Σαν σήμερα το 1571 γεννήθηκε ο Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καραβάτζο, ο Ιταλός ζωγράφος που εγκαθίδρυσε τη τεχνική του κιαροσκούρου, έθεσε τις βάσεις του μπαρόκ, και στην συνέχεια ενέπνευσε γενιές και γενιές καλλιτεχνών.
Ήταν από τους σπουδαιότερους ζωγράφους θρησκευτικών σκηνών, ενώ τον ενέπνευσαν έντονα οι βιβλικές ιστορίες και τα γεγονότα της Γραφής. Εκεί ο Καραβάτζο πρωτοπόρησε, σχεδιάζοντας τους βιβλικούς χαρακτήρες σαν απλούς καθημερινούς ανθρώπους.
Γεννήθηκε στο Μιλάνο και γρήγορα ασχολήθηκε με τη ζωγραφική. Από μικρή ηλικία ήταν μαθητευόμενος ζωγράφων, και δίπλα τους έμαθε τη ζωγραφική τέχνη, την πορεία της οποίας έμελλε στη συνέχεια να επηρεάσει όσο κανείς άλλος.
Με την τεχνική του κιαροσκούρου -μία ξεχωριστή, δική του εφεύρεση φωτοσκιάσεων που προσδίδουν στο έργο του μοναδικά βάθη, μυστήριο και δραματικότητα- σε συνδυασμό με τον τενεμπρισμό -τεχνική όπου το σκοτάδι χρησιμοποιείται ως το ουσιαστικό στοιχείο του έργου-, κατάφερε να σφραγίσει τη μπαρόκ σχολή της ζωγραφικής.
Οι πίνακές του αποτελούν αντικείμενα θαυμασμού, όχι μόνο από τους κριτικούς και τους ανθρώπους της τέχνης, αλλά και από όποιον τύχει να βρεθεί μπροστά στις άρτιες εικόνες, που με τόσο ρεαλισμό και επαναστατικότητα μετέφερε στον καμβά.
Ζωγράφιζε με μεγάλη ταχύτητα, χωρίς προπαρασκευαστικά σχέδια. Λεπτομερείς έρευνες πάνω σε πίνακές του, φανερώνουν πως απουσίαζαν ίχνη σχεδίου, ενώ χρησιμοποιούνταν μόνο κάποιες αδρές χαράξεις, κυρίως για τον καθορισμό της θέσης των μοντέλων. Θεωρείται πως η χρήση ζωντανών μοντέλων αποτελούσε βασικό συστατικό στοιχείο για το ρεαλισμό που αναζητούσε να αποδώσει. Το έργο του συχνά γινόταν αντικείμενο κατηγοριών και σκληρής κριτικής, λόγω του έντονου και επαναστατικού ρεαλισμού του και αυτό οδήγησε τον Καραβάτζο σε μία προσωρινή αφάνεια, μετά τον θάνατό του.
Η επίδραση του στη ζωγραφική τέχνη της Ευρώπης είναι αδιαμφισβήτητη, ενώ από πολλούς χαρακτηρίζεται ένας από τους πρώτους σύγχρονους ζωγράφους. Σήμερα, τα έργα του βρίσκονται μοιρασμένα σχεδόν σε όλες τις γωνιές της Ευρώπης, δίνοντας την ευκαιρία σε όσους θέλουν, να γνωρίσουν το θαυμάσιο έργο του αμφιλεγόμενου και ταλαντούχου ζωγράφου της ιταλικής μπαρόκ.
Οι δημιουργίες του είναι πολλές και όλες ξεχωριστές και άξιες θαυμασμού. Δέκα είναι όμως αυτές που καταφέρνουν να ξεχωρίζουν πάντα στο πλήθος και να τραβούν την προσοχή.
Βάκχος (1596)
Ο Βάκχος απεικονίζεται σαν Ιταλός έφηβος, με όλα τα χαρακτηριστικά του 17ου αιώνα. Ο θεός του κρασιού, του γλεντιού και της τρέλας μοιάζει σαν ένας απλός νεαρός με γαλήνιο πρόσωπο. Πολλοί έσπευσαν να πουν πως ο Καραβάτζο σχεδίασε τον νεαρό Διόνυσο με γνώμονα τον εαυτό του, ενώ μία εξαιρετική λεπτομέρεια του πίνακα δείχνει την μορφή του ζωγράφου στην αντανάκλαση του κρασιού. Ο πίνακας βρίσκεται στην πινακοθήκη Ουφίτσι της Φλωρεντίας.
Η Μάντισσα (1596-1597)
Σε ένα διάλειμμα του καλλιτέχνη από την απεικόνιση βιβλικών σκηνών και γνωστών προσώπων, δημιουργήθηκε αυτός ο πίνακας που παρουσιάζει μία απλή καθημερινή σκηνή. Μία τέτοια σκηνή ήταν συνηθισμένη στην υπόλοιπη Ευρώπη, όχι όμως στην Ιταλία και σίγουρα όχι στην δημιουργία του μπαρόκ ζωγράφου. Δείχνει όμως την κλίση του Καραβάτζο να ζωγραφίζει ότι τον ενέπνεε την συγκεκριμένη στιγμή. Βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου, στο Παρίσι.
Μέδουσα (1597)
Το ξεχωριστό στοιχείο του έργου αυτού βρίσκεται στο αντικείμενο πάνω στο οποίο δημιουργήθηκε. Είναι ζωγραφισμένο σε μία τελετουργική ασπίδα, η επιφάνεια της οποίας είχε μία κλίση, την οποία ο Καραβάτζο εξέλαβε ως πρόκληση. Μία πρόκληση που κέρδισε και χάρισε έτσι μία μοναδική προοπτική στο αποτέλεσμα. Βρίσκεται στην Πινακοθήκη Ουφίτσι, στην Φλωρεντία.
Διαβάστε περισσότερα στο monopoli.gr
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.