Αλλάζουν το αφήγημα οι Βρετανοί σχετικά με τα Γλυπτά του Παρθενώνα, οι οποίοι πλέον ισχυρίζονται ότι δεν τα αποκόλλησαν από το μνημείο αλλά τα βρήκαν πεταμένα στα ερείπια!
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η διαμάχη για τα γλυπτά του Παρθενώνα έχει βαθύνει αφού η Ελλάδα απέρριψε ισχυρισμό του Βρετανικού Μουσείου ότι μεγάλο μέρος του αγάλματος, που αφαιρέθηκε με εντολή του Λόρδου Έλγιν, ανασύρθηκε «από τα ερείπια» γύρω από το μνημείο.
Η δήλωση, που έγινε σε μια συνάντηση της Unesco την περασμένη εβδομάδα, έδωσε μια νέα τροπή στη μακροχρόνια πολιτιστική διαμάχη και ήρθε μόνο λίγες μέρες αφότου αποκαλύφθηκε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν πρόθυμο να συζητήσει το αίτημα της Ελλάδας τα αρχαία γλυπτά να επανενωθούν με άλλους θησαυρούς στην Αθήνα.
«Μεγάλο μέρος της ζωφόρου στην πραγματικότητα ανασύρθηκε από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα», είπε ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, Δρ Τζόναθαν Ουίλιαμς, στην ετήσια συνάντηση της διακυβερνητικής επιτροπής του οργανισμού παγκόσμιας κληρονομιάς για την προώθηση της επιστροφής πολιτιστικών αγαθών. «Αυτά τα αντικείμενα δεν παραβιάστηκαν όλα από το κτίριο όπως έχει αναφερθεί», πρόσθεσε.
Οι υπεύθυνοι της εκστρατείας, επικαλούμενοι μάρτυρες εκείνης της εποχής, υποστηρίζουν εδώ και καιρό ότι τα γλυπτά αποσπάστηκαν βίαια από τον ναό του 5ου αιώνα π.Χ. με τη βοήθεια μαρμάρινων πριονιών σε πλήρη γνώση του Έλγιν, του τότε πρεσβευτή της Βρετανίας στην Οθωμανική αυτοκρατορία.
Σε δήλωσή της στον Guardian, η υπουργός Πολιτισμού της Ελλάδας, Λίνα Μενδώνη, κατηγόρησε τον Έλγιν για διάπραξη κατά συρροή κλοπής.
«Με τα χρόνια, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακλόνητα επιχειρήματα τα αληθινά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα», είπε. «Ο Λόρδος Έλγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να αρπάξει και να εξάγει τα γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς πραγματική νομική άδεια να το πράξει, σε μια κατάφωρη πράξη κατά συρροή κλοπής».
Ο Λουζιέρι παραδέχτηκε σε μια επιστολή που έστειλε στον Έλγιν το 1802 ότι είχε «υποχρεωθεί να είναι λίγο βάρβαρος» κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης για την απομάκρυνση ενός γλυπτού ανάγλυφου ή μετόπης, που απεικονίζει μια γυναίκα να παρασύρεται από έναν κένταυρο από το ναό.
Το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο αγόρασε τις αρχαιότητες από τον ομότιμό του το 1816, έχει στις συλλογές του 15 μετόπες, 17 αετωματικές μορφές και 75 μέτρα από την αρχική ζωφόρο μήκους 160 μέτρων. Μεγάλο μέρος του εναπομείναντος αγάλματος - που θεωρείται το κορυφαίο σημείο της κλασικής τέχνης - βρίσκεται στην Αθήνα, εκτίθεται σε ένα ειδικά κατασκευασμένο μουσείο στους πρόποδες της Ακρόπολης.
«Η τελευταία διαμάχη έρχεται αφότου η Ελλάδα αναζωογόνησε την εκστρατεία της για να επανενώσει τα αριστουργήματα. Ο πρωθυπουργός της, Κυριάκος Μητσοτάκης, τοποθέτησε το θέμα στο επίκεντρο κατά τις συνομιλίες της Ντάουνινγκ Στριτ με τον Μπόρις Τζόνσον τον Νοέμβριο. Η νέα κίνηση θεωρείται ευρέως ότι έχει θέσει το Βρετανικό Μουσείο σε άμυνα», σημειώνει ο Guardian.
Απαντώντας στους ισχυρισμούς του Τζόναθαν Ουίλιαμς, ο διάσημος κλασικός αρχαιολόγος, Anthony Snodgrass, είπε ότι δεν υπήρχε αμφιβολία ότι ο πρώτος στόχος του Lusieri - οι μετόπες στη νότια πλευρά του Παρθενώνα - είχαν «αποκολληθεί βίαια» και επικαλέστηκε τις φρικτές αφηγήσεις ταξιδιωτών που είχαν δει αυτό που περιέγραψε ως «ανεπανόρθωτη ζημιά» που προκλήθηκε στο έργο.
Ο Snodgrass, ο οποίος είναι επίτιμος πρόεδρος της βρετανικής επιτροπής για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα, είπε ότι η έλλειψη τεκμηριωμένων στοιχείων καθιστά «αδύνατο να ποσοτικοποιηθεί ή ακόμη και να τεκμηριωθεί» το ποσοστό των γλυπτών που βρισκόταν ανάμεσα στα ερείπια κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ετών που η ομάδα του Έλγιν εργάστηκε στο χώρο. Όμως παρέμενε αδιαμφισβήτητο ότι στην προσπάθειά της να αποκτήσει όσο το δυνατόν περισσότερα αγάλματα και γλυπτά, κομμάτια είχαν ακρωτηριαστεί από το μνημείο.
«Για να μειώσει το βάρος για τη μεταφορά, ο Lusieri είχε πριονίσει και πετάξει το πίσω μέρος των περισσότερων τούβλων, έτσι ώστε να διατηρήσει ανέπαφο μόνο το γλυπτό πρόσωπο», είπε για τη μνημειώδη ζωφόρο που απεικονίζει την πομπή της γιορτής των Παναθηναίων.
«Αυτό από μόνο του δεν σημαίνει ότι κάθε τετράγωνο έπρεπε πρώτα να κατέβει από τη θέση του στο πάνω μέρος του κτιρίου. αλλά η κατάσταση διατήρησης της συντριπτικής πλειονότητας των πλακών του Βρετανικού Μουσείου είναι σίγουρα αρκετή για να δείξει ότι δεν είχαν πέσει από 40 πόδια ψηλά, αλλά είχαν αποκολληθεί και χαμηλώσει προσεκτικά, για να πριονιστούν στο έδαφος… σε γενικές γραμμές, είναι λάθος να πω ότι πολλά από αυτά που πήρε ο Έλγιν ήταν ήδη στο έδαφος».
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.