Σύμφωνα με τον κο Χρυσοχοϊδη, οι αναθεωρημένες συμβάσεις των έργων, τα οποία έχουν παγώσει από το 2010 λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, έχουν ήδη εγκριθεί από το ελεγκτικό συνέδριο και αναμένεται να κυρωθούν από τη Βουλή έως τις 10 Δεκεμβρίου το αργότερο.
"Η επίδραση στο ΑΕΠ της επανεκκίνησης των έργων στους τέσσερις οδικούς άξονες θα είναι 1,2% στην τριετία έως το 2015," ανέφερε ο υπουργός υποδομών ενώ πρόσθεσε ότι περισσότερες από 20.000 θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν στα εργοτάξια τους επόμενους οκτώ μήνες.
Περίπου 35 ελληνικές και ξένες τράπεζες θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση των έργων με το ποσό των 1,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, έναντι αρχικής πρόβλεψης 3,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα συνεισφέρει με τη μορφή δανείου στο ελληνικό δημόσιο επιπλέον 650 εκατομμύρια ευρώ για το τμήμα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Τα έργα οδηγήθηκαν σε τελματώδη κατάσταση από το 2010, σε μεγάλο βαθμό λόγω της σημαντικής μείωσης των προβλέψεων που αφορούσαν στα έσοδα από τα διόδια τα οποία αποτελούσαν και βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο. Τα εκτιμώμενα έσοδα από τις αρχικές συμβάσεις του 2007 ήταν της τάξεως των 37,7 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2037. Η σημαντική μείωση ωστόσο της κυκλοφορίας στους οδικούς άξονες που προέκυψε με την οικονομική κρίση, εκτιμάται ότι θα μειώσει τα έσοδα από τα διόδια κατά 23,2 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε μείωση 62%. Η απόκλιση αυτή στα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια οδήγησε και στην αναστολή του δανεισμού από τις 43 τράπεζες που αρχικά είχαν συμφωνήσει να χρηματοδοτήσουν τα έργα.
Το ελληνικό δημόσιο προκειμένου να μην καταγγελθούν οι συμβάσεις, κάτι που εάν συνέβαινε, θα κόστιζε περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις, αποφάσισε μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις, να αναλάβει την κάλυψη μέρους του χρηματοδοτικού κενού από τη μείωση της κυκλοφορίας και την αναστολή κατ'επέκταση του τραπεζικού δανεισμού.
Τον περασμένο Απρίλιο το ελληνικό δημόσιο συμφώνησε με τις εταιρείες που κατασκευάζουν τα έργα να καταβάλλει σε αποζημιώσεις το ποσό των 350 εκατομμυρίων ευρώ σε αποζημιώσεις έναντι ποσού 719 εκατομμυρίων ευρώ που ζητούσαν οι κατασκευαστές.
Επιπλέον, το δημόσιο θα καταβάλλει άλλα 163 εκατομμύρια ευρώ στις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία των οδικών αξόνων. Τα ποσά αυτά προκύπτουν από καθυστερήσεις στην κατασκευή με υπαιτιότητα του δημοσίου αλλά και από εξελίξεις που αφορούν σε απώλειες εσόδων για τους παραχωρησιούχους και προβλέπονταν στις αρχικές συμβάσεις.
Η Ευρωπαϊκή Eπιτροπή συμφώνησε επίσης να συνδράμει με το ποσό των 861 εκατομμυρίων ευρώ, πόροι που θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ, και οι οποίοι αντιστοιχούν στα έσοδα από τα διόδια που εισέπραξαν οι παραχωρησιούχοι στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους την τετραετία 2008-2012. Από το επόμενο ΕΣΠΑ (2013-2020) θα εκταμιευθούν άλλα 383 εκατομμύρια ευρώ που θα διοχετευθούν στους παραχωρησιούχους και τα οποία αφορούν περίπου στο 50% των εσόδων που θα προκύψουν από τα διόδια την τριετία 2013-2015.
Το δημόσιο επίσης ανέλαβε τη δέσμευση να παραχωρήσει κατά την περίοδο λειτουργίας των έργων μέρος των καθαρών εσόδων που επρόκειτο να εισπράξει. Αυτό θα συμβεί εφόσον τα καθαρά έσοδα των έργων δεν επαρκούν για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και εξυπηρέτησης των δανείων που έχουν πάρει και θα πάρουν μελλοντικά από τράπεζες οι εταιρείες παραχώρησης.
Αναλυτικά το χρηματοδοτικό κενό που έχει προκύψει για τον κάθε αυτοκινητόδρομο είναι το εξής:
Για τον αυτοκινητόδρομο κεντρικής οδού, από τη Λαμία έως τον κόμβο της Καλλιθέας στην Εγνατία Οδό, το χρηματοδοτικό κενό είναι 214 εκατομμύρια ευρώ, για τη Νέα Οδό που περιλαμβάνει το τμήμα Μεταμόρφωση-Μαλιακός και Αντίρριο-Ιωάννινα είναι 279 εκατομμύρια ευρώ, για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί) 401 εκατομμύρια ευρώ και για την Ολυμπία Οδό 250 εκατομμύρια ευρώ.
Όταν κυρωθούν από τη Βουλή οι αναθεωρημένες συμβάσεις των έργων, θα αλλάξει και η τιμολογιακή πολιτική των διοδίων. Στα διόδια Αφιδνών για παράδειγμα το αντίτιμο θα αυξηθεί για τα επιβατικά οχήματα κατά 60% καθώς θα διαμορφωθεί στα 3,35 ευρώ από 2,10 ευρώ που είναι σήμερα.
Στο τμήμα Μεταμόρφωση - Μαλιακός θα λειτουργήσουν και τρεις νέοι πλευρικοί σταθμοί σε Βαρυμπόμπη, Άγιο Στέφανο και στο Βαθύ, λίγο πριν τη Θήβα, από το την πρώτη Ιουλίου του 2014 και από τις αρχές του 2015.
Για τους συχνούς χρήστες που πραγματοποιούν διελεύσεις ηλεκτρονικά στους σταθμούς Αφιδνών, Καπανδριτίου, Μαλακάσας και Οινοφύτων θα παρέχονται εκπτώσεις έως και 50% ανάλογα με τη συχνότητα των διελεύσεων.
Μεγάλες αυξήσεις όμως θα ισχύσουν και στους σταθμούς διοδίων των υπόλοιπων οδικών αξόνων όταν αναθεωρηθούν οι συμβάσεις. Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου για παράδειγμα το αντίτιμο στο σταθμό της Πελασγίας από την 1 Ιανουαρίου του 2014 θα αυξηθεί κατά 26,3% για τους οδηγούς που δεν πληρώνουν ηλεκτρονικά καθώς θα πρέπει να καταβάλλουν 2,4 ευρώ από 1,9 ευρώ που είναι σήμερα.
Στον ίδιο αυτοκινητόδρομο, το ύψος των διοδίων στο σταθμό Μοσχοχωρίου θα αυξηθεί κατά περίπου 30% καθώς θα διαμορφωθεί στα 4 ευρώ από 3,1 ευρώ που ισχύει σήμερα. Για τους οδηγούς που πληρώνουν ηλεκτρονικά η τιμή θα παραμείνει αμετάβλητη. Εκπτώσεις ωστόσο έως και 80% θα προβλέπονται για τους συχνούς χρήστες μετωπικών σταθμών.
Στην Ολυμπία Οδό θα αυξηθεί κατά 30% το αντίτιμο των διοδίων στα σταθμό της Ελευσίνας ωστόσο τα διόδια θα μειωθούν στους μετωπικούς σταθμούς στο Ζευγολατιό, το Ρίο και τη Νέα Πέραμο από 20% έως και 50%.
Οι αυξήσεις στο αντίτιμο των διοδίων προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης και σε αρκετές περιπτώσεις είχαν καθυστερήσει να εφαρμοστούν λόγω της διακοπής των έργων.
Δημόσιο και παραχωρησιούχοι πάντως έχουν συμφωνήσει να χρεώνονται οι οδηγοί ανάλογα με τις αποστάσεις που καλύπτουν στο μέλλον.
Πηγή: Αχιλλέας Τόπας
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.