Αν και τα μάρμαρα του Παρθενώνα θαυμάζονται εδώ και αιώνες για την εκθαμβωτική λευκή τους λάμψη, είναι γνωστό εδώ και πολύ καιρό ότι τα γλυπτά ήταν -αρχικά- ζωγραφισμένα με έντονα χρώματα.
Μια νέα εξέταση των γλυπτών, που φυλάσσονται στο Βρετανικό Μουσείο, με τη χρήση καινοτόμων τεχνικών σάρωσης, αποκάλυψε εντυπωσιακές ενδείξεις για έναν «πλούτο σωζόμενων χρωμάτων». Σύμφωνα με τους ερευνητές, η ζωγραφική των μαρμάρων ήταν «ένα πιο περίπλοκο εγχείρημα από ό,τι είχε ποτέ φανταστεί κανείς - ενδεχομένως τόσο περίπλοκο όσο και η γλυπτική τους».
Οι ερευνητές βρήκαν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι ορισμένα από τα γλυπτά είχαν έντονα μοτίβα με σχέδια, που περιλάμβαναν ανθρώπινες φιγούρες και μοτίβα από φύλλα φοίνικα, ζωγραφισμένα έτσι ώστε να ταιριάζουν με τις πτυχές και την υφή του μαρμάρου.
«Σε γενικές γραμμές, στον επιστημονικό τομέα, βρίσκουμε πολύ μικρά ίχνη χρωστικής ουσίας, οπότε αυτό είναι που συνήθως περιμένουμε», δήλωσε ο Giovanni Verri, επιστήμονας συντήρησης στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας μαζί με μια ομάδα συντηρητών, ιστορικών και αρχαιολόγων από το Βρετανικό Μουσείο και το Kings College του Λονδίνου.
«Και έτσι ήταν μια θαυμάσια αποκάλυψη να διαπιστώσουμε ότι υπήρχαν περισσότερα από όσα συνήθως βρίσκονταν. Επειδή τίποτα δεν ήταν πραγματικά ορατό με γυμνό μάτι. Ούτε καν ένα ίχνος του. Υπό αυτή την έννοια, ξεπέρασε τις προσδοκίες μας αυτό το εγχείρημα».
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του «Guardian», oι ερευνητές βρήκαν ίχνη αιγυπτιακού μπλε σε 11 αετωματικά γλυπτά και μια φιγούρα στη ζωφόρο, το οποίο χρησιμοποιούνταν με διάφορους τρόπους -π.χ. να ξεχωρίσει τη ζώνη της θεάς Ίριδας, στα φιδίσια πόδια του Κέκροπα (το σώμα του απέληγε σε ουρά φιδιού), να τονίσει τον αφρό των κυμάτων από τα οποία ο Ήλιος έβγαινε μέσα στο άρμα του. Εντυπωσιακές είναι και οι λεπτομέρειες από το άγαλμα της Διώνης, μητέρας της Αφροδίτης, η οποία παρουσιάζεται ξαπλωμένη δίπλα στην κόρη της.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, εξετάζοντας την κατανομή του αιγυπτιακού μπλε στο σχέδιο του χιτώνα της Διώνης, οι ερευνητές εντόπισαν την εικόνα δυο ανθρώπινων ποδιών που τρέχουν, μαζί με άλλες εικόνες που πιστεύουν ότι μπορεί να δείχνουν ένα χέρι και ένα πόδι, μέρος ενός «υφαντού σχεδίου με ανθρώπινες φιγούρες που εμφανίζονται και εξαφανίζονται ανάμεσα στις πτυχές του ενδύματος». Η ερευνητική ομάδα εξέτασε και τον τρόπο με τον οποίο σκαλίστηκαν τα αγάλματα, ανακαλύπτοντας ότι οι αρχαίοι δημιουργοί χρησιμοποιούσαν διαφορετικές τεχνικές και εργαλεία για να αναπαραστήσουν τα υφάσματα των ενδυμάτων των Ολύμπιων θεών, όπως το λινό και το μαλλί, ενώ το δέρμα ήταν πολύ γυαλισμένο.
«Η προσθήκη χρώματος στις τελειωμένες επιφάνειες γλυπτών και κτιρίων ήταν το τελευταίο βήμα σε μια μακροχρόνια παραγωγική διαδικασία και η μελέτη της πολυχρωμίας αποτελεί ένα κρίσιμο σημείο που μπορεί να δώσει πληροφορίες για την αρχική εμφάνιση, τον ρόλο και τη σημασία των μνημείων στην αρχαιότητα», αναφέρει, μεταξύ άλλων, η έρευνα που διενεργήθηκε από τους Giovanni Verri, Hero Granger-Taylor, Ian Jenkins, Tracey Sweek, Katarzyna Weglowska και William Thomas Wootton.
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.