Ενστάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το συνταξιοδοτικό ν/σ

Σε συγκεκριμένες παρατηρήσεις για τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου που αφορούν την περικοπή των συντάξεων προχώρησε σύμφωνα με πληροφορίες η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Αρκετές διατάξεις του νέου συνταξιοδοτικού νομοσχεδίου που συμπιέζει δραστικά τις συντάξεις κρίθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες, αόριστες και ασαφείς από το Ελεγκτικό Συνέδριο που συνεδρίασε κεκλεισμένων των θυρών, ενώ για άλλες διατάξεις του οι δικαστές εξέφρασαν επιφυλάξεις.

Σύμφωνα με το νέο συνταξιοδοτικό νομοσχέδιο το οποίο θίγει πλέον των 500.000 συνταξιούχων, μειώνονται κατά 20% όλες οι κύριες συντάξεις για το ποσό άνω των 1.200 ευρώ. Επίσης, μειώνονται 40% οι συντάξεις για όσους έχουν συνταξιοδοτηθεί κάτω των 55 ετών, με σύνταξη άνω των 1.000 ευρώ, ενώ με τη συμπλήρωση των 55 χρόνων η σύνταξη επανέρχεται στα αρχικά επίπεδα.

Να σημειωθεί ότι από τους 500.000, οι 70.000 είναι συνταξιούχοι ηλικίας κάτω των 55 ετών, οι οποίοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με τη μείωση της σύνταξής τους κατά 40% για το τμήμα από 1.000 ευρώ και πάνω.

Όπως διευκρινίζεται στο νομοσχέδιο οι διατάξεις του εφαρμόζονται για τους υπαλλήλους του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου που διέπονται από το ίδιο με τους δημοσίους υπαλλήλους συνταξιοδοτικό καθεστώς (είτε οι συντάξεις τους βαρύνουν το Δημόσιο, είτε όχι), του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος.

Επίσης, καταλαμβάνει και τους υπαλλήλους των ασφαλιστικών Ταμείων του προσωπικού των σιδηροδρομικών δικτύων (Ν.Δ. 3395/1955).

Όπως έλεγαν νομικοί, η διάταξη εκείνη του νομοσχεδίου που προβλέπει τη μείωση των συντάξεων κατά 40% για όσους έχουν συνταξιοδοτηθεί κάτω των 55 και λαμβάνουν σύνταξη άνω των 1.000 ευρώ, είναι αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και τις επιταγές του Συντάγματος. Και αυτό γιατί παραβιάζει τα προστατευόμενα περιουσιακά δικαιώματα μέσα στην έννοια των οποίων περιλαμβάνεται ο μισθός και η σύνταξη. Μάλιστα, εξέφραζαν τη βεβαιότητα ότι η επίμαχη διάταξη θα καταπέσει στα δικαστήρια.

Παράλληλα, οι νομικοί ανέφεραν ότι το νομοσχέδιο έχει ευνοϊκές διατάξεις για τους στρατιωτικούς, κάτι που δημιουργεί προβλήματα ανισότητας. Έντονος προβληματισμός υπήρξε στους δικαστές του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου ως προς τον όρο της «διαθεσιμότητας», καθώς δεν υπάρχει στη συνταξιοδοτική νομοθεσία, παρά μόνο στο πειθαρχικό δίκαιο.

Για το λόγο αυτό οι δικαστές χαρακτηρίζουν τον όρο της διαθεσιμότητας ασαφή και αόριστο και ζητούν από τον υπουργό Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο να προσδιορίσει τον όρο της διαθεσιμότητας.
Ακόμη, από την Ολομέλεια κρίθηκε αόριστη η αναφορά του νομοσχεδίου στο «μισθολόγιο», καθώς μέχρι στιγμής δεν υπάρχει, εκτός και εάν το συνταξιοδοτικό νομοσχέδιο συνδυαστεί με άλλο. Πάντως, μόνο από το νομοσχέδιο που έχουν στα χέρια τους οι δικαστές δεν προκύπτει από πουθενά το μισθολόγιο.

Αόριστη κρίθηκε και η διάταξη που αναφέρεται στην ανάκληση πράξεων αναγνώρισης συνταξίμου χρόνου με εξαγορά, ενώ οι δικαστές εξέφρασαν επιφυλάξεις ως προς την αναδρομικότητα της επίμαχης διάταξης (από 1.1.2011).

Προβληματική είναι, καθώς τίθεται θέμα ισότητας, η διάταξη της παραγράφου 10 του 1ου άρθρου του νομοσχεδίου που προβλέπει εξαιρέσεις κατά τον υπολογισμό της σύνταξης όσων θα μειωθούν κατά 40%.

Συγκεκριμένα, για τον προσδιορισμό του συνολικού ποσού της σύνταξης της κατηγορίας αυτής των συνταξιούχων αφαιρείται η εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων και η εισφορά που προβλέπεται από το άρθρο 2 παράγραφος 2 του Ν. 4002/2011. Όμως, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, εξαιρούνται από την αφαίρεση των επίμαχων εισφορών «όσοι αποστρατεύθηκαν με πρωτοβουλία της υπηρεσίας», καθώς και όσοι λαμβάνουν με τη σύνταξη επίδομα ανικανότητας.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Το νέο συνταξιοδοτικό νομοσχέδιο προβλέπει, μεταξύ των άλλων, ότι «ο χρόνος της διαθεσιμότητας λόγω επικείμενης συνταξιοδότησης, στην οποία τίθεται ο υπάλληλος, λογίζεται συντάξιμος και προσμετράται στην λοιπή συντάξιμη υπηρεσία του. Κατά το χρόνο αυτό ο υπάλληλος εξακολουθεί να ασφαλίζεται για κύρια σύνταξη, επικουρική ασφάλιση, πρόνοια και υγειονομική περίθαλψη στους οικείους φορείς στους οποίους ήταν ασφαλισμένος κατά το χρόνο που τέθηκε σε διαθεσιμότητα. Το Δημόσιο καταβάλλει για όλο το ανωτέρω χρονικό διάστημα τις εισφορές ασφαλισμένου και εργοδότη. Οι εισφορές αυτές υπολογίζονται επί των συνταξίμων αποδοχών τις οποίες ελάμβανε ο υπάλληλος κατά το χρόνο που τέθηκε σε διαθεσιμότητα και για το λόγο αυτό λαμβάνονται υπόψη και για τον υπολογισμό της σύνταξης του υπαλλήλου».

Εξάλλου, προβλέπει ότι «από 1.1.2011 στους συνταξιούχους του Δημοσίου, οι οποίοι δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας, μειώνεται κατά 40% το ποσό της μηνιαίας κύριας σύνταξης που υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ. Η μείωση αυτή διακόπτεται τον επόμενο μήνα από εκείνο κατά τον οποίο συμπληρώνεται το 55ο έτος της ηλικίας. Όσοι δεν εμπίπτουν στη μείωση αυτή, μειώνεται κατά 20% το ποσό της μηνιαίας κύριας σύνταξής τους που υπερβαίνει τα 1.200 ευρώ».

Ακόμη, «οι συντάξιμες αποδοχές που αποτελούν την βάση υπολογισμού της σύνταξης για μεν τα πρόσωπα που έχουν αποχωρήσει από την υπηρεσία μέχρι 30.6.2011 παραμένουν εκείνες που καθορίζονται από τον προηγούμενο μισθολογικό νόμο (Ν. 3205/2003), όπως διαμορφώνονται κατά την 31.10.2011 σε συνδυασμό με τις ισχύουσες συνταξιοδοτικές διατάξεις, για δε τα πρόσωπα που έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από 1.7.2011 και μετά παραμένουν εκείνες που καθορίζονται από τον προηγούμενο μισθολογικό νόμο (Ν. 3205/2003), όπως διαμορφώνονται κατά την 31.10.2011 σε συνδυασμό με τις ισχύουσες συνταξιοδοτικές διατάξεις και τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 38 του Ν. 3986/2011 περί αναστολής των μισθολογικών προαγωγών. Οι διατάξεις αυτές έχουν συγκεκριμένη χρονική διάρκεια με ημερομηνία λήξεως την 31.12.2013».

Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα σε όσες άγαμες θυγατέρες αναστέλλεται η καταβολή της πολιτικής ή στρατιωτικής σύνταξής τους, λόγω ύπαρξης εισοδημάτων, να διατηρούν την υγειονομική περίθαλψη του Δημοσίου και σε όσες από αυτές λαμβάνουν πολεμική σύνταξη ή συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του Κώδικα Σιδηροδρομικών Υπαλλήλων.

Τέλος, προβλέπεται η απόδοση στο Δημόσιο των ασφαλιστικών εισφορών για κύρια και επικουρική σύνταξη που είχαν καταβληθεί στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ΕΤΕΑΜ για τους στρατιωτικούς που είχαν την ιδιότητα του οπλίτη πενταετούς υποχρέωσης και του εθελοντή πενταετούς υποχρέωσης, προκειμένου ο χρόνος της υπηρεσίας τους με την ιδιότητα αυτή να είναι συντάξιμος στο Δημόσιο.
Πηγή: Γιάννης Καντέλης