ΚΑΙΡΟΣ

Έρευνα: Αυξάνονται τα κρούσματα βίας στο σχολείο

Σταθερά επιδεινούμενη οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών, αύξηση των κρουσμάτων βίας κυρίως στο σχολείο, αύξηση του άγχους των νέων και κοινωνικοποίηση μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών και internet, είναι τα βασικά ευρήματα έρευνας που πραγματοποίησε η πρώην βουλευτής Επικρατείας Φεβρωνία Πατριανάκου με θέμα «Παιδική και Νεανική Βία μέσα από τα Μάτια των Γονέων.

Στην έρευνα καταγράφεται αύξηση από το 2008 (οπότε και είχε πραγματοποιηθεί η πρώτη έρευνα) κατά 80% σε όσους δηλώνουν την οικονομική τους κατάσταση δύσκολη και πολύ δύσκολη.

Η συντριπτική πλειοψηφία των γονέων του δείγματος εξακολουθεί να επιλέγει το δημόσιο σχολείο ενώ το 43% των γονέων δηλώνει ότι έκανε περικοπές παροχών στο παιδί του.

Ένα στα πέντε παιδιά έχει ζητήσει να αλλάξει σχολείο κυρίως για διαμάχες με συμμαθητές και εκπαιδευτικούς (55%) ενώ τέσσερα στα πέντε παιδιά βιώνει καταστάσεις άγχους.

Η έρευνα διενεργήθηκε με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων κατά το χρονικό διάστημα 18/5 έως 6/6/2011,στην Αττική με αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.006 γονέων με παιδιά ηλικίας 10-17 ετών, μέσα από 12.319 επικοινωνίες τυχαίας δειγματοληψίας και στην Περιφέρεια με δείγμα 400 ατόμων.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την εταιρία Pulse RC, με την επιστημονική συνεργασία του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (Ε.Κ.Κ.Ε.)

Αναλυτικά:
• Δραματική επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης. Καταγράφεται αύξηση κατά 80% (από 20%-36%) σε όσους δηλώνουν την οικονομική τους κατάσταση δύσκολη και πολύ δύσκολη, ενώ έχουμε υποδιπλασιασμό (29 %σε 14%) σε όσους δηλώνουν την οικονομική τους κατάσταση άνετη και πολύ άνετη.

• Η συντριπτική πλειοψηφία των γονέων του δείγματος (4 στους 5) εξακολουθούν να επιλέγουν το δημόσιο σχολείο. Παρ’ όλα αυτά και στην δύσκολη έως πολύ δύσκολη οικονομική κατάσταση καταγράφεται ποσοστό 6% που πάει το παιδί του σε ιδιωτικό σχολείο ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην άνετη οικονομική κατάσταση είναι 32% δηλαδή πενταπλάσιο.

• Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τις παροχές προς το παιδί. Όλα τα οικονομικά στρώματα παραδέχονται περικοπές που τριπλασιάζονται σε νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν το φάσμα της φτώχειας. Το 43% των γονέων δηλώνουν ότι έκαναν περικοπές παροχών στο παιδί τους ενώ το ποσοστό αυτό εκτινάσσεται στο 67% στην οικονομικά δύσκολη κατάσταση. Επτά στους δέκα γονείς στα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα περιέκοψαν παροχές προς το παιδί τους.

• Ο υπολογιστής και το Internet έχουν εισέλθει οριστικά και με εξαιρετικά αυξημένα ποσοστά χρόνου ενασχόλησης στη ζωή των παιδιών όλων των ηλικιών. Η κοινωνικοποίηση μέσα από το διαδίκτυο έχει επίσης αυξηθεί αντιστοίχως. Υπερδιπλάσια ενασχόληση των παιδιών σε σχέση με το 2008. Υπερδιπλάσιοι φίλοι μέσω Internet σε σχέση με όσα οι γονείς δήλωναν το 2008. Επτά στα δέκα παιδιά έχουν ηλεκτρονικές φιλίες.

• Παγιοποίηση και ελαφρά επιδείνωση των κρουσμάτων βίας. Η δυναμική της βίας εμφανίζεται με την ίδια μορφή και σε αντίστοιχα ποσοστά με αυτά του 2008. Η έκθεση στο διαδίκτυο κάνει τα παιδιά ευάλωτα σε απειλές και χρήση βίας μέσω υπολογιστή ή κινητού. Η λοιπή κοινωνικοποίηση των παιδιών εντός και εκτός σχολείου κάνει ευάλωτα τα παιδιά και σε λοιπές μορφές εκδήλωσης βίας. Οι γονείς εξακολουθούν να αντιλαμβάνονται τις περισσότερο ορατές από αυτές (π.χ. κλοπές, φθορές πραγμάτων και αντικειμένων) ενώ δεν γνωρίζουν τις λανθάνουσες ή περισσότερο προσωπικές μορφές βίας (μέσω διαδικτύου, τα σεξουαλικά υπονοούμενα κλπ.).

• Το σχολείο είναι ο κύριος τόπος εμπειριών βίας αυξητικά, με ποσοστό 58% αλλά το υψηλό ποσοστό ΔΞ/ΔΑ υποκρύπτει άγνοια φόβο ή και άλλους λόγους. Το ΔΞ/ΔΑ εκτοξεύεται από το 12% το 2008 στο 19% το 2011.

• Ένα στα πέντε παιδιά έχει ζητήσει να αλλάξει σχολείο κυρίως για διαμάχες με συμμαθητές και εκπαιδευτικούς (55%). Οι λόγοι, που επικεντρώνονται κυρίως σε σχολικά ζητήματα, αναδεικνύουν για μια ακόμη φορά τη ρωγμή εμπιστοσύνης στο εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και στην ομαλή σχολική ζωή.

• Το άγχος των παιδιών κυμαίνεται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Τα τέσσερα στα πέντε παιδιά βιώνουν καταστάσεις άγχους. Άγχος για τα μαθήματα, τις επιδόσεις τους, το σχολείο, τις εξετάσεις, το διάβασμα, το φόρτο εργασίας.

Πηγή: Αφροδίτη Παπακαλού