Του Χρυσόστομου Τσούφη
Το 2023 άρχισε με την επιστροφή των τιμών του φυσικού αερίου σε προπολέμικά επίπεδα. Ολόκληρη την ημέρα το φυσικό αέριο κινήθηκε πέριξ των 73€/Mwh, σπάζοντας πολλές φορές το φράγμα των 73€ και συνεχίζοντας το πτωτικό σερί. Τέτοιες τιμές είχαν να σημειωθούν από τις 21 Φεβρουαρίου πέρυσι, 3 ημέρες δηλαδή πριν οι Ρώσοι εισβάλουν στην Ουκρανία. Μόνο τις τελευταίες 40 ημέρες περίπου η τιμή του έχει υποχωρήσει 51%, βρισκόταν στα 150€ στις 7 Δεκεμβρίου.
Η Ευρώπη αποδύθηκε σε έναν άνευ προηγουμένου αγώνα δρόμου και κατόρθωσε να γεμίσει τις αποθήκες της. Την τελευταία ημέρα του χρόνου τα στοιχεία έδειχναν ότι οι ευρωπαϊκές υπόγειες αποθήκες ήταν γεμάτες κατά 83,3% και κατά 67% οι τερματικοί σταθμοί LNG. Πιο συγκεκριμένα:
Γερμανία 90%
Γαλλία 84%
Βέλγιο 88%
Πολωνία 97%
Αυστρία 87%
Ιταλία 82%
Ισπανία 93%
Πορτογαλία 98%
Σε αυτό βοήθησαν τόσο ότι για πολύ μεγάλο διάστημα οι Ευρωπαίοι ήταν διατεθειμένοι να πληρώνουν όσο όσο αλλά και το γεγονός ότι η Κίνα λόγω της πολιτικής μηδέν κρουσμάτων βρισκόταν στην ουσία εν υπνώσει ...Κατά συνέπεια η συντριπτική πλειοψηφία των πλοίων LNG ήρθαν στην Ευρώπη το οποίο ήταν καταστροφικό για χώρες όπως π.χ. Το Πακιστάν ή η Ινδονησία που δεν μπορούσαν να συναγωνιστούν τη Γηραιά Ήπειρο στις τιμές να μείνουν για μεγάλα διαστήματα χωρίς ενέργεια στην κυριολεξία.
Σύμμαχος επίσης ο καλός καιρός, με τις προγνώσεις να λένε ότι θα παραμείνει εξαιρετικά ήπιος και με υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες τουλάχιστον έως τα μέσα Ιανουαρίου. Επίσης η εποχή είναι τέτοια που παραδοσιακά οι μεγάλες , ενεργοβόρες βιομηχανίες ..ρίχνουν ταχύτητα ενώ σημαντικά έχει συμβάλει και η συμφωνία για την επιβολή πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου.
Όλοι πάντως, Θεσμικοί παράγοντες, Ευρωπαίοι ηγέτες και αναλυτές προειδοποιούν ότι βρισκόμαστε στην ηρεμία πριν την καταιγίδα. Το σκηνικό αναμένεται να αλλάξει όταν η βαρυχειμωνιά θα φτάσει στην Ευρώπη και κυρίως από την Άνοιξη όταν θα αρχίσει η νέα σεζόν πληρωσης των αποθηκών για τη χειμερινή περίοδο 2023-2024.
Τότε η Ευρώπη θα πρέπει να γεμίσει τις αποθήκες της χωρίς το Ρωσικό αέριο – περίπου 60δισ κυβικά μέτρα , το 1/6 των αναγκών της – που σημαίνει ότι εκτός από οικονομια στην κατανάλωση θα πρέπει να προσελκύσει πολλές εκατοντάδες περισσότερα φορτία LNG επομένως οι τιμές θα ανέβουν. Αν δε λειτουργεί κανονικά έως τότε η Κινεζικη οικονομία, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG, τότε ο ανταγωνισμός θα είναι αδυσώπητος.
Τουλάχιστον φέτος η Ευρώπη έχει δύο σημαντικά όπλα στη φαρέτρα της. Αφενός το πλαφόν - το οποίος όμως όπως έχουμε εξηγήσει στο skai.gr δεν είναι μια φιξ τιμή, αλλά ένα δυναμικό εύρος τιμών το οποίο σημαίνει ότι μπορεί διαρκώς να αυξάνεται ενώ η Κομισιόν διατηρεί το δικαίωμα της απενεργοποίησης του σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης - αφετέρου τη δυνατότητα κοινών προμηθειών ως μια οντότητα.
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.