Κλείσιμο

Δυο κοτέτσια εμπνέουν 40 καλλιτέχνες στο Μουσείο Προσφύγων Θεσσαλονίκης  

Ο Γιάννης Αργυριάδης, ο οποίος μαζί με τη Μαρία Δελλαπόρτα επιμελήθηκε την έκθεση, εξηγεί ότι ο δικός του στόχος ήταν να αναδειχθεί ο τρόπος που λειτουργεί ο εγκλωβισμός που υπάρχει σε ένα κοτέτσι.

Την ώρα που η Ειρήνη Καγιαμπίνη, «ψυχή» της Πολιτιστικής Γειτονιάς στο Δήμο Νεάπολης-Συκεών, είπε στον εικαστικό Γιάννη Αργυριάδη ότι το κτίριο όπου στεγάζεται το Μουσείο Προσφύγων πιθανολογείται ότι «παλιά ήταν δυο κοτέτσια», εκείνος άρχισε την ίδια στιγμή να σχεδιάζει την έκθεση "Προ(σ)κλήσεις από/σε δυο κοτέτσια», η οποία συνεχίζεται μέχρι τις 13 Ιουλίου 2022, σε ένα από τα πιο όμορφα, αλλά άγνωστα μουσεία της Θεσσαλονίκης (Έβρου 49, Συκιές).

Ο Γιάννης Αργυριάδης, ο οποίος μαζί με τη Μαρία Δελλαπόρτα επιμελήθηκε την έκθεση, εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι ο δικός του στόχος ήταν να αναδειχθεί ο τρόπος που λειτουργεί ο εγκλωβισμός που υπάρχει σε ένα κοτέτσι.

Από την έκθεση στο Μουσείο Προσφύγων

Από την ιδέα του εμπνεύστηκαν σαράντα καλλιτέχνες, εκφράζοντας ο καθένας και η καθεμία με το δικό τους ξεχωριστό τρόπο, τους συσχετισμούς που αναπτύσσονται ανάμεσα σε δυο κοτέτσια που.. συνομιλούν αντικριστά το ένα με το άλλο.

«Κοτέτσια, κότες, κόκορες κι αβγά ανάγονται σε επιτελεστικά πεδία μέσα από τα οποία διατυπώνονται αέναα υπαρξιακά ερωτήματα, εκφράζονται αξιακές απαρνήσεις, συγκροτούνται έμφυλες ανισότητες, αναδεικνύονται κοινωνικοί συσχετισμοί και (εκ)δηλώνονται κοινωνικές απαξιώσεις, καθώς για πολύ κόσμο θεωρείται αναντίρρητο ότι «όποιος ανακατεύεται με τα πίτουρα τον τρώνε οι κότες», γράφει στο κείμενο της έκθεσης η αν. καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Ελευθερία Δέλτσου.

Από την έκθεση στο Μουσείο Προσφύγων

Μια αλεπού που παραμονεύει έξω από το κοτέτσι, μία καλλιτέχνης που εντελώς συμπτωματικά εδώ και δύο χρόνια φωτογραφίζεται με αυγά, το ποίημα του Σάββα Γιατζόγλου το «Αυγό» -«Στρόγγυλη μοναξιά Για να μην ξέρεις Ποια είναι η αρχή Ποιο το τέλος»- κόκορες που συμβολίζουν τη δύναμη και την πολυλογία, άνθρωποι πίσω από σιδεριές, ένα κόσμημα από αυγά με αναφορές στον πόλεμο στην Ουκρανία είναι μόνο μερικά από τα έργα της έκθεσης.

Η ξενάγηση στο διώροφο κτίριο του Μουσείου, κλείνει με τη βίντεο εγκατάσταση του επιμελητή, στην οποία πίσω από μια διαχωριστική κορδέλα, προβάλλεται το απόσπασμα από την ταινία «Ξύπνα Βασίλη» με τον ποιητή Φανφάρα. «Αν οι λογικοί είναι έξω, πρέπει να μπούνε μέσα και οι τρελοί που είναι μέσα, να βγούνε έξω», σημειώνει ο Γιάννης Αργυριάδης κάνοντας αναφορά στην ιστορία της γνωστής ταινίας του 1969 με τον Γιώργο Κωνσταντίνου.

Η άγνωστη πολιτιστική γειτονιά της πόλης καλεί τους νέους

Πριν από περίπου μια δεκαετία, παλιά προσφυγικά σπίτια στο Δήμο Νεάπολης-Συκεών αναπλάστηκαν και μετατράπηκαν σε χώρους δημιουργίας. Εκτός από το κτίριο που στεγάζει το Μουσείο Προσφύγων, υπάρχουν ακόμη δέκα κτίσματα που φιλοξενούν δωρεάν εργαστήρια από κεραμική, σκίτσο και θέατρο, μέχρι κατασκευή μουσικών οργάνων.

Κάλεσμα σε νέους να αξιοποιήσουν τους χώρους αυτούς για πρόβες και διάφορες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, απευθύνει η Ειρήνη Καγιαμπίνη, υπεύθυνη της Γειτονιάς.

«Εδώ δε θα ενοχλήσουν κανέναν, αντιθέτως θα δώσουν ζωή», τονίζει.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
TAGS: έκθεση