ΚΑΙΡΟΣ

Τι είναι οι «μικροσκοπικές πόλεις» - Πώς σχετίζονται με το μέλλον της ανθρωπότητας

Το σχέδιο των... 15 λεπτών που «μοιράζονται το Ο' Φάλον του Ιλινόις και το... Παρίσι - Ποιες ανάγκες αναδείχθηκαν στη διάρκεια του lockdown για την πανδημία

Μπορεί η πόλη «Ο’ Φάλον» στο Ιλινόις, προάστιο του Σεντ Λούις, με πληθυσμό μόλις 32.000 κατοίκων, να μην έχει καμία σχέση με το Παρίσι, ούτε στην εμφάνιση, ούτε τον πληθυσμό, αλλά στόχος της είναι να γίνει σαν την πόλη του Φωτός.

Συγκριμένα, το γενικό σχέδιο που κατατέθηκε για την ανάπτυξη της πόλης τις επόμενες δύο δεκαετίες είναι σχεδόν ίδιο με αυτό που είχε καταθέσει η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Χίνταγλκο το 2020. Ο στόχος είναι απλός… να γίνει το Ο’ Φάλον η πόλη των 15 λεπτών.

Η ιδέα είναι σχετικά απλή. Οι κάτοικοι θα πρέπει να έχουν όλα όσα χρειάζονται σε απόσταση 15 λεπτών με τα πόδια ή με το ποδήλατο από το σπίτι τους.

«Η μετατροπή του Ο’ Φάλον σε μια πόλη των 15 λεπτών θα βοηθήσει να κάνουμε τη ζωή μας πιο βολική, λιγότερο αγχωτική και πιο βιώσιμη» αναφέρεται στο σχέδιο.

Το Παρίσι άλλωστε ήταν η πρώτη πόλη που «αγκάλιασε» αυτή την ιδέα πριν τρία χρόνια.

Στόχος ήταν να έρθουν όλες οι απαραίτητες επιχειρήσεις για έναν πολίτη κοντά στο σπίτι του. Άλλωστε η ανάγκη αυτή έγινε πιο εμφανής κατά τη διάρκεια των lockdown.

Σύμφωνα με τον Μορένο, έναν επιστήμονα της Σορβόννης, ο οποίος αποτέλεσε και πηγή έμπνευσης για τους Παριζιάνους, το σχολείο, θα γινόταν η «πρωτεύουσα της γειτονιάς» και θα παρέμενε ανοιχτό για αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες τις νύχτες και τα Σαββατοκύριακα. Οι δρόμοι θα ήταν πιο πράσινοι, πιο καθαροί και πιο ήρεμοι. Οι πολιτιστικές ανέσεις, οι ιατρικές υπηρεσίες και οι κυβερνητικές λειτουργίες θα ήταν διαθέσιμες σε κάθε γειτονιά.

Διατήρηση της τοπικότητας 

«Ξεχάστε τα μεγαλεπήβολα έργα. Η νέα προτεραιότητα ήταν η διατήρηση της τοπικότητας», είχε αναφέρει ο ίδιος.

Όπως αναφέρει ο Guardian, η «πόλη των 15 λεπτών» είναι μία ιδέα εντελώς αντίθετη από την νοοτροπία των Αμερικάνων.

Συγκεκριμένα, στην Αμερική υπάρχουν και πάρκα και σούπερ μάρκετ και νοσοκομεία και πιτσαρίες, αλλά ανάμεσά τους υπάρχουν και μεγάλες εκτάσεις γης που προορίζονται αποκλειστικά για ανοικοδόμηση πολυκατοικιών.

Το σχέδιο αυτό όμως φαίνεται να απογοητεύει τους κατοίκους του Ο’ Φάλον οι οποίοι σε έρευνες που διεξήχθησαν απάντησαν πως αυτό που θέλουν είναι χώρους για περπάτημα και ποδήλατο καθώς και ευκολότερη πρόσβαση σε καταστήματα και εστιατόρια.

Ωστόσο υπάρχουν και εκείνοι που δεν βρίσκουν καλή ιδέα την «πόλη των 15 λεπτών».

«Είναι δύσκολο να μιλάμε για την πόλη των 15 λεπτών και να έχουμε καταστήματα, παντοπωλεία, υγειονομική περίθαλψη, επειδή σε πολλές γειτονιές όπου ζουν κυρίως Αφροαμερικάνοι, δεν υπάρχουν αυτές οι ανέσεις», αναφέρει ο Andre Brumfield, επικεφαλής αστικού σχεδιασμού της εταιρίας Gensler.

Άλλωστε υπάρχει και η ερώτηση του κατά πόσον η πόλη των 15 λεπτών έρχεται σε θεμελιώδη αντίθεση με τα αστικά συμφέροντα. Εάν οι κάτοικοι των ευημερούντων πόλεων παραμείνουν στη γειτονιά τους, τα χρήματά τους θα παραμείνουν επίσης στα προάστια.

Πηγή: moneyreview.gr