Θα αποτελεί η διαφημιστική εκστρατεία για τα «βασιλικά λαχανικά» σύντομα παρελθόν; Μετά από χρόνια, η κατανάλωση σπαραγγιών στη Γερμανία μειώθηκε. Το ίδιο συνέβη και με την εγχώρια συγκομιδή, φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο της δεκαετίας. Μήπως ο «λευκός χρυσός» δεν λάμπει πια στη Γερμανία;
Στους νέους περνούν αδιάφορα...
Σε έρευνα του Ινστιτούτου YouGov για λογαριασμό του γερμανικού πρακτορείου ειδήσεων dpa, υπάρχουν σημάδια πως η μεγάλη αγάπη που υπάρχει για τα σπαράγγια στη Γερμανία μπορεί σταδιακά να εκλείψει, καθώς η νέα γενιά τα προτιμά λιγότερο συγκριτικά με τους καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας. Οι παραγωγοί σπαραγγιών αντιλαμβάνονται τον σκεπτικισμό των νέων. Ο πρόεδρος της Ένωσης Σπαραγγιών Μπέελιτς, Γιούργκεν Γιάκομπς, αναφέρει ότι «υπάρχουν πολλοί ηλικιωμένοι που περιμένουν με ανυπομονησία την εποχή των σπαραγγιών κάθε άνοιξη, τα καθαρίζουν οι ίδιοι, τα προετοιμάζουν με αγάπη και γιορτάζουν την κατανάλωσή τους. Τα σπαράγγια έχουν για αυτούς την αύρα ενός εορτασμού», λέει ο Γιάκομπς.
Αλλά από την άλλη πλευρά, υπάρχουν άνθρωποι, ιδίως νεότεροι, που βρίσκουν την κατανάλωση σπαραγγιών πολύ χρονοβόρα και συχνά τα αντιμετωπίζουν με κάποια αδιαφορία. Πολλοί δεν συναρπάζονται ούτε από τα έτοιμα αποφλοιωμένα σπαράγγια, παρ’ όλο που έτσι γλιτώνει κανείς «τη φρίκη του να καθαρίζεις σπαράγγια επί 20 λεπτά» παρατηρεί αστειευόμενος ο Γιάκομπς. Η περιοχή καλλιέργειας σπαραγγιών στο Μπέελιτς του Βρανδεμβούργου, κοντά στο Βερολίνο, είναι μία από τις πιο γνωστές στη Γερμανία.
Μειώνονται οι καλλιέργειες
Όπως αναφέρει ο Γιάκομπς, η καλλιεργούμενη έκταση στο Μπέελιτς θα μειωθεί κι άλλο. Αυτή τη στιγμή είναι περίπου 1.500 εκτάρια, ενώ γύρω στο 2020 είχε φτάσει ακόμη και τα 2000 εκτάρια. «Υπήρξε συνολική μείωση της κατανάλωσης σπαραγγιών το 2022 - τόσο στα εγχώρια όσο και στα εισαγόμενα σπαράγγια. Αυτό ίσως οφείλεται στην περιορισμένη αγοραστική δυνατότητα εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και στην εντεινόμενη ανησυχία λόγω της κρίσης του πληθωρισμού» εκτιμά ο Γιάκομπς. «Οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να αγοράζουν πατάτες, γάλα και βούτυρο, αλλά ίσως περιορίσουν τα σπαράγγια, τα οποία τείνουν να γίνουν πολυτέλεια».
Στο μεταξύ αναμένονται σύντομα αποφάσεις σχετικά με το αν η καλλιέργεια σπαραγγιών στη Γερμανία παραμείνει όπως ήταν για καιρό. «Δεν κοροϊδεύουμε τους εαυτούς μας: η μεγάλη ζήτηση για τα λευκά σπαράγγια αποτελεί φαινόμενο της κεντρικής Ευρώπης, στη Γερμανία, την Αυστρία και την Ελβετία. Ακόμη και οι Ολλανδοί τρώνε μόνο το ένα έκτο από ό,τι τρώει ο μέσος Γερμανός», σημειώνει ο Γιάκομπς. Το ερώτημα είναι εάν η τάση αλλάξει και στη Γερμανία. «Πολλοί μετανάστες είναι εξοικειωμένοι μόνο με τα πράσινα σπαράγγια, τα οποία είναι λιγότερο εποχιακά και ευκολότερα στην προετοιμασία».
Η κατανάλωση πράσινων σπαραγγιών αυξάνεται
Παλαιότερα, τα πράσινα σπαράγγια αποτελούσαν μόνο το 5-10% της αγοράς, όμως τώρα φτάνουν σχεδόν το 20%. «Τα πράσινα σπαράγγια έχουν το μεγάλο πλεονέκτημα ότι δεν χρειάζονται ξεφλούδισμα» αναφέρει ο Γκούντερ Χίρσφελντερ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Ρέγκενσμπουργκ, ο οποίος παρατηρεί επίσης πως τα λευκά σπαράγγια δεν ταιριάζουν με τις τρέχουσες διατροφικές τάσεις. «Οι άνθρωποι κάτω των 30 ετών τείνουν να έχουν διαφορετικούς τρόπους διατροφής, όπως γεύματα που τα έχουν "όλα-σε-ένα". Είναι σημαντικό το φαγητό να είναι «εύχρηστο», παρατηρεί. «Θα πρέπει να είναι γρήγορο, ίσως και "to go", δηλαδή να μπορεί να καταναλωθεί εν κινήσει, και πρωτίστως να τρώγεται εύκολα, ακόμη και χωρίς πολλά μαχαιροπήρουνα. Αντιθέτως, τα σπαράγγια, που είναι δύσκολα στην προετοιμασία, είναι δύσχρηστα και δεν είναι βολικά για κάποιον που θέλει να παίζει με το κινητό του τηλέφωνο ενώ τρώει».
Η προηγούμενη φήμη των σπαραγγιών ως ένα λευκό, καθαρό λαχανικό πολυτελείας, όπως υπήρχε για παράδειγμα τη δεκαετία του 1980, έχει επίσης χαθεί. Σήμερα, τα σπαράγγια αποτελούν αντικείμενο έντονων συζητήσεων σχετικά με τις συνθήκες εργασίας. «Οι εικόνες των ανθρώπων που μεταφέρονται με λεωφορεία και στη συνέχεια μαζεύουν σπαράγγια σκυφτοί στα γερμανικά χωράφια έχουν ζημιώσει την εικόνα του λαχανικού, το οποίο γίνεται σύμβολο, ιδίως μεταξύ των νέων, ως λαχανικό της κοινωνικής ανισότητας».
Οι Γερμανοί παραγωγοί αντεπιτίθενται
Πάντως, οι Γερμανοί παραγωγοί αντιστέκονται, ανακηρύσσοντας την 5η Μαΐου «Ημέρα των γερμανικών σπαραγγιών» με χαρακτήρα «παγκόσμιας πρεμιέρας». Σε δελτίο τύπου αναφέρεται ότι οι πελάτες θα μπορούν να πάρουν δωρεάν μερικά σπαράγγια ή έναν αποφλοιωτή με το σλόγκαν "Sharp on asparagus" – ή ακόμη και μία από τις καρτ-ποστάλ που ενημερώνουν για τα πλεονεκτήματα των γερμανικών σπαραγγιών, με εύστοχα σλόγκαν όπως «μοναδικό στο είδος του», «Κορυφαία ποιότητα στο και από το ράφι» ή «Καλύτερα ο τοπικός ήρωας παρά ένας διεθνής παίκτης».
Η εποχή των σπαραγγιών διαρκεί περίπου δώδεκα εβδομάδες, αρχής γενομένης την άνοιξη. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου YouGov, μόνο το 47% των νέων μεταξύ 18 και 24 ετών δηλώνει ότι του αρέσουν τα σπαράγγια. Για τους άνω των 55 ετών, από την άλλη πλευρά, το ποσοστό φτάνει στο 74%. Το 1/3 των ενηλίκων, πάντως, θεωρεί ότι ο ντόρος γύρω από τα λευκά σπαράγγια είναι υπερβολικός, ενώ το 1/5 δηλώνει πως δεν του αρέσουν.
Πηγή: Deutsche WelleΔιαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.