ΚΑΙΡΟΣ

Ελληνικό μέλι και κρασί: Άνοδος σε εξαγωγές,ζήτηση από high-end καταστήματα

Η Ελλάδα έχει αυξήσει σημαντικά τις εξαγωγές μελιού προς τη Γαλλία, τα τελευταία χρόνια, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 25,6% σε όρους αξίας και 37% σε όρους ποσότητας, σύμφωνα με την έρευνα του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβεία της Ελλάδος στο Παρίσι.

Πιο συγκεκριμένα η χώρα μας κατέλαβε τη 10η θέση μεταξύ των προμηθευτών της Γαλλίας, έχοντας επιτύχει εντυπωσιακή αύξηση των εξαγωγών της προς τη Γαλλία σε σχέση με το 2017 της τάξης του 42% σε όρους αξίας και σχεδόν 50% σε όρους ποσότητας. Οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν σε 1,9 εκατ. ευρώ και 597 τόνους, καταλαμβάνοντας μερίδια 1,8% και 1,85% αντιστοίχως επί των συνολικών εισαγωγών μελιού της Γαλλίας.

Από τους υπόλοιπους προμηθευτές μελιού της Γαλλίας, αξίζει να σημειωθεί η θεαματική αύξηση των εξαγωγών της Νέας Ζηλανδίας κατά 460% σε όρους αξίας και 950% σε όρους ποσότητας, η οποία κατέλαβε τη 12η θέση μεταξύ των προμηθευτών της Γαλλίας, καθώς και οι σημαντικές αυξήσεις των εξαγωγών της Ουρουγουάης, του Μεξικού και της Ρωσίας (109%, 133% και 177% αντίστοιχα). Αντίθετα, τις σημαντικότερες απώλειες κατέγραψαν οι εξαγωγές της Βουλγαρίας, της Τουρκίας και της Κίνας, οι οποίες μειώθηκαν σε όρους αξίας κατά 43%, 66% και 50% αντιστοίχως.
Συμπερασματικά. αναφέρονται στην έρευνα τα εξής παρακάτω:

Το 2018, η Ελλάδα κατέλαβε τη 10η θέση μεταξύ των προμηθευτών της Γαλλίας, έχοντας επιτύχει εντυπωσιακή αύξηση των εξαγωγών της προς τη Γαλλία σε σχέση με το 2017 της τάξης του 42% σε όρους αξίας και σχεδόν 50% σε όρους ποσότητας. Οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν σε 1,9 εκατ. ευρώ και 597 τόνους, καταλαμβάνοντας, ωστόσο, μόλις το 1,8% σε όρους αξίας και το 1,85% σε όρους ποσότητας επί των συνολικών εισαγωγών μελιού.

Η Ελλάδα εξάγει λιγότερα κρασιά αλλά για high- end καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο

Την ίδια ώρα σε έρευνα του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας στο Λονδίνο για την αγορά οίνου στο Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρεται πως δεδομένης της διάρθρωσης της ελληνικής αμπελο-οινικής παραγωγής, οι περισσότερες ευκαιρίες για το ελληνικό κρασί εστιάζονται στους εισαγωγείς οι οποίοι καλύπτουν την εξυπηρέτηση των high-end ανεξάρτητων καταστημάτων και το λιγότερο ευαίσθητο στις τιμές τομέα της μαζικής εστίασης. 

Οι καταναλωτές έχουν μεγαλύτερη επίγνωση των ποικιλιών και κρασιά από λιγότερο γνωστές ποικιλίες σταφυλιών και περιοχές στην Ευρώπη κερδίζουν σε δημοτικότητα. 

Η προώθηση μιας ποικιλίας με μια περιφερειακή ιστορία που αντικατοπτρίζει την ποικιλομορφία των οινοπαραγωγών είναι γενικά πιο εύκολα κατανοητή και αποδεκτή απ' ό,τι στο παρελθόν.

Από την άλλη πλευρά, ο ανταγωνισμός στη βρετανική αγορά οίνου είναι ιδιαίτερα έντονος και θα ενταθεί ακόμα περισσότερο λόγω της εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ.

Για τη διατήρηση του μεριδίου και περαιτέρω ανάπτυξή του θα απαιτηθεί ένα πολυετές σχέδιο προώθησης του ελληνικού οίνου στη βρετανική αγορά με τη χρησιμοποίηση εξειδικευμένων τεχνικών marketing, πραγματοποίηση οινογευσιγνωσιών σε τακτά διαστήματα, χρηματοδότηση επισκέψεων αγοραστών και influencers σε ελληνικά οινοποιεία στην Ελλάδα, συσχέτιση του ελληνικού οίνου με το ευρύτερο τουριστικό και πολιτιστικό προϊόν που προσφέρει η Ελλάδα.

Ημίγλυκο προτιμούν οι Πολωνοί 

«Ημίγλυκος» είναι οι 3 στις 5 πωλούμενες φιάλες ελληνικού κρασιού στην Πολωνία. 

Σύμφωνα με έρευνα του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας στη Βαρσοβία, μέσω μεγάλων εισαγωγέων διακινούνται κυρίως οίνοι των επιχειρήσεων Μπουτάρη, Τσάνταλη και Κουρτάκη. Ελληνικοί οίνοι άλλων παραγωγών διακινούνται μέσω μικρότερων εισαγωγέων τοπικής εμβέλειας. Ιδιαίτερα δημοφιλής, μεταξύ των εδώ διατιθέμενων ελληνικών οίνων, είναι ο «Ημίγλυκος» (3 στις 5 πωλούμενες φιάλες ελληνικού κρασιού).

Στα ελληνικά κρασιά αντιστοιχεί μικρό μερίδιο των συνολικών πολωνικών εισαγωγών οίνου. Τα σχετικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις εξαγωγές οίνου το 2017 δείχνουν ότι ο κωδικός «Κρασιά από νωπά σταφύλια, στα οποία περιλαμβάνονται και τα εμπλουτισμένα με αλκοόλη κρασιά. Μούστος σταφυλιών, που έχει υποστεί μερική ζύμωση και που έχει αποκτημένο αλκοολικό τίτλο» είχε πωλήσεις σε αξία 1.082.617 ευρώ για 501.330 κιλά.

Σημειώνεται ότι σε σχέση με το 2016, το 2017 υπήρξε μικρή αύξηση των εξαγόμενων ποσοτήτων. Συγκεκριμένα το 2016 η χώρα μας κατατάσσεται στην 10η θέση μεταξύ των χωρών από τις οποίες εισάγει κρασί η Πολωνία με 160.000 κιβώτια 9 λίτρων ενώ στην ίδια θέση κατατάσσεται και το 2017 αλλά με 175.000 κιβώτια 9 λίτρων.

Μολονότι η πολωνική αγορά κρασιού είναι σχετικά νέα, ο ανταγωνισμός γίνεται ολοένα και πιο έντονος με την πάροδο του χρόνου. Λόγω του μικρού μεγέθους της αγοράς, μόνο λίγοι παίκτες έχουν καταφέρει να εξελιχθούν σε αγοραστές μείζονος σημασίας. 


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ