Του Χρυσόστομου Τσούφη
Επιχειρώντας ένα ακόμη χτύπημα στα έσοδα της Ρωσίας και τη χρηματοδότηση της πολεμικής της μηχανής, η ΕΕ έθεσε από χθες Κυριακή ένα ακόμη, τρίτο εμπάργκο , αυτή τη φορά στα προϊόντα διύλισης του ρωσικού πετρελαίου όπως όπως το ντίζελ, την κηροζίνη και το πετρέλαιο θέρμανσης. Είχαν προηγηθεί οι απαγορεύσεις στο Ρωσικό πετρέλαιο που φτάνει στη Γηραιά Ήπειρο δια θαλάσσης αλλά και μέσω του αγωγού Druzhba.
Κι όπως συνέβη και με το πετρέλαιο έτσι κι σε αυτήν την περίπτωση αποφασίστηκαν σε συνεργασία με τους G7 πλαφόν στην τιμή πώλησης αυτών των προϊόντων προς τρίτες χώρες. 100$ για το ντίζελ και 45$ για πετρελαιοειδή χαμηλότερης ποιότητας, όπως το πετρέλαιο θέρμανσης, σχετικά υψηλές τιμές καθώς στόχος των συμμάχων δεν είναι να σταματήσουν οι Ρωσικές ποσότητες αλλά να ελεγχθούν.
Γνωρίζοντας ότι έρχεται η ώρα του εμπάργκο, το οποίο έχει ανακοινωθεί εδώ κάποιους μήνες, οι Ευρωπαίοι προσπάθησαν να πετύχουν 2 στόχους ταυτόχρονα. Και να γεμίσουν τις αποθήκες τους και να μειώσουν την εξάρτηση τους από τη Ρωσία , όπως ακριβώς έκαναν με το φυσικό αέριο. Και πράγματα εισήγαγαν πολύ μεγάλες ποσότητες , περίπου 600.000 βαρέλια τον Δεκέμβριο και 450.000 τον Ιανουάριο περιορίζοντας το ποσοστό συμμετοχής της Ρωσίας στο 27% από 50% πριν την εισβολή της στην Ουκρανία. Ακόμη κι έτσι όμως είναι μεγάλες οι ποσότητες που πρέπει να αντικαταστήσουν εξασφαλίζοντας καινούριους προμηθευτές. Οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η Ευρώπη θα τα καταφέρει. ΗΠΑ, Ινδία, χώρες της Μέσης Ανατολής όπως η Αίγυπτος ή ακόμη και η Κίνα έχουν ήδη αυξήσει τις εξαγωγές τους προς την Ευρώπη και ασμένως θα τις αυξήσουν και περισσότερο.
Είναι εύλογο πάντως ότι θα υπάρξει ένα βραχύ χρονικό διάστημα που απαιτείται έως ότου η Ευρώπη να αντικαταστήσει πλήρως τις Ρωσικές ποσότητες και σύμφωνα με τους αναλυτές τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα αναμένεται να υπάρξουν κάποιες διαταραχές στον εφοδιασμό , ακόμη και ελλείψεις, προβλήματα που πάντα όταν εμφανίζονται προκαλούν αύξηση τιμών.
Τα πράγματα θα είναι ακόμη πιο δύσκολα για τους Ρώσους. Το εμπάργκο στο πετρέλαιο τους κοστίζει σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της Κομισιόν 160εκατ€ την ημέρα παρά το γεγονός ότι βρήκαν αμέσως αγοραστές αφού ειδικά η Κίνα και η Ινδία αύξησαν αμέσως και σημαντικά τις αγορές τους. Με τα διυλισμένα προϊόντα όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά γιατί οι 2 αυτοί Ασιατικοί γίγαντες είναι μεγάλοι εξαγωγείς. Τουρκία, Λατινική Αμερική και Αφρική που ήδη αγοράζουν μεγαλύτερες ποσότητες δεν αρκούν για να καλύψουν τις Ρωσικές αδιάθετες ποσότητες.
Μοιραία οι Ρώσοι θα επιχειρήσουν όπως έκαναν και με το πετρέλαιο , να παρακάμψουν τις κυρώσεις δημιουργώντας έναν στόλο φάντασμα. Μέσω αυτού θα πωλούν σε χώρες όπως η Τουρκία ή το Μαρόκο οι οποίες στη συνέχεια θα μεταπωλούν στην Ευρώπη.
Οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο ήδη για ένα στόλο 200 τάνκερ πετρελαϊκών προϊόντων, περίπου 7% της συνολικής αγοράς που έχουν περάσει σε αυτό το κομμάτι των μεταφορών. Βέβαια όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί, τα πλοία αυτά έχουν φτιαχτεί για μικρά ταξίδια – η Ρωσία απέχει μόλις 3,4 μέρες από τα λιμάνια της Βορειοδυτικής Ευρώπης – και τώρα θα πρέπει να κάνουν πολύ μεγαλύτερες διαδρομές αυξάνοντας και την καταπόνηση των πλοίων αλλά και τα κόστη.
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.