Κλείσιμο

ΟΣΕ: Οι μοιραίες καθυστερήσεις στην παράδοση του ηλεκτρονικού συστήματος τηλεδιοίκησης

Στο «μικροσκόπιο» όλες οι συμβάσεις που δεν οδήγησαν στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου όπως ήταν το ζητούμενο

Τις μοιραίες καθυστερήσεις στην παράδοση του ηλεκτρονικού συστήματος τηλεδιοίκησης παρουσιάζει ο ΣΚΑΪ. Στο «μικροσκόπιο» μπαίνουν όλες οι συμβάσεις που δεν οδήγησαν στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας όπως ήταν το ζητούμενο. 

- Το 2014 υπεγράφη σύμβαση έργου για την αποκατάσταση των βλαβών που είχε υποστεί το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης  με υποχρέωση ολοκλήρωσης 2016. 

Είχε κριθεί ότι τα δύο χρόνια ήταν αρκετά, καθότι το σύστημα προϋπήρχε. 
 

- Έως το 2017 είχε παραδοθεί μόλις 15% του έργου (ασυμβατότητα υλικού μεταξύ εταιρειών)

Υπήρχαν διαφωνίες μεταξύ των δύο εταιρειών που είχαν αναλάβει το έργο. Η μια εταιρεία θεωρούσε ότι τα υλικά που εγκαθιστά η άλλη υπολείπονται σε ποιότητα και είναι ασύμβατα με τα δικά της, και έτσι «μπλόκαρε» η υλοποίηση του έργου. 

- Παρέμβαση της Ε.Ε το 2017

Το 2017 παρενέβη η Ε.Ε. για καθυστέρηση παράδοσης έργου, καθώς το έργο χρηματοδοτούνταν από κοινοτικούς πόρους. Απηύθυνε ερώτηση για την καθυστέρηση στην κυβέρνηση και τις διοικήσεις. Διετάχθη δημοσιονομικός έλεγχος που ανατέθηκε στην επιτροπή δημοσιονομικού ελέγχου:

- Δημοσιονομικός έλεγχος 2017-2019 πάγωμα εργασιών, και 6 παρατάσεις

Το έργο «πάγωσε» στη διάρκεια αυτή.
 
- 2018 απόφαση για συμπληρωματική σύμβαση 

Κατόπιν εισήγησης της επιτροπής αποφασίστηκε συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 13 εκατ. ευρώ, που προέβλεπε να ξηλωθεί το υπάρχον σύστημα και να τοποθετηθεί νέο. 

- 2019 επανέναρξη εργασιών 

Τυπικά έχουμε επανέναρξη των έργων. 

- 2021 υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης (2 παρατάσεις)

Το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε εγκρίνει τη σύμβαση ήδη από τον Ιούλιο του 2018, ωστόσο η σύμβαση υπογράφεται μόλις το Δεκέμβριο του 2021

- Τελευταία παράταση στο έργο δίνεται το Δεκέμβριο του 2022 

Κυβερνητικές πηγές κάνουν λόγο για παράδοση του έργου σε ποσοστό 69%, αλλά άλλες πληροφορίες του ρεπόρτερ του ΣΚΑΪ Γιάννη Σουλιώτη δείχνουν λιγότερο θετική εικόνα. Όσον αφορά τη γραμμή  Τιθορέα - Δομοκός, διευκρινίζεται ότι έχει ολοκληρωθεί με άλλη σύμβαση. 

"Απολύτως ανακριβή όσα αναφέρονται για την ύπαρξη πλήρους τηλεδιοίκησης το 2019"

Δελτίο τύπου εξέδωσε στο μεταξύ ο ΟΣΕ στο οποίο δίνει διευκρινίσεις σχετικά με τη λειτουργικότητα των συστημάτων τηλεδιοίκησης στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας. Όπως επισημαίνεται στο δελτίο τύπου τα «όσα αναφέρονται για την ύπαρξη πλήρους τηλεδιοίκησης το 2019 είναι απολύτως ανακριβή».

Αναλυτικά αναφέρεται: 

Σε συνέχεια δημοσιευμάτων που παρουσιάστηκαν στα ΜΜΕ σχετικά με τη λειτουργικότητα της τηλεδιοίκησης του Σταθμού της Λάρισας και επειδή όσα αναφέρονται για την ύπαρξη πλήρους τηλεδιοίκησης το 2019 είναι απολύτως ανακριβή ο Οργανισμός αποσαφηνίζει τα εξής:

Τον Ιούλιο του 2015 μετά την πυρκαγιά στην περιοχή του Λιτοχώρου, η τηλεδιοίκηση Λάρισας υποβαθμίστηκε σημαντικά και πρακτικά έπαψε να λειτουργεί ως πλήρης τηλεδιοίκηση. Η μόνη δυνατότητα που διατηρούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης ήταν η παρακολούθηση της διαδρομής από την είσοδο της Λάρισας έως την είσοδο των Νέων Πόρων. Δεν υπήρχε δυνατότητα τηλεχειρισμών για τη χάραξη διαδρομών μεταξύ των Σταθμών παρά μόνο διευθέτηση μεμονομένων αλλαγών τροχιάς.

Μετά τη φωτιά του Ιουλίου του 2019 στην περιοχή της Ζάχαρης Λάρισας, κατεστράφησαν τα καλώδια και ο εξοπλισμός και η τηλεδιοίκηση Λάρισας βγήκε ολοκληρωτικά εκτός λειτουργίας και καταργήθηκε.

Στα πλαίσια της αναβάθμισης που πρόσφατα ενεργοποιήθηκε το Νοέμβριο του 2022, λειτουργούσε και λειτουργεί η σηματοδότηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα η οποία μέσω του τοπικού πίνακα χειρισμού στο Σταθμό της Λάρισας έχει τη δυνατότητα χάραξης διαδρομής στο Σταθμό της Λάρισας με κατεύθυνση τους Νέους Πόρους (χωρίς ενδείξεις φωτοσημάτων) και με τη δυνατότητα παρακολούθησης των συρμών σε μία απόσταση περίπου 5 χιλιομέτρων μετά και 3 χιλιόμετρα πριν από το Σταθμό της Λάρισας.

Πηγή: skai.gr