Κλείσιμο

Tι θα γίνει όταν η Porsche σταματήσει να «βρυχάται»; Η «ζωή» της μετά τους κινητήρες εσωτερικής καύσης

Όποιος οδηγεί ένα σπορ αυτοκίνητο Porsche θέλει να ακούει και να αισθάνεται τον κινητήρα του. Τι θα αλλάξει όμως για την εταιρεία με την επικράτηση της ηλεκτροκίνησης;

Ενώ οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσιάζουν τα νέα τους αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, το μοντέλο 911 της Porsche θα συνεχίσει να «βρυχάται» με κινητήρα εσωτερικής καύσης προς το παρόν. Μέχρι στιγμής, η εταιρεία της Στουτγάρδης έχει κυκλοφορήσει μονάχα ένα πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο, κρατώντας σαφώς απόσταση από το πνεύμα της εποχής. Παρά το γεγονός αυτό - ή ενδεχομένως εξαιτίας αυτού - 75 χρόνια μετά το πρώτο σπορ αυτοκίνητό της, η Porsche είναι πιο επιτυχημένη από ποτέ. Όταν όμως η ηλεκτροκίνηση επικρατήσει, θα συνεχιστεί η επιτυχία;

Η αρχή της επιτυχίας

35 ίπποι, βάρος λιγότερο από 600 κιλά και τελική ταχύτητα 135 χιλιομέτρων/ώρα: αυτό που σήμερα δεν ακούγεται σαν σπορ αυτοκίνητο αποτέλεσε μια μικρή τεχνολογική επανάσταση το 1948. Με τα στρογγυλά φώτα και το κομψό σχήμα της, η Porsche 356 θυμίζει σε πολλά σημεία τους διαδόχους της. Σαν σήμερα, στις 8 Ιουνίου 1948, γεννήθηκε το πρώτο σπορ αυτοκίνητο Porsche στο Γκμιντ της Αυστρίας.

Από τότε η εταιρεία πέτυχε πολλά, δημιουργώντας το 1963 την 911 και γνωρίζοντας αγωνιστικές επιτυχίες και μία μεγάλη ανάπτυξη. Παρά την παρακμή της δεκαετίας του 1990 και τη χαμένη ευκαιρία εξαγοράς της Volkswagen, η Porsche πέτυχε και σε άλλους τομείς, όπως στην κατηγορία των SUV, με το μοντέλο Cayenne να κάνει ρεκόρ πωλήσεων.

Στη διάρκεια των δεκαετιών, το χαρακτηριστικό λογότυπο με το άλογο χρησιμοποιείται από το 1952. Και, παρ' όλο που η εταιρεία παρουσίασε στις αρχές Ιουνίου μία εκμοντερνισμένη εκδοχή του, οι αναφορές στη Στουτγάρδη, το χρυσό φόντο και οι μαύρες και κόκκινες γραμμές παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό αναλλοίωτα.

Αφοσιωμένοι οι λάτρεις των Porsche

Όπως παρατηρεί ο επιχειρηματικός ψυχολόγος Ρούντιγκερ Χόσιεπ από το Πανεπιστήμιο του Μπόχουμ, το ίδιο παρατηρείται και στους πελάτες της Porsche, τους οποίους περιγράφει ως εξής: «Οι οδηγοί Porsche θέλουν να εκπέμπουν το μήνυμα ότι είναι φερέγγυοι, σπορ και ευδιάθετοι. Πολλοί - ιδίως οι άνδρες – εκπληρώνουν επίσης έτσι ένα νεανικό όνειρο». Η ίδια η Porsche αναφέρεται επίσης στην αφοσιωμένη πελατεία της, που δεν άλλαξε ούτε με το άνοιγμα στα SUV. Ακόμη, με την παρουσίαση του μοναδικού αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου Taycan, προσελκύστηκαν και νέες ομάδες πελατών.

Σύμφωνα με μελέτες του Χόσιεπ, οι οδηγοί Porsche εστιάζουν, μεταξύ άλλων, σημαντικά περισσότερο από το μέσο οδηγό στο σπορ στιλ, τη γοητεία και την εξωτερική εμφάνιση του αυτοκινήτου και την απόλαυση της οδηγικής εμπειρίας. Αντιθέτως, ενδιαφέρονται λιγότερο για τη συμμόρφωση με τους κανόνες, την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα.

Όπως λέει ο ειδικός σε θέματα αυτοκινήτων Φέρντιναντ Ντουντενχέφερ, μια Porsche είναι «ένα παιχνίδι για ανθρώπους που κερδίζουν καλά χρήματα και θέλουν να δείξουν ότι διασκεδάζουν στη ζωή τους». Ακόμη, οι πελάτες της Porsche είναι επίσης άνθρωποι που αρέσκονται να περιφρονούν τον συμβατικό τρόπο ζωής και να παρουσιάζονται ως επιχειρηματίες. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που ο υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ (FDP) είναι τόσο ερωτευμένος με την Porsche.

Ένα άκρως κερδοφόρο «παιχνίδι»

Το ότι με ένα τέτοιο «παιχνίδι» μπορεί μία εταιρεία να έχει μεγάλο κέρδος, φαίνεται και από τα τρέχοντα στοιχεία της εταιρείας Zuffenhausen. Τα κέρδη αυξάνονται σταθερά και οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορούν μόνο να ονειρεύονται ένα περιθώριο κέρδους της τάξης του 18,2%. Επιπλέον, λιγότερο από έναν χρόνο μετά την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο, η χρηματιστηριακή αποτίμηση της Porsche έχει ξεπεράσει προ πολλού αυτήν της μητρικής της εταιρείας VW.

Αλλά τι θα αλλάξει όταν ο κινητήρας δεν θα βρυχάται πλέον και θα λειτουργεί με μπαταρία; Για τον Χόσιεπ, αυτό δεν θα ταιριάζει με το σπορ στιλ και «η ζωή με ένα ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο Porsche δεν θα έχει νόημα». Για τους οδηγούς σπορ αυτοκινήτων, η αίσθηση, η μυρωδιά και ο θόρυβος αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι μίας σπορ οδηγικής εμπειρίας.

Ο Ντουντενχέφερ, πάντως, έχει μια κάπως διαφορετική άποψη: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν καλύτερη επιτάχυνση από ένα συμβατικό όχημα, κάτι που ταιριάζει και πάλι με τη δυναμικότητα. «Η εποχή που η ταχύτητα ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με τον θόρυβο φτάνει στο τέλος της. Και από αυτή την άποψη, νομίζω ότι η Porsche θα επιβιώσει».

Βήματα προς την ηλεκτροκίνηση

Το 80% των νέων οχημάτων Porsche πρόκειται να είναι αμιγώς ηλεκτρικά το 2030. Ωστόσο, αυτός ο στόχος φάνηκε να απομακρύνεται το 2022, καθώς πωλήθηκαν σημαντικά λιγότερα μοντέλα Taycan και το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκε από 13,7% σε 11%. Επιπλέον, η πτωτική τάση συνεχίστηκε και στις αρχές του 2023.

Ταυτοχρόνως, η Porsche επενδύει στη δική της παραγωγή e-Fuels στη Χιλή και βασίζεται στο δυνητικά φιλικό προς το κλίμα καύσιμο για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα του μεγάλου στόλου της.

Πάντως, ο στόχος είναι πιθανότατα να συνεχιστούν οι πωλήσεις της κλασικής 911. Σύμφωνα με την εταιρεία, δεν θα υπάρξει αμιγώς ηλεκτρική έκδοση για αυτό το μοντέλο, τουλάχιστον όπως έχουν τα πράγματα σήμερα και η διάθεση μοντέλων 911 θα συνεχιστεί όσο το επιτρέπει το κανονιστικό πλαίσιο. Ωστόσο, εξετάζεται και το ενδεχόμενο μιας υβριδικής, σπορ έκδοσης της 911.

Πηγή: DW - Ντάβιντ Χούτσλερ/ Γιώργος Πασσάς