Και ποιος εγγυάται για την ανθεκτικότητά τους;
«Μεγάλο μέρος των υφιστάμενων γεφυρών πλησιάζει ή έχει ήδη ξεπεράσει τον αρχικά προβλεπόμενο χρόνο ζωής τους και έως και σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί κανένα πρωτόκολλο συντήρησης ή ελέγχου, με αποτέλεσμα να μην είναι γνωστό σε τι κατάσταση βρίσκονται τα δομικά υλικά, τι βλάβες ενδεχομένως υπάρχουν και ποιος είναι εν γένει ο βαθμός επιτελεστικότητάς τους», τονίζει σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Αχαΐας.
Γεράσιμος Παπαδόπουλος: «Με έναν σεισμό 6 Ρίχτερ, μπορεί να γίνει μεγάλο κακό»!
Ο καθηγητής σεισμολογίας Γεράσιμος Παπαδόπουλος εξηγεί γιατί είναι επιβεβελημένο, και μάλιστα άμεσα, να ελεγχθούν οι γέφυρες ανά την Ελλάδα:
«Οι γέφυρες είναι ειδικές κατασκευές. Κατασκευάζονται με ειδικό κανονισμό, συνεπώς χρειάζονται πολύ προσεκτική συντήρηση και πολύ συχνό έλεγχο ως προς τη γενική τους κατάσταση και τη στατική τους επάρκεια. Θυμάστε στην Καβάλα πριν μερικά χρόνια που έπεσε μια γέφυρα μόνη της; Ευτυχώς δεν θρηνήσαμε θύματα από τύχη. Τώρα, τα ζήσατε εκεί στην Πάτρα τι έγινε… ».
Τι ακριβώς, όμως, φοβίζει τον κ. Παπαδόπουλο; «Ειδικά σε περίπτωση σεισμού τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο επικίνδυνα. Γιατί ο σεισμός μεταφέρει δυναμικά φορτία πάνω στη γέφυρα. Οι γέφυρες που έχουν κατασκευαστεί μέχρι το 2013-2015, το λέω ενδεικτικά, ας πούμε ότι είναι πιο καινούργιες, γερές, δεν έχουν φθαρεί ιδιαίτερα και έχουν ένα περιθώριο. Κι αυτές θέλουν έλεγχο, αλλά δεν είναι σε πρώτη προτεραιότητα. Οσες γέφυρες, όμως, κατασκευάστηκαν πριν από 10-15 χρόνια, και κυρίως πριν από 20 και 30 και περισσότερα, εκεί έχουμε σοβαρό θέμα. Χρειάζονται άμεσα έλεγχο και διαρκή συντήρηση. Φοβάμαι πως τίποτα απ’ τα δύο δεν γίνεται… ».
Ερωτηθείς τι έντασης πρέπει να είναι ένας σεισμός για να προκαλέσει σοβαρό πρόβλημα σε μια γέφυρα, ο κ. Παπαδόπουλος απάντησε: «Για να επηρεαστεί μια γέφυρα από σεισμό, μιλάμε για σεισμό από 6 ρίχτερ και πάνω. Ομως, τέτοιας ισχύος σεισμούς έχουμε συχνά στη χώρα μας. Και να σας πω κάτι; Μία φορά θα γίνει το κακό και τότε θα έχουμε θύματα αν δεν σπεύσουμε να ελέγξουμε τώρα τις γέφυρες. Γιατί αν μια γέφυρα είναι πληγωμένη τεχνικά, ένας σεισμός 6 ρίχτερ μπορεί να την αποτελειώσει, με ανυπολόγιστες συνέπειες. Και τότε όλοι θα ψάχνουν τον ένοχο. Θα είναι ο δήμος; Η περιφέρεια; Η κατασκευάστρια εταιρεία; Η Πολιτική Προστασία;».
Θοδωρής Μενεγής: «Πάμε στα τυφλά, χωρίς καμία εικόνα»
Ο Θοδωρής Μενεγής είναι πολιτικός μηχανικός και γενικός γραμματέας του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Αχαϊας. Οι προειδοποιήσεις του για τις γέφυρες είναι αγωνιώδεις και δημιουργούν, δικαιολογημένα, ένα μεγάλο σύννεφο ανησυχίας.
«Τα τελευταία χρόνια, η πολιτεία, δυστυχώς, παρεμβαίνει κατόπιν εορτής σε τέτοια περιστατικά. Μετά ξεχνιέται το γεγονός μέχρι να έρθει το επόμενο. Εμείς γι’ αυτό παρεμβαίνουμε τώρα. Για να μην ξεχαστεί πάλι το θέμα. Δεν θέλω να σπείρω πανικό, ούτε οι συνάδελφοί μου. Αλλά πρέπει η πολιτεία να δράσει άμεσα και να επεκτείνει τον πρωτοβάθμιο προσεισμικό έλεγχο που αποφάσισε να κάνει σε δημόσια κτίρια. Γιατί δεν είναι μόνο οι γέφυρες που έχουν μια άγνωστη επικινδυνότητα. Είναι κι άλλα δημόσια κτίρια, νοσοκομεία, σχολεία. Δεν έχει γίνει εδώ και πολλά χρόνια έλεγχος.
Δεν ξέρουμε τι ηλικία έχουν τα κτίρια και οι γέφυρες, τι στατικότητα, τι ζημιές έχουν ίσως υποστεί, πόση διάρκεια ζωής έχουν ακόμα. Δεν έχει προνοήσει σε τίποτα από αυτά η πολιτεία».
Ερωτηθείς αν οι μηχανικοί έχουν εικόνα για την κατάσταση των γεφυρών στην ευρύτερη περιοχή, ο κ. Μενεγής απάντησε: «Δυστυχώς όχι. Στις γέφυρες δεν υπάρχει ένα συνολικό μητρώο για να γνωρίζουμε πόσες υπάρχουν, με τι ανοίγματα, πότε και πώς κατασκευάστηκαν, τι συντήρηση έχει γίνει. Ολο αυτό δημιουργεί αχαρτογράφητα νερά. Είμαστε εντελώς στα τυφλά. Αυτό που έγινε στην Πάτρα πρέπει να λειτουργήσει σαν καμπανάκι στην πολιτεία. Να φτιαχτεί άμεσα πρωτόκολλο καταγραφής και συντήρησης σε όλες τις γέφυρες. Εμείς δεν κάνουμε τσεκ απ; Το ίδιο, λοιπόν, χρειάζονται και οι γέφυρες. Πώς θα ‘μαστε σίγουροι για τη ζωή μιας γέφυρας μετά από 20 και 30 χρόνια αν δεν γίνει τσεκ απ;».
Δεν υπάρχει καν Εθνικό Μητρώο
Ένα απόσπασμα από την ανακοίνωση-καμπανάκι κινδύνου που εξέδωσε ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Αχαΐας. Για να καταλάβετε τι αλαλούμ επικρατεί, δεν υπάρχει καν Μητρώο Γεφυρών! Η πολιτεία, δηλαδή, δεν γνωρίζει ποιες γέφυρες υπάρχουν, τι αντοχή έχουν και πότε συντηρήθηκαν (αν συντηρήθηκαν ποτέ… ).
«Προκειμένου να αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοια τραγικά συμβάντα, θα πρέπει η πολιτεία να εντάξει στον προγραμματισμό της, τη συντήρηση των υφιστάμενων γεφυρών.
Η αρχή θα μπορούσε να γίνει με τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου Εθνικού Μητρώου, όπου οι γέφυρες θα αποκτήσουν «ταυτότητα», δίνοντας τη δυνατότητα:
-Να συγκεντρώνεται όλη η κρίσιμη πληροφορία για τα τεχνικά χαρακτηριστικά της κατασκευής (γεωμετρία, ηλικία, θέση, δομικός τύπος, υλικά κ.λπ.).
-Να καταγράφονται όλοι οι κρίσιμοι παράγοντες που επιδρούν στην κατασκευή (εδαφολογικά χαρακτηριστικά – ζώνη σεισμικής επικινδυνότητας – περιβαλλοντικές δράσεις – όγκος φορτίων από την κυκλοφορία οχημάτων κ.λπ.).
-Να υλοποιούνται στοχευμένα προγράμματα επιθεώρησης και αξιολόγησης από πιστοποιημένους επιθεωρητές».
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.