Κλείσιμο

Θεσσαλονίκη: Ψηφιακό εργαλείο για την ευαισθητοποίηση των μαθητών στη χρήση νερού

Συναγερμός σήμανε στο μουσείο της πόλης, καθώς το ποτάμι της έχει πλημμυρίσει και το νερό έχει ήδη φτάσει στους διαδρόμους και τις αίθουσες, όπου φιλοξενούνται διάσημοι πίνακες και μεγάλα αριστουργήματα της τέχνης. Μαθητές και μαθήτριες 12 έως 14 ετών καλούνται να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους, να εντοπίσουν τους πολύτιμους πίνακες και να τους σώσουν προτού αυτοί καταστραφούν. Πρώτη αποστολή είναι ο «Νάρκισσος» του Καραβάτζιο και αρχικά πρέπει να αναγνωρίσουν τον πίνακα ανάμεσα σε άλλους δύο. Μόλις τον ξεκρεμάσουν, ακολουθεί η «γέννηση της Αφροδίτης» στη διπλανή αίθουσα και στη συνέχεια οι πίνακες των Μονέ και Τέρνερ. Κοινό στοιχείο όλων των έργων τέχνης που πρέπει να διασωθούν επειγόντως, είναι η παρουσία του νερού στις απεικονίσεις τους.

«Η συγκεκριμένη εφαρμογή που έχει τη μορφή ηλεκτρονικού παιχνιδιού αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου «Wat.Edu», το οποίο υλοποιείται μέσω του προγράμματος Erasmus+, με τη συμμετοχή τεσσάρων σχολείων και ισάριθμων φορέων από την Ελλάδα, την Ουγγαρία, την Τσεχία και τη Σλοβενία. Επιδίωξη του έργου είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών και των μαθητριών σε θέματα εξοικονόμησης των υδάτινων πόρων και περιορισμού της σπατάλης του νερού. Προκειμένου, άλλωστε, να συνδυαστεί η μάθηση με τη διασκέδαση, το ψηφιακό εργαλείο που αναπτύσσεται αξιοποιεί τις ψηφιακές δεξιότητες των νέων παιδιών, μεταφέρει γνώσεις και εκπαιδευτικό υλικό πολύ ευχάριστα ενώ διαμορφώνει άτυπα και την περιβαλλοντική τους συνείδηση» εξηγεί στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η φιλόλογος, υποδιευθύντρια του Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, Αλεξάνδρα Μαυρίδου.

Από την πλευρά του, ο συνεργάτης της ομάδας του προγράμματος που αναπτύσσει την ηλεκτρονική εφαρμογή, Γιώργος Ρουβάς, επισημαίνει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ότι ενσωματώθηκαν σε αυτήν στοιχεία παιχνιδιού, ώστε να κινητοποιηθούν τα παιδιά και να αναλαμβάνουν το ρόλο ψηφιακών χαρακτήρων στο σενάριο που ορίζεται κάθε φορά.

Η εκπαιδευτική εφαρμογή που αφορά στη διάσωση των έργων τέχνης αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του θεματικού άξονα νερό και τέχνη, τον οποίο έχουν αναλάβει εκπαιδευτικοί και μαθητές από τη Σλοβενία. Στη Θεσσαλονίκη, από την άλλη πλευρά μαθητές και εκπαιδευτικοί του Πειραματικού Γυμνασίου, δραστηριοποιήθηκαν στον θεματικό άξονα «γεωγραφία και νερό» και ανέπτυξαν την αντίστοιχη ηλεκτρονική εφαρμογή. Σε αυτήν, αναλαμβάνουν το ρόλο του πιλότου, ταξιδεύουν με το αεροπλάνο από χώρα σε χώρα και καλούνται να αναγνωρίσουν συγκεκριμένες χώρες, τις γεωγραφικές τους τοποθεσίες, τον πληθυσμό τους, τα γειτονικά κράτη, τις σημαίες τους και στοιχεία για την κατανάλωση του νερού.

«Για την εφαρμογή επιλέχθηκαν χώρες όπου υπάρχει λειψυδρία, λόγω της μεγάλης κατανάλωσης νερού, ώστε τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τις καταστροφικές συνέπειες της κατασπατάλησής του και τη σημασία της εξοικονόμησης υδάτινων πόρων. Τα στοιχεία, άλλωστε, που ζητούνται από τους μαθητές είναι διαθέσιμα και παρουσιάζονται σε αυτούς με διαδραστικό τρόπο πριν την έναρξη του παιχνιδιού» τονίζει η κ. Μαυρίδου.

Για ένα «έξυπνο» εργαλείο, με προστιθέμενη αξία, καθώς σκοπός του είναι το σταδιακό άνοιγμα της χρήσης του σε παιδιά και εκπαιδευτικούς, κάνει λόγο, από την πλευρά της, η Δήμητρα Κυριακοπούλου, μηχανικός χωροταξίας, πολεοδομίας και περιφερειακής ανάπτυξης, στην Αναπτυξιακή εταιρεία των ΟΤΑ Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Ανατολική ΑΕ.

Εκπροσωπώντας τον φορέα που συμμετέχει στο πρόγραμμα από την ελληνική πλευρά, αναφέρει ότι η συμμετοχή των παιδιών σε αυτό είναι ενεργή και γνωστοποιεί ότι η πρωτοβουλία ελήφθη από την Ουγγρική πλευρά, σε συνέχεια προγράμματος για την καταμέτρηση της κατανάλωσης νερού. Υπενθυμίζει, παράλληλα, ότι στο πλαίσιο άλλων ευρωπαϊκών έργων στα οποία συμμετέχει η Ανατολική ΑΕ, αναπτύχθηκε εφαρμογή για την ορθή διαχείριση του νερού και την ευαισθητοποίηση παιδιών από παιδικούς σταθμούς για την υιοθέτηση πρακτικών όπως το κλείσιμο της βρύσης την ώρα του πλυσίματος των δοντιών και η χρήση του ντουζ παρά της μπανιέρας.

Στις υπόλοιπες χώρες που συμμετέχουν στο έργο «Wat.Edu» αναπτύσσονται ηλεκτρονικές εφαρμογές για τον κύκλο του νερού, τη βιολογία και τη χημεία των φαινομένων που σχετίζονται με το νερό. Όταν ολοκληρωθούν όλες οι εφαρμογές, θα μεταφραστούν και στις τέσσερις γλώσσες καθώς και στα αγγλικά, μαζί με το εκπαιδευτικό υλικό στο οποίο στηρίζονται. Θα διατίθενται ακόμη σε όλους τους εκπαιδευτικούς, κατευθυντήριες γραμμές και μεθοδολογίες για τον σχεδιασμό παρόμοιων δραστηριοτήτων. Οι εφαρμογές θα είναι διαθέσιμες και on line και off line, για όσους δεν διαθέτουν διαρκή σύνδεση στο διαδίκτυο και θα θελήσουν να τις «κατεβάσουν» στον υπολογιστή, το τάμπλετ ή το κινητό τους τηλέφωνο.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ