ΚΑΙΡΟΣ

Δημοσιονομικές δαπάνες χαμηλότερες κατά 1,3 δισ. στο α' τρίμηνο

Συγκεκριμένα, το υπουργείο Οικονομικών προχώρησε στη δημοσιοποίηση δελτίου παρακολούθησης επίτευξης στόχων εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, εγκαινιάζοντας, έτσι, διαδικασία που θεσμοθετήθηκε τον προηγούμενο Νοέμβριο.

Όπως ανακοινώθηκε, από το τρέχον οικονομικό έτος με την από 18-11-2012 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου η οποία ενσωματώθηκε στο ν. 4111/2013, καθιερώθηκαν δημοσιονομικοί κανόνες και πρακτικές για όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Μεταξύ άλλων προβλέπεται ότι όλοι οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης θα πρέπει να καταρτίζουν μηνιαίο πρόγραμμα κατανομής του προϋπολογισμού τους που αποτελεί τη βάση για τον προσδιορισμό των τριμηνιαίων στόχων.
Οι στόχοι των παραπάνω φορέων προσδιορίστηκαν με βάση τα μεγέθη του Προϋπολογισμού τους, όπως αυτά είχαν ψηφισθεί από την εθνική αντιπροσωπεία.

Με το παρόν αποτυπώνονται τα αποτελέσματα του α΄ τριμήνου για τους εν λόγω φορείς:
- Για τον προσδιορισμό των μεγεθών, όπως αυτοί αποτυπώνονται στον πίνακα, λήφθηκαν υπόψη οι απλήρωτες υποχρεώσεις και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές μόνο σε φορείς εκτός της Γενικής Κυβέρνησης (ιδιώτες, κλπ).

- Για την επίτευξη των στόχων εξετάστηκαν όχι μόνο οι πραγματοποιήσεις (δαπάνες) του κάθε φορέα αλλά και η μεταβολή των απλήρωτων υποχρεώσεων σε σχέση με αυτές όπως είχαν διαμορφωθεί την 31-12-2012.

Όπως σημειώνεται στην ίδια ανακοίνωση, οι όποιες αστοχίες μπορούν να δικαιολογηθούν εν μέρει από το γεγονός της πρώτης εφαρμογής της διαδικασίας στοχοθεσίας.

Ειδικότερα για τους παραπάνω φορείς επισημαίνονται τα εξής:

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- Οι συνολικές πραγματοποιήσεις κινήθηκαν σημαντικά πιο πάνω από τους στόχους που είχαν τεθεί για το α΄ τρίμηνο του 2013 κατά 81,5 εκατ. ευρώ ή 65,7% γιατί καταβλήθηκαν αναδρομικές αποδοχές στους δικαστικούς λειτουργούς ύψους περίπου 91 εκατ. ευρώ.
Οι δαπάνες αυτές δεν είχαν προβλεφθεί αρχικά στον προϋπολογισμό του, αλλά στις πιστώσεις του ειδικού φορέα του Υπουργείου Οικονομικών «Γενικές Κρατικές Δαπάνες».
- Αντίθετα μείωση παρουσιάζουν οι απλήρωτες υποχρεώσεις κατά 3,5 εκατ. ευρώ.



- Οι πραγματοποιήσεις του τριμήνου για το ΥΠΟΙΚ, εξαιρουμένων των Γενικών Κρατικών Δαπανών, κινήθηκαν πάνω από τους στόχους κατά 44 εκατ. ευρώ ή 31%. Η απόκλιση οφείλεται κυρίως στις πληρωμές που δεν είχαν αρχικά περιληφθεί στους στόχους και αφορούν πληρωμές αναδρομικών αποδοχών στους λειτουργούς του ΝΣΚ (9,5 εκατ. ευρώ), στη διάθεση αυξημένης επιχορήγησης στην ΕΛΣΤΑΤ (14 εκατ. ευρώ) και στην απόδοση πόρων σε τελωνειακές υπηρεσίες (4,7 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες για την πληρωμή αναδρομικών αποδοχών στους λειτουργούς του ΝΣΚ και η απόδοση πόρων σε τελωνειακές υπηρεσίες δεν είχαν προβλεφθεί αρχικά στον προϋπολογισμό του, αλλά είχαν περιληφθεί στις πιστώσεις του ειδικού φορέα του Υπουργείου Οικονομικών «Γενικές Κρατικές Δαπάνες».
- Αυξημένες παρουσιάζονται και οι απλήρωτες υποχρεώσεις κατά 11,2 εκατ. ευρώ.

Αποκεντρωμένες Διοικήσεις

Οι πραγματοποιήσεις των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων παρουσιάζουν επιπλέον πληρωμές έναντι των στόχων κατά 65,3 εκατ. ευρώ που οφείλονται κυρίως στο ΠΔΕ για το οποίο δεν είχαν συμπεριληφθεί σχετικές προβλέψεις στους στόχους, καθόσον οι δαπάνες αυτές αφορούν μεταβιβάσεις στους φορείς υλοποίησης του ΠΔΕ που είναι οι Περιφέρειες.

Όπως επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρας, με γραπτή δήλωσή του: «Είναι γνωστό ότι η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 18ης Νοεμβρίου 2012 ενσωματώθηκε στον ν. 4111/2013 και από το τρέχον οικονομικό έτος έχει τεθεί σε ισχύ. Σε αυτόν προβλέπεται, στο πλαίσιο συγκεκριμένων δημοσιονομικών κανόνων και πρακτικών, μηχανισμός παρακολούθησης, σε μηνιαία βάση, των ετήσιων προϋπολογισμών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Προβλέπεται η θέσπιση τριμηνιαίων στόχων και ανώτατων ορίων δαπανών, ώστε αυτοί να είναι συμβατοί με τους στόχους του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ). Στο πλαίσιο αυτό, καθιερώνεται η δημοσιοποίηση σε τριμηνιαία βάση των αποτελεσμάτων της παρακολούθησης επίτευξης των στόχων της εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, ώστε να διασφαλιστούν, σε ακόμα μία διάστασή τους, η έγκυρη πληροφόρηση και η διαφάνεια στην πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Πρόκειται για μια σημαντική θεσμική πρωτοβουλία στο πεδίο της αυστηρής παρακολούθησης, του ελέγχου και της αξιολόγησης των δημοσίων οικονομικών, η οποία θα επιτρέψει την εδραίωση και διασφάλιση της δημοσιονομικής εξυγίανσης, προσαρμογής και πειθαρχίας. Σε εφαρμογή των ανωτέρω, για το πρώτο τρίμηνο του 2013, παρατηρείται ότι οι πραγματοποιήσεις, όπως προκύπτουν από τις δαπάνες και τη μεταβολή των απλήρωτων υποχρεώσεων, είναι χαμηλότερες συγκρινόμενες με το στόχο κατά 1,3 δισ. ευρώ ή κατά περίπου 10%.

Ειδικότερα, οι περισσότεροι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης κινήθηκαν χαμηλότερα από τους επιμέρους στόχους που έχουν τεθεί και οι θετικές αποκλίσεις κυμαίνονται μεταξύ 1% και 67,4%, ενώ αρνητικές αποκλίσεις εντοπίζονται σε περιπτώσεις τριών υπουργείων για μεμονωμένους, συγκυριακούς, αλλά και λογιστικούς λόγους που δεν έχουν χαρακτηριστικά διατηρησιμότητας.
Συνεπώς, η προσπάθεια για την εδραίωση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης συνεχίζεται σταθερά, ενδυναμώνοντας και εμπλουτίζοντας το θεσμικό πλαίσιο άσκησης της δημοσιονομικής πολιτικής με νέα εργαλεία και πρακτικές που θα διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητά της», καταλήγει η δήλωση του κ. Σταϊκούρα.Πηγή: skai.gr