Αυτό είναι το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Δία που κατασκευάστηκε με πιστή αντιγραφή

Περιλαμβάνει όλον τον λεπτομερή διάκοσμο και τις παραστάσεις που περιγράφει με σαφήνεια ο περιηγητής Παυσανίας στα «Ηλειακά» του. Παρουσιάζεται σε έκθεση στο κέντρο της Αρχαίας Ολυμπίας.

Το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Δία, ένα από τα 7 θαύματα της αρχαιότητας, ανασκευάστηκε με εξαιρετικές λεπτομέρειες και την εγκυρότητα του Μουσείου Κοτσανά Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας. Όπως πληροφορεί ανακοίνωση του μουσείου, η ανακατασκευή αυτή γίνεται για πρώτη φορά παγκοσμίως. Μετά από τρία χρόνια συστηματικής έρευνας, μελέτης και κατασκευής, με απόλυτη τεκμηρίωση, βασισμένη στις υπάρχουσες βιβλιογραφικές και αρχαιολογικές πηγές, κατασκευάστηκε το άγαλμα του Δία από τον ιδρυτή του μουσείου.

Το χρυσελεφάντινο άγαλμα παρουσιάζεται στην έκθεση «ΟΙ ΔΥΟ ΘΕΟΙ» που συμπεριλαμβάνει τον Κολοσσό της Ρόδου και αποτελεί τμήμα μιας ευρύτερης έκθεσης με τίτλο: «Τα 7 θαύματα της αρχαιότητας». Η έκθεση θα λειτουργήσει για τρεις μήνες, από την 1η Ιουλίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2022, σε εκθεσιακό χώρο επί της οδού Γ. Δούμα, στο κέντρο της Αρχαίας Ολυμπίας. Σημειώνεται ότι η είσοδος στην έκθεση θα είναι ελεύθερη για το κοινό μέχρι την Κυριακή 10 Ιουλίου 2022, ημέρα πραγματοποίησης των επίσημων εγκαινίων.

Το άγαλμα είχε κατασκευαστεί από τον Φειδία, τον σπουδαιότερο γλύπτη της αρχαιότητας, το 430 πΧ, ως το λατρευτικό άγαλμα του ομώνυμου ναού στην Αρχαία Ολυμπία. Ο ένθρονος θεός αναπαρίσταται σύμφωνα με τα αρχαία νομίσματα της Ήλιδας, που αποτυπώνουν πιστά τη μορφή του, ενώ οι συνολικές και οι επιμέρους διαστάσεις του (υπό κλίμακα) αντιστοιχούν με αυτές που διασώζει ο Καλλίμαχος και συνάδουν με τα αρχαιολογικά ευρήματα της βάσης του. Το ανακατασκευασμένο άγαλμα περιλαμβάνει όλον τον λεπτομερή διάκοσμο και τις παραστάσεις που περιγράφει με σαφήνεια ο περιηγητής Παυσανίας στα «Ηλειακά» του.

Εκατόν εβδομήντα τρεις συνολικά μορφές που στολίζουν τη βάση, το υποπόδιο και τον θρόνο του Δία, φέρουν τα «φειδιακά» χαρακτηριστικά και είναι βασισμένες άλλοτε σε ρωμαϊκά αντίγραφα μορφών του αγάλματος και άλλοτε σε αντίστοιχα γλυπτά της εποχής κατασκευής του.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ