ΚΑΙΡΟΣ

H EE εξετάζει πλαφόν στο ρωσικό ντίζελ στα 100 δολάρια το βαρέλι – Πώς θα λειτουργήσει

Το πλαφόν των 100 δολαρίων ανά βαρέλι αναμένεται να επιβληθεί σε προϊόντα, όπως ντίζελ, το οποίο διαπραγματεύεται σε υψηλότερα επίπεδα από την τιμή αργού, σύμφωνα με πηγές

Σχέδιο για την επιβολή πλαφόν στην τιμή του ρωσικού ντίζελ στα 100 δολάρια το βαρέλι εξετάζει αυτή τη στιγμή η Ε.Ε., επίπεδο που θα μπορούσε να συμβάλει στην αποφυγή των χειρότερων επιπτώσεων από την απαγόρευση των εισαγωγών καυσίμων που θα επιβληθεί στη Μόσχα στις 5 Φεβρουαρίου. 

Η Ε.Ε. εξετάζει την επιβολή ανώτατου ορίου από τη στιγμή που οι χώρες της Ομάδας του G7 έχουν προτείνει ένα πλαίσιο διακύμανσης των τιμών με βάση το υφιστάμενο πλαφόν που έχει επιβληθεί στο ρωσικό αργό. Το νέο ανώτατο όριο θα επιβληθεί σε 10 ημέρες από σήμερα, οπότε η Ε.Ε. θα απαγορεύσει όλες σχεδόν τις εισαγωγές διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου στο πλαίσιο των κυρώσεων για την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. 

Πρόθεση της Ε.Ε. και του G7 είναι η επιβολή ανώτατου ορίου στις ρωσικές εξαγωγές προς τρίτες χώρες, αφού οι εταιρείες των τελευταίων θα είναι οι μόνες που θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες της Δύσης εάν συμμορφωθούν με τις επιταγές. Το πλαφόν των 100 δολαρίων ανά βαρέλι αναμένεται να επιβληθεί σε προϊόντα, όπως ντίζελ, το οποίο διαπραγματεύεται σε υψηλότερα επίπεδα από την τιμή αργού, σύμφωνα με πηγές. Ένα χαμηλότερο όριο, στα 45 δολάρια, θα μπορούσε να επιβληθεί στα καύσιμα πετρελαίου, όμως ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί τίποτε, καθώς οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των χωρών μελών βρίσκονται σε εξέλιξη. 

Οι διαπραγματεύσεις θα πρέπει να επιτύχουν μία ισορροπία ανάμεσα σε δύο στόχους που ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον: να περιορίσουν αφενός τα έσοδα της Ρωσίας από τις πετρελαϊκές της δραστηριότητες, αφετέρου να αποτρέψουν πιθανές αυξήσεις των τιμών ή τυχόν ελλείψεις σε βασικά προϊόντα που έχουν ζήτηση στις διεθνείς αγορές. Η Ε.Ε. θα πρέπει να καταλήξει σε ομόφωνη συναίνεση στο θέμα του πλαφόν, για να εγκριθεί κατόπιν από το G7. 

Οι διπλωμάτες της Ε.Ε. θα αρχίσουν επίσημα τις συζητήσεις για την επιβολή πλαφόν αύριο Παρασκευή, με τις διαπραγματεύσεις να αναμένεται να συνεχιστούν τις επόμενες ημέρες. Αρκετοί Ευρωπαίοι αξιωματούχοι εκφράζουν ανησυχίες για πιθανές ελλείψεις ντίζελ όταν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση των εισαγωγών και γι΄αυτό το πλαφόν στην τιμή έχει ως στόχο να διασφαλίσει ότι οι ρωσικές εξαγωγές θα εξακολουθήσουν να διοχετεύονται σε άλλες περιοχές του πλανήτη, διατηρώντας σε ισορροπία την παγκόσμια προσφορά. 

Βεβαίως, υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα για το εάν άλλες περιοχές θα καλύψουν το αγοραστικό κενό της Ευρώπης όταν θα τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση των εισαγωγών στις 5 Φεβρουαρίου, όμως ένα πλαφόν που θα είναι αποδεκτό από την Ρωσία θα βοηθούσε στο να συνεχιστεί η ροή του εμπορίου. 

«Θεωρούμε ότι το ρωσικό αργό δεν θα επηρεαστεί από αυτό. Οι ροές θα συνεχιστούν κατά το μεγαλύτερο μέρος τους, όμως το πλαφόν θα μειώσει τα έσοδα της Ρωσίας», αναφέρει ο Alan Gelder, αντιπρόεδρος του τμήματος διύλισης, χημικών και αγορών πετρελαίου της Wood Makenzie. 

Nα σημειωθεί ότι τα προθεσμιακά ντίζελ στη βορειοδυτική Ευρώπη διαπραγματεύονται στα 130 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία του ICE Futures Europe. 

Ωστόσο, τα ρωσικά καύσιμα διαπραγματεύονται αυτή τη στιγμή χαμηλότερα σε σχέση με τις τιμές σε άλλες αγορές, που σημαίνει ότι ο αντίκτυπος στα έσοδα των Ρώσων παραγωγών και εμπόρων θα είναι περιορισμένος, σύμφωνα με εκτιμήσεις της S&P Global Commodity Insights.

Παρότι το πλαφόν μπορεί να μην έχει και τόσο μεγάλο αντίκτυπο, η απαγόρευση των εισαγωγών στην Ε.Ε. αναμένεται να προκαλέσει πολύ μεγαλύτερη αίσθηση. Τα μέτρα θα αποκλείσουν την Ρωσία από την κορυφαία εξαγωγική αγορά της σε ντίζελ και την Ε.Ε. από το βασικό εξωτερικό προμηθευτή της. Υπό αυτή την έννοια, το πλαφόν είναι δευτερεύον στην απαγόρευση των εισαγωγών, αναφέρει ο Richard Bronze της εταιρείας συμβούλων σε ζητήματα γεωπολιτικής Energy Aspects. 

Αξιωματούχοι από το G7 εκτιμούν ότι το ρωσικό ντίζελ που πωλείται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη θα βρει αγοραστές στη Λατινική Αμερική και στην Αφρική. Από την άλλη, η Ευρώπη θα προσπαθήσει να αγοράζει ντίζελ από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ, οι οποίες πωλούν τώρα μεγαλύτερες ποσότητες σε Λατινική Αμερική και Αφρική. Οι αλλαγές όμως αυτές θα σημάνουν αυτομάτως και υψηλότερο κόστος μεταφορών, αφού τα εμπορεύματα θα διανύουν πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις. 

Πηγή: moneyreview.gr