Κλείσιμο

Velvet Underground: Διαβάστε το παρασκήνιο πίσω από το εξώφυλλο του άλμπουμ που σχεδίασε ο Andy Warhol

Βρέθηκε στην κορυφή της λίστας με τα καλύτερα μουσικά εξώφυλλα όλων των εποχών, στην εποχή του όμως είχε διχάσει...   

Το περιοδικό Billboard κυκλοφόρησε μια λίστα με τα καλύτερα εξώφυλλα άλμπουμ όλων των εποχών. Νικητής ήταν ο «πάπας της pop art» Andy Warhol για το εξώφυλλο του άλμπουμ «The Velvet Underground and Nico» (1967).

Το 1967, όταν πρωτοκυκλοφόρησε, το άλμπουμ δεν ήταν καθόλου δημοφιλές. Αν και σήμερα θεωρείτε ένα τεράστιο, μουσικό επίτευγμα -ο “επιθετικός” ήχος του και οι ανατρεπτικοί του στίχοι αποτελούν προάγγελοι πολλών μουσικών trends ακόμα και σήμερα- εκείνη την εποχή δεν είχε βρει μαζικό κοινό.

Στα παρασκήνια, ο Andy Warhol υπήρξε καθοριστικός για τη δημιουργία του άλμπουμ. Ως μάνατζερ του συγκροτήματος, ο Warhol ήταν εκείνος που έφερε σε επαφή τους The Velvet Underground με τη Nico. Πήραν μέρος, μάλιστα, στις performances του Warhol «Exploding Plastic Inevitable». Ακόμη και η ανάμειξη του, ωστόσο, λίγο ωφέλησε τις εμπορικές προοπτικές του συγκροτήματος.

Ένα άλμπουμ και ένα εξώφυλλο που δίχασε

Σύμφωνα με τον βιογράφο του εμβληματικού καλλιτέχνη, Blake Gopnik, το «The Velvet Underground and Nico» έφτασε μόλις στην 171η θέση του Billboard 200 charts, ενώ οι πωλήσεις του, ανάμεσα στο 1967 και το 1969, απέφεραν ελάχιστα κέρδη για την εταιρεία management του Warhol, τη Warve. Η μουσική του άλμπουμ θεωρούταν «απρεπής» -οι στίχοι αναφέρονταν σε χρήση ναρκωτικών και σαδομαζοχισμό- έτσι πολλοί ραδιοφωνικοί σταθμοί αρνήθηκαν να παίξουν τα τραγούδια.

Ωστόσο από ορισμένους θεωρείται πως ένας επιπλέον λόγος για την «αντιδημοφιλία» υπήρξε το ίδιο το εξώφυλλο του άλμπουμ, μια pop-art εικόνα της οποίας η διφορούμενη σημασία μεγαλοποιήθηκε παραπάνω από όσο έπρεπε.

Ο Andy Warhol σχεδίασε το εξώφυλλο του «The Velvet Underground and Nico» ώστε να περιλαμβάνει ένα διαδραστικό στοιχείο. Tη φλούδα της μπανάνας μπορούσες να την τραβήξεις για να αποκαλύψεις από κάτω την εικόνα ενός ροζ φρούτου. «Ξεφλούδισε την αργά και δες» ήταν γραμμένο με μικρά γράμματα πάνω στο εξώφυλλο. Για τον Gopnik παρέπεμπε στα “αντρικά” γεννητικά όργανα «συνδέοντας τους Velvets με τη ριζοσπαστική queer κουλτούρα που αντιπροσώπευε το “Εργοστάσιο” (το εργαστήριο του Warhol)». 

Ενώ, για τον frontman του συγκροτήματος, Lou Reed, «η μπανάνα το μεταμόρφωσε (το άλμπουμ) σε ένα ερωτικό art show».

Διαβάστε περισσότερα στο monopoli.gr