ΚΑΙΡΟΣ

Νέες παραγωγές στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Σημαντικές ελληνικές και διεθνείς παραγωγές από όλο το φάσμα των τεχνών (θέατρο, χορός, μουσική, εικαστικά) θα παρουσιάσει η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του ιδρύματος Ωνάση, την καλλιτεχνική περίοδο 2011 – 2012.

Θα παρουσιαστούν παράλληλα συζητήσεις και στο κέντρο των δραστηριοτήτων θα βρεθεί η εκπαίδευση με προγράμματα για ανθρώπους κάθε ηλικίας.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ ΣΕ ΜΙΑ ΣΤΕΓΗ

Σύγχρονη δημιουργία, Έλληνες καλλιτέχνες, διεθνείς συνεργασίες, διά βίου μάθηση. Θέατρο, Χορός, Γράμματα, Μουσική, Εικαστικά. Ένας χώρος πολιτισμού για όλους.

ΘΕΑΤΡΟ
Robert Lepage / Εx Machina
The Far Side of the Moon
Κεντρική Σκηνή
12-16 Οκτωβρίου 2011
«Ο Κόσμος είναι σκοτεινός, σύντροφοι, πολύ σκοτεινός»: Αυτά ήταν τα λόγια του κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν όταν αντίκρισε για πρώτη φορά τη Γη από το διάστημα. Η αποστολή του συναδέλφου του Αλεξέι Λεόνοφ, του πρώτου άν­θρωπου που περπάτησε στο διάστημα λίγα χρόνια αργότερα, γέννησε βαθύτε­ρες σκέψεις για την τεράστια απόσταση μεταξύ των ουράνιων σωμάτων και το εξίσου τεράστιο κενό στο ενδιάμεσο. Η μελαγχολία του κοσμοναύτη δεν είναι μια απλή μεταφορά σε αυτή την παραγωγή, που από εικαστική άποψη είναι ίσως η πιο εντυπωσιακή δουλειά του Καναδού μάγου της σκηνής Ρομπέρ Λεπάζ, ο οποίος επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα. Ο ανταγωνισμός μεταξύ Σοβι­ετικών και Αμερικανών κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, το πρόγραμμα Εξωγήινης Νοημοσύνης και οι αναμνήσεις από την παιδική και εφηβική ηλικία δύο αδερφών που έρχονται σε σύγκρουση μετά το θάνατο της μητέρας τους, αποτελούν την πρώτη ύλη αυτής της μοναδικής θεατρικής εμπειρίας που ασχο­λείται με το θεμελιώδες ερώτημα: Είμαστε μόνοι στο σύμπαν; Το The Far Side of the Moon, που πλαισιώνεται από την πρωτότυπη μουσική της Laurie Anderson, είναι μια παράσταση-σταθμός στο παγκόσμιο θέατρο.
Κείμενο-Σκηνοθεσία: Robert Lepage
Ερμηνεύει: Yves Jacques
Μουσική σύνθεση: Laurie Anderson
Επιπλέον μουσική: Beethoven, John Coltrane, Led Zeppelin
Παγκόσμια πρεμιέρα: 29 Φεβρουαρίου 2000, Κεμπέκ, Καναδάς

ΘΕΑΤΡΟ
Θοδωρής Αμπαζής / ΟΠΕRΑ
Οι έμποροι των εθνών
του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Μικρή Σκηνή
19 Οκτωβρίου – 6 Νοεμβρίου 2011
Μετά από δέκα χρόνια πειραματισμού, σε επίπεδο τόσο υποκριτικής όσο και απόκτησης ενός κοινού κώδικα σκηνικής επικοινωνίας, η Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRΑ ανεβάζει στη σκηνή το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμά­ντη Οι έμποροι των εθνών με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από το θά­νατο του συγγραφέα. Τόσο οι ηθοποιοί όσο και οι μουσικοί που θα παίζουν ζωντανά στη σκηνή υπηρετούν την αφήγηση της ιστορίας αλλά ταυτόχρονα διευρύνουν τα όρια του θεάτρου μέσα από τις δυνατότητες που τους προ­σφέρει η τεχνολογία. Πρόκειται για ένα ιδιότυπο μουσικό θέατρο όπου οι τα νέα μέσα συνδιαλέγονται δημιουργικά με το γλωσσικό ιδίωμα του Παπα­διαμάντη και την πρωτότυπη μουσική σύνθεση δημιουργώντας ένα ερεθιστικό σκηνικό περιβάλλον.
Δραματουργική επεξεργασία: Έλσα Ανδριανού
Σκηνοθεσία-Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Βίντεο: Στάθης Αθανασίου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Συμπαραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών / Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRΑ

ΘΕΑΤΡΟ
Toshiki Okada / Chelfitsch
Hot Pepper, Air Conditioner and the Farewell Speech
Μικρή Σκηνή
10-13 Νοεμβρίου 2011
Δίνοντας έμφαση στις εργασιακές συνθήκες της σύγχρονης Ιαπωνίας και στην κενότητα της καθημερινής επικοινωνίας, το ανερχόμενο αστέρι της διεθνούς σκηνής Τοσίκι Οκάντα σκιαγραφεί με κοφτερό και ταυτόχρονα ποιητικό λόγο τις αυξανόμενες πιέσεις που ασκούνται στην παγκόσμια αγορά εργασίας, ιδι­αίτερα στη νεότερη γενιά που έρχεται αντιμέτωπη με την απειλή της ανεργίας και την αβεβαιότητα της εποχικής εργασίας. Ο νεαρός συγγραφέας και σκη­νοθέτης από τη Γιοκοχάμα κατορθώνει μέσα από τρεις καθημερινές ιστορίες και μία αριστοτεχνικά δομημένη χορογραφία εμπνευσμένη από τζαζ αυτοσχε­διασμούς του Αμερικανού σαξοφωνίστα Τζων Κολτρέην να μεταφέρει σκηνικά τα άγχη, τους φόβους και τη μοναξιά μιας κοινωνίας που καταρρέει, τόσο σε Ανατολή όσο και σε Δύση.
Σκηνοθεσία: Toshiki Okada
Ήχος: Norimasa Ushikawa
Φωτισμοί: Tomomi Ohira
Ερμηνεύουν: Taichi Yamagata, Mari Ando, Saho Ito, Kei Namba, Riki Takeda, Fumie Yokoo

ΘΕΑΤΡΟ
Άντζελα Μπρούσκου
Μαμά – Η ζωή είναι αγρίως απίθανη
Κεντρική Σκηνή
23 Νοεμβρίου – 4 Δεκεμβρίου 2011
Τα ημερολόγια της Μαργαρίτας Καραπάνου, που εκδόθηκαν με τον τίτλο Η ζωή είναι αγρίως απίθανη, μαζί με το τελευταίο της μυθιστόρημα Μαμά που απευθυνόταν στη νεκρή πια μητέρα της, Μαργαρίτα Λυμπεράκη, ενέπνευσαν τη νέα δουλειά της Άντζελας Μπρούσκου. Μητέρα και κόρη, και οι δύο συγ­γραφείς, ξεδιπλώνουν το νήμα της ζωής τους μέσα σ’ έναν ίλιγγο συνεχών μεταμορφώσεων στα όρια μυθοπλασίας και πραγματικότητας. Μια σχέση λα­τρείας και μίσους, ταύτισης, ανταγωνισμού και υπέρβασης. Οι δύο γυναίκες θα βιώσουν την αγωνία για την ύπαρξη, την τέχνη, το φύλο, τη μητρότητα, τον έρωτα, το θάνατο. Στην παράσταση συμβάλλουν καθοριστικά η δημιουρ­γική χρήση του βίντεο και η πρωτότυπη μουσική από τη Μόνικα.
Δραματουργία-Σκηνοθεσία-Κοστούμια: Άντζελα Μπρούσκου
Σκηνικά: Γκάι Στεφάνου
Μουσική: Μόνικα
Φωτισμοί: Νίκος Βλασσόπουλος
Ερμηνεύουν: Άντζελα Μπρούσκου, Παρθενόπη Μπουζούρη
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Εκτέλεση παραγωγής: Prologos

ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΗΛΙΚΙΕΣ
Νέο Τσίρκο Βιετνάμ
Lang toi – Το χωριό μου
Κεντρική Σκηνή
22-29 Δεκεμβρίου 2011
Ένα ποιητικό ταξίδι στη μακρινή χώρα της Ανατολής μας προτείνει το Νέο Τσίρκο από το Ανόι. Μια εξαιρετική ομάδα νέων καλλιτεχνών, από τους χώ­ρους του τσίρκου, της μουσικής, του θεάτρου και της τέχνης του δρόμου, αναπαράγει εικόνες και αισθήσεις από την καθημερινότητα ενός ειρηνικού χωριού χαμένου στους ορυζώνες. Με λιτά μέσα και πρωτότυπα σκηνικά κα­τασκευασμένα από μπαμπού, το Lang toi αντλεί έμπνευση από την πλούσια βιετναμέζικη παράδοση αλλά και από τις νέες τεχνικές του τσίρκου τέχνης προσφέροντας σε μικρούς και μεγάλους μια μοναδική σκηνική εμπειρία που καταρρίπτει τους νόμους της βαρύτητας.

ΘΕΑΤΡΟ
Θωμάς Μοσχόπουλος
Μακμπέθ
του William Shakespeare
Κεντρική Σκηνή
18 Ιανουαρίου – 26 Φεβρουαρίου 2012
Αυτό το αριστούργημα της ελισαβετιανής εποχής είναι από τα ελάχιστα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας που δεν χρειάζονται συστάσεις. Ο Μακμπέθ είναι μια τραγωδία που μπορεί να αποτελέσει υλικό για ένα θέατρο ζωντανό, παλλόμενο και συγκλονιστικό. Τρομοκρατία, καταστολή, κοινωνική και ιδεο­λογική αστάθεια είναι ο σκηνικός χώρος της καθημερινότητας των συγχρό­νων του Σαίξπηρ. Το έργο είναι γραμμένο σε μια εποχή δραματικών κρίσεων και μεταβολών σε πολιτικό, κοινωνικό και ιδεολογικό επίπεδο για τη Βρετανία αλλά και ολόκληρη την Ευρώπη. Οι αναγωγές στην εποχή μας θα μπορού­σαν να θεωρηθούν παρακινδυνευμένες, πλην όμως είναι αναπόφευκτες. Γνω­στός για την έμφαση που δίνει στις παραστάσεις συνόλου, ο Θωμάς Μοσχό­πουλος συνεργάζεται στο φιλόδοξο αυτό εγχείρημα με ξεχωριστούς καλλι­τέχνες, στην πλειονότητά τους σταθερούς συνοδοιπόρους των θεατρικών δι­αδρομών του.
Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά-Kοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Ερμηνεύουν: Αργύρης Ξάφης, Κατερίνα Μάσχα, Ξένια Καλογεροπούλου, Κώστας Μπερικόπουλος, Γιώργος Χρυσοστόμου, Θάνος Τοκάκης, Αστέρης Πελτέκης, Γιώργος Παπαγεωργίου, Δημήτρης Νασιούλας
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Εκτέλεση παραγωγής: Polyplanity

ΘΕΑΤΡΟ
Amir Reza Koohestani / Mehr Theatre Group
Amid the Clouds
Μικρή Σκηνή
15-18 Μαρτίου 2012
Ένας Ιρανός που προσπαθεί να φτάσει στην Αγγλία συναντά μια νεαρή έγκυο και οι δυο πρόσφυγες αποφασίζουν να ακολουθήσουν κοινή πορεία στο τα­ξίδι. Γραμμένο κατά τη διάρκεια της διαμονής του στο Royal Court του Λον­δίνου, το έργο του ταλαντούχου Αμίρ Ρεζά Κουχεστάνι απο την Τεχεράνη μεταφέρει στη σκηνή το ρυθμό της περσικής αφηγηματικής παράδοσης μαζί με τη σκληρή πραγματικότητα των προσφυγικών καταυλισμών. Μέσα από τις ποιητικές εικόνες του νερού –έμμεση αναφορά στο Στενό της Μάγχης που χωρίζει τους πρόσφυγες από τον τελικό προορισμό τους, την Αγγλία– ο Ιρα­νός συγγραφέας και σκηνοθέτης καταθέτει μια παράσταση σπάνιας ευαισθη­σίας και ποιητικότητας.
Κείμενο-Σκηνοθεσία: Amir Reza Koohestani
Μουσική: Ali Bahrami
Σχεδιασμός φωτισμών: Farshid Mosadequ
Ερμηνεύουν: Baran Kosari, Hassan Madjooni

ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ
Anima Theatre
Τo όνειρο της Τζοκόντα
Μικρή Σκηνή
26 Μαρτίου – 1 Απριλίου 2012
Το 1911, ένας Ιταλός εργάτης στο Μουσείο του Λούβρου έκλεψε τον πίνακα της Τζοκόντα. Οι γαλλικές αρχές αναζήτησαν τον πίνακα παντού, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Για δύο ολόκληρα χρόνια η Τζοκόντα παρέμεινε κρυμμένη κάτω από το κρεβάτι του απαγωγέα της. Τι της συνέβη αυτά τα δύο χρόνια, μακριά από τα βλέμματα του κόσμου; Έζησε μια απίστευτη περιπέτεια-όνειρο, ένα ταξίδι στην τέχνη από τις μέρες της μέχρι σήμερα. Η παράσταση του Γιώρ­γου Καρακάντζα και της ομάδας του Anima από τη Μασσαλία κινείται στα όρια μεταξύ θεάτρου και εικαστικών τεχνών: Οι πίνακες γίνονται τοπία, στα οποία ταξιδεύει η Τζοκόντα, οι χαρακτήρες ζωντανεύουν και η ίδια μεταλλάσ­σεται μέσα από την επαφή της με τη σύγχρονη τέχνη. Η παράσταση προτεί­νει μια πρώτη επαφή των παιδιών (από τριών ετών και άνω) με τα έργα με­γάλων καλλιτεχνών, αλλά αποτελεί συγχρόνως και ένα συναρπαστικό ταξίδι στην ιστορία της τέχνης για όλη την οικογένεια.
Δραματουργία: Γιώργος Καρακάντζας
Σκηνοθεσία: Gilles Debenat
Ερμηνεύουν: Γιώργος Καρακάντζας, Polina Borisova
Μουσική σύνθεση: Stephane Chapoutot

ΘΕΑΤΡΟ
Θεατρική Ομάδα Pequod
Το διπλό βιβλίο
του Δημήτρη Χατζή
Μικρή Σκηνή
18 Απριλίου – 6 Μαΐου 2012
Με την πτώση της χούντας και μετά από 28 χρόνια εξορίας στην Ανατολική Ευ­ρώπη, ο Δημήτρης Χατζής (1913-1981) επιστρέφει στην Ελλάδα το 1975 και το επό­μενο έτος δημοσιεύει Το διπλό βιβλίο, ένα από τα πιο σημαντικά μυθιστορήματα της μεταπολεμικής περιόδου. Ακολουθώντας τη ζωή του βασικού του ήρωα Κώ­στα, ο Χατζής καταφέρνει να διατρέξει τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας – όχι σαν παρατηρητής, ούτε με έναν ιστορικό ή πολιτικό τρόπο, αλλά αποτυπώνο­ντας το ψυχικό τοπίο που διαμόρφωσαν αυτές οι στιγμές της ιστορίας μας. Έτσι, η ιστορία του Κώστα γίνεται η ιστορία της χώρας μας, φωτίζοντας τις πτυχές του «ρωμαίικου» που δημιούργησαν την Ελλάδα του σήμερα. Συγχρόνως, όμως, η ιστορία του καταφέρνει να γίνει πανανθρώπινη, ένας στοχασμός για τη θέση του ανθρώπου «στο δικό μας κόσμο το σημερινό», ανεξάρτητα από φύλο, χρώμα ή πατρίδα. Έπειτα από τον ιδιαίτερα επιτυχημένο Γλάρο του Τσέχωφ, η νεοσύστατη θεατρική ομάδα Pequod της Αγγελικής Παπαθεμελή, του Δημήτρη Ξανθόπουλου και του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη ανεβάζει στη σκηνή Το διπλό βιβλίο σε μια πρωτό­τυπη προσέγγιση που αναζητά με λιτά μέσα και μια ουσιαστική δουλειά συνόλου νέες μορφές αφήγησης και επαφής με το κοινό.
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Ξανθόπουλος
Δραματουργική επεξεργασία: Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης / Pequod
Επιμέλεια κίνησης: Ζωή Χατζηαντωνίου
Συμπαραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών / Θεατρική Oμάδα Pequod

ΕΦΗΒΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Σοφία Βγενοπούλου / Ομάδα Grasshopper
Στην οθόνη φως
του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη
Μικρή Σκηνή
11-13 Μαΐου 2012
Από στόμα σε στόμα κυκλοφορεί σε ολόκληρο το σχολείο μια εκρηκτική εί­δηση, φήμες μάλιστα λένε πως υπάρχουν και αποδείξεις γραμμένες σε κάμε­ρα! Τα πράγματα εξελίσσονται γρήγορα και παίρνουν περίεργη τροπή: φιλί­ες δοκιμάζονται, άλλες διαλύονται, άλλες στεριώνουν… Έρχεται η ώρα των αποφάσεων: πόσο εύκολα έρχεσαι αντιμέτωπος με όλη σου την τάξη; Σε μια κοινωνία σαν την δική μας πόσο ευάλωτη είναι η ιδιωτική ζωή του καθενός; Τι ρόλο μπορεί να παίζει το φως του φεγγαριού, ή ο φόβος για την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου; Η Σοφία Βγενοπούλου επιστρατεύει τον καταξιωμένο συγγραφέα Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη να γράψει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα έργο για εφή­βους. Με το νέο αυτό εγχείρημα η σκηνοθέτις και καλλιτεχνική υπεύθυνη της ομάδας Grasshopper συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία της στο χώρο του εφηβικού θεάτρου διεισδύοντας χωρίς προκαταλήψεις και διδακτισμό σε δύ­σκολες αλήθειες για την πορεία προς την ενηλικίωση.
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

ΘΕΑΤΡΟ / ΧΟΡΟΣ
Schaubuhne Berlin
Protect Me
Κεντρική Σκηνή
18-20 Μαΐου 2012
«Η κρίση είναι η νέα σταθερή κατάσταση και οι άνθρωποι καταρρέουν, εσω­τερικά και εξωτερικά, από τη διαρκή αίσθηση ανασφάλειας, πανικού, φόβου, νοσταλγίας, υστερίας. Τίποτα δεν είναι πλέον αξιόπιστο. Τα πάντα μπορούν ανά πάσα στιγμή να διαλυθούν. Πώς μπορώ να το αντιμετωπίσω; Σε τι μπο­ρώ να βασιστώ; Ποιον ή τι μπορώ να χρησιμοποιήσω για να προσανατολι­στώ και πώς μπορώ επιτέλους να ΒΙΩΣΩ κάτι ουσιαστικό πάλι; Υποχώρηση; Σιωπή; Φυγή;» Ο Φαλκ Ρίχτερ και η Ανούκ βαν Ντάικ συνεχίζουν το ιδιαί­τερα επιτυχημένο μοντέλο συνεργασίας τους, παρουσιάζοντας με το έξοχο ανσάμπλ της βερολινέζικης Schaubuhne μια εκρηκτική παράσταση. Έχοντας καταξιωθεί στο διεθνές στερέωμα ως ένας από τους πλέον σημαντικούς συγ­γραφείς της γενιάς του, ο Ρίχτερ υιοθετεί μια γλώσσα κοφτερή κι ένα βλέμ­μα κριτικό και ταυτόχρονα βαθιά ποιητικό για τις επιπτώσεις της σημερινής παγκόσμιας κρίσης στις προσωπικές και επαγγελματικές σχέσεις των νέων.
Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Falk Richter & Anouk van Dijk
Σκηνικά: Katrin Hoffmann
Κοστούμια: Daniela Selig
Μουσική: Malte Beckenbach & Matthias Grubel
Δραματουργία: Bernd Stegemann
Φωτισμοί: Carten Sander
Ερμηνεύουν: Anouk van Dijk, Philipp Fricke, Erhard Marggraf, Franz Rogowski, Judith Rosmair, Kay Bartholomaus Schulze, Stefan Stern, Luise Wolfram, Nina Wollny

ΧΟΡΟΣ
DV8 Physical Theatre
Can we talk about this?
Κεντρική Σκηνή
8-11 Δεκεμβρίου 2011
Η διεθνούς φήμης ομάδα DV8 Physical Theatre και ο πολυβραβευμένος Lloyd Newson επισκέπτονται για πρώτη φορά την Ελλάδα με τη νέα τους δουλειά που θα κάνει πρεμιέρα αυτό το καλοκαίρι στην Αυστραλία. Το Can we talk about this? διαπραγματεύεται τα θέματα της πολυπολιτισμικότητας και της ελευθερίας του λόγου. Εμμένοντας στην ανάγκη διεύρυνσης των ορί­ων του χορού και στην ενεργοποίηση της κριτικής ματιάς του θεατή, οι DV8 αναρωτιούνται εάν οι δυτικές φιλελεύθερες κοινωνίες δείχνουν σήμερα σε­βασμό προς τις μειονοτικές ομάδες, και ιδίως προς τη μουσουλμανική κοινό­τητα. Βασισμένη σε οπτικά και ηχητικά ντοκουμέντα, συνεντεύξεις και μαρτυ­ρίες, η παράσταση θα είναι ένα μείγμα σωματικής δεξιοτεχνίας, καθημερινής κίνησης και λόγου σε συνδυασμό με μια δημιουργική –όπως πάντα– χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας.

ΧΟΡΟΣ
Ομάδα Σύγχρονου Χορού Πρόσχημα / Μαρία Κολιοπούλου
[πράξη] 21 -Mneme
Μικρή Σκηνή
15-18 Δεκεμβρίου 2011
Ένα ταξίδι στη μνήμη του σώματος από τη Μαρία Κολιοπούλου και την ομά­δα χορού Πρόσχημα με στόχο την απόδραση από το παρόν και την αποδέ­σμευση από την προοπτική του μέλλοντος. Μέσα από μια ιδιότυπη εικαστική εγκατάσταση το έργο προσκαλεί τον θεατή σε μια φανταστική πραγματικό­τητα εμπνευσμένη από το ασυνείδητο κομμάτι της ύπαρξής μας. Πρόκειται για την 21η Πράξη μιας σειράς έργων που συνδιαλέγονται με τον κόσμο των ονείρων ενεργοποιώντας τις αισθήσεις του θεατή και διευρύνοντας τα όρια της χορευτικής έκφρασης.
Χορογραφία: Μαρία Κολιοπούλου
Μουσική: Γιάννης Ισιδώρου
Φωτισμοί: Θωμάς Οικονομάκος
Κοστούμια: Αντώνης Βολανάκης
Σκηνικά: Κωνστάντσια Σαραφιανού
Ερμηνεύουν: Νικολέτα Καρμίρη, Μαρία Κολιοπούλου, Ευγενία Σιγαλού
Συμπαραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών / Ομάδα Σύγχρονου Χορού Πρόσχημα

ΧΟΡΟΣ
Ομάδα Φora / Μέντη Μέγα
Μεταπολίτευση
Μικρή Σκηνή
16-19 Φεβρουαρίου 2012
Η νέα δουλειά από τη Μέντη Μέγα και την ομάδα σύγχρονου χορού Φora αποτελεί μια απόπειρα κατανόησης των κοινωνικοπολιτικών συνθηκών που οδήγησαν στην οικονομική και αξιακή κρίση της Ελλάδας του σήμερα. Μου­σική, ήχοι, εικόνες και σωματικές μνήμες από την εποχή της Μεταπολίτευ­σης έρχονται στην επιφάνεια μέσα από τη σφιχτή ρυθμική δομή του γυναι­κείου τρίο. Με την καθοριστική συνδρομή του λόγου και του τραγουδιού, η χορογραφία στοχεύει στο βαθύτερο στρώμα εμπειριών του θεατή επιχειρώ­ντας μέσα από ποιητικές φόρμες μια διαφορετική προσέγγιση της σύγχρο­νης ελληνικής ιστορίας.
Χορογραφία: Mέντη Μέγα
Συμπαραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών / Ομάδα Φora

ΧΟΡΟΣ
Rosas /
Anne Teresa De Keersmaeker

Fase / En atendant
Κεντρική Σκηνή
28 Φεβρουαρίου – 4 Μαρτίου 2012
Οι Rosas επιστρέφουν στην Αθήνα με μία από τις πλέον ποιητικές δουλειές τους που έκανε πρεμιέρα το καλοκαίρι του 2010 στην Αβινιόν. Το En atendant είναι μια ιδιότυπη σύνθεση που φέρνει στη σκηνή οκτώ χορευτές, με σημείο εκκίνησης το Ars subtilior, μια πολυφωνική μουσική φόρμα του 14ου αιώνα, εποχή κατά την οποία η μεσαιωνική κοινωνία βρισκόταν σε μεγάλη αναταρα­χή και τα ζητήματα της σαρκικότητας εμφανίζονταν ιδιαίτερα έντονα – μάλι­στα, το ιδίωμα γνώρισε άνθηση στη φραγκοκρατούμενη τότε Κύπρο. Η αθη­ναϊκή παρουσία των Rosas θα εμπλουτιστεί με το δημοφιλέστερο έργο ρε­περτορίου της βελγικής ομάδας, το Fase. Η Anne Teresa De Keersmaeker, σε μία από τις σπάνιες πλέον εμφανίσεις της στη σκηνή, χορογραφεί τρία ντουέτα και ένα σόλο πάνω σε τέσσερις μινιμαλιστικές συνθέσεις του διάση­μου Αμερικανού συνθέτη Στηβ Ράιχ.
Χορογραφία: Anne Teresa De Keersmaeker
En Atendant
Ερμηνεύουν: Bostjan Antoncic, Carlos Garbin, Cynthia Loemij, Mark Lorimer, Mikael Marklund, Chrysa Parkinson, Sandy Williams, Sue-Yeon Youn
Μουσική: Istvan Matuz, Filippo de Caserta, Bart Coen, Johannes Ciconia
Fase
Ερμηνεύουν: Anne Teresa De Keersmaeker, Tale Dolven
Μουσική: Steve Reich (Piano Phase, Come Out, Violin Phase, Clapping Music)

ΧΟΡΟΣ
Ομάδα Χορού Αερίτες / Πατρίτσια Απέργη
Era poVera
Κεντρική Σκηνή
22 Μαρτίου – 8 Απριλίου 2012
Η ταλαντούχα χορογράφος Πατρίτσια Απέργη και η δυναμική ομάδα της Αερίτες παρουσιάζουν ένα έργο πόλης που εμπνέεται από το σύγχρονο αστικό τοπίο αναζητώντας νέους τρόπους επιβίωσης μέσα σε αυτό. Στο Era poVera ο σύγχρονος χορός συναντά διάφορα είδη χορού και σωματικής έκ­φρασης, εμπνευσμένα από ποικίλες κοινωνικές ομάδες. Μπορεί μια συμμο­ρία να χορέψει απέναντι στο κατεστημένο; Μπορούμε να ζήσουμε ελεύθεροι σε μια πόλη που μας εμποδίζει να κυκλοφορήσουμε; Χορεύονται οι ψευδαι­σθήσεις; Για τους Αερίτες η τέχνη του δρόμου δεν αποτελεί σήμερα εναλλα­κτική καλλιτεχνική άποψη αλλά πολιτική παρέμβαση, κοινωνική επιλογή, σχε­δίασμα για μια διαφορετική συγκατοίκηση.
Χορογραφία: Πατρίτσια Απέργη
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

ΧΟΡΟΣ
Ζωή Δημητρίου
You May!
Μικρή Σκηνή
24-27 Μαΐου 2012
Η νέα δουλειά της εγκατεστημένης στο Λονδίνο Ζωής Δημητρίου ανιχνεύει τα όρια της ανοχής και τα περιθώρια ρίσκου μέσα στην αυστηρή δομή της ση­μερινής κοινωνίας. Σύμφωνα με τις θεωρίες για την «κοινωνία του ρίσκου», οι σκοτεινές πλευρές της προόδου, όπως ο πυρηνικός κίνδυνος, οι κλιματικές αλ­λαγές και η οικονομική κρίση, καθορίζουν τις κοινωνικές συγκρούσεις κάνοντας το σύγχρονο άνθρωπο να υποφέρει από απωθημένα άγχη και φόβους. Αντλώ­ντας την έμπνευσή της από την αριστουργηματική ταινία La Jetee (1962) του πρωτοπόρου Γάλλου κινηματογραφιστή Chris Marker, η ανερχόμενη χορογρά­φος προτείνει νέες μορφές σκηνικής αφήγησης διευρύνοντας με τόλμη το χο­ρογραφικό της λεξιλόγιο.
Χορογραφία: Ζωή Δημητρίου
Συμπαραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών / Ομάδα Ζωής Δημητρίου

ΜΟΥΣΙΚΗ
ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΤΕΓΗ

Ορχήστρα των Χρωμάτων
Οκτώβριος 2011 – Μάιος 2012
Για δεύτερη χρονιά η Ορχήστρα των Χρωμάτων, στηριζόμενη στη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση, θα παρουσιάσει έναν πολυσυλλεκτικό κύκλο συναυ­λιών στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών. Τιμώντας τον μεγάλο Έλληνα συνθέτη Ιάννη Ξενάκη στην επετειακή αυτή χρονιά, δέκα χρόνια από το θάνατό του, θα αφιερώσει ένα βράδυ στα έργα του για ορχήστρα. Μία συναυλία θα είναι επίσης ενταγμένη στο φετινό «Πορτραίτο Συνθέτη» αφιερωμένο στον Γιώρ­γο Κουμεντάκη. Δύο συναυλίες θα διαπραγματευτούν το θέμα «Παραδόσεις και Σύγχρονες Γραφές»: με τη μία εγκαινιάζεται η συνεργασία με το Istanbul Modern Music Ensemble, ενώ στην άλλη θα παρουσιαστούν έργα του δημο­φιλούς Κινέζου συνθέτη Tan Dun. Τέλος, δύο συναυλίες θα είναι αφιερωμέ­νες στα νέα ταλέντα της Ελλάδας: η μία θα παρουσιάσει νέους σολίστ, ηλικί­ας από 12 έως 18 ετών, δίνοντάς τους την ευκαιρία να αναδειχτούν συνοδευ­όμενοι από μία ορχήστρα υψηλών προδιαγραφών, ενώ η άλλη θα παρουσι­άσει έργα νέων συνθετών.
Διεύθυνση ορχήστρας: Μίλτος Λογιάδης

ΜΟΥΣΙΚΗ
Η ΚΑΜΕΡΑΤΑ ΣΤΗ ΣΤΕΓΗ

Η Καμεράτα με όργανα εποχής
Οκτώβριος 2011 – Μάιος 2012
Η Καμεράτα συνεχίζει για δεύτερη καλλιτεχνική περίοδο τον κύκλο συναυ­λιών της στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, φέρνοντας ό,τι νεότερο έχουν να παρουσιάσουν η σύγχρονη μουσικολογική έρευνα και οι διεθνείς τάσεις: τις εκτελέσεις κλασικών έργων σε όργανα εποχής και τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας. Η ορχήστρα, έχοντας ήδη αφήσει το στίγμα της στη διεθνή δι­σκογραφία, προχωράει ένα βήμα μπροστά φέρνοντας πρόσωπο με πρό­σωπο τη σύγχρονη δημιουργία με αυτήν του παρελθόντος, που έχει αντέξει στους αιώνες, έχει αγαπηθεί και ζει για πάντα ως «κλασική». Έτσι, ο Περικλής Κούκος συνομιλεί με τον Lully, ο Γιώργος Κουμεντάκης με τον Rameau, o Δημήτρης Παπαδημητρίου με τον Gluck, έχοντας στη διάθε­σή τους την ηχητική παλέτα του 18ου αι, με τα μαγικά ηχοχρώματα των ορ­γάνων της εποχής μπαρόκ. Ο Vivaldi συναντά έναν από τους μεγαλύτερους σύγχρονους συνθέτες, τον John Corigliano, με κοινό σημείο το βιολί, που και οι δύο αποθέωσαν με το δικό τους τρόπο. Η χορογράφος Ιωάννα Πορτόλου και η ομάδα χορού Griffon δίνουν απροσ­δόκητες διαστάσεις στο υπέροχο μπαλέτο Προμηθέας του Beethoven, ενώ τα κλασικά όργανα εποχής της Καμεράτα επαναπροσδιορίζουν την περίφη­μη Έβδομη συμφωνία του, που επιστρέφει στις ηχητικές της ρίζες. Έμπειρη σε ερμηνείες έργων του Handel, η ορχήστρα υποδέχεται τα Χρι­στούγεννα του 2011 με ένα από τα πιο μεγαλειώδη έργα στην ιστορία της μουσικής, το περίφημο ορατόριο Μεσσίας, που μεταφέρει με τρόπο μοναδι­κό το χριστουγεννιάτικο μήνυμα χαράς και αισιοδοξίας.
Ο αρχιμουσικός Μύρων Μιχαηλίδης συναντά τους τέσσερις μεγάλους κλασι­κούς της Βιέννης του 1800. Το 2ο κοντσέρτο του Beethoven ζωντανεύει με το χαρακτηριστικό ήχο του βιεννέζικου φορτεπιάνο του 1790, ενώ η μουσική των Haydn, Mozart και Schubert επαναπροσδιορίζεται μέσα από τους ήχους της θρυλικής εκείνης εποχής. Συνεργοί στις μουσικές αυτές συναντήσεις, ο βραβευμένος με Echo Klassik μαέστρος Γιώργος Πέτρου, η μεικτή χορωδία του Δήμου Αθηναίων, ο διά­σημος κόντρα τενόρος Max Emanuel Cencic, o Γιώργος Δεμερτζής, ο Θα­νάσης Αποστολόπουλος, ο Νίκος Σπανός, η Ειρήνη Καράγιαννη, ο Jason Darnell, ο Πέτρος Μαγουλάς και πολλοί άλλοι, που με την τόλμη της τέχνης τους ωθούν τη μουσική ένα βήμα παραπέρα, αλλά και όλοι οι φίλοι που με την παρουσία τους ζωντάνεψαν τις πρώτες εμφανίσεις της Καμεράτα στη Στέγη και έδωσαν τη δυνατότητα να υπάρξει μέλλον. Η Καμεράτα με όργανα εποχής, στο νέο κύκλο «Συναντήσεις», επιφυλάσ­σει πολλές πρωτιές, πολλές εκπλήξεις, νέες συγκινήσεις και αξέχαστες μου­σικές εμπειρίες.
Καλλιτεχνική επιμέλεια κύκλου: Γιώργος Πέτρου

ΜΟΥΣΙΚΗ
ΤΟ «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ» ΣΤΗ ΣΤΕΓΗ
Το «Ελληνικό Σχέδιο»
Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και οι συνεργάτες του στο «Ελληνικό Σχέδιο» θα συνεχίσουν το ταξίδι στις λιγότερο γνωστές περιοχές του ελληνικού πο­λιτισμού, μέσα από τρεις κύκλους με επιμέρους εκδηλώσεις, σε συνεργασία με εκλεκτές φωνές και μουσικούς.
Λευκάδιος Χερν
ΚΥΚΛΟΣ ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
Κεντρική Σκηνή | 3 Νοεμβρίου 2011
Μια εκδήλωση για το έργο και την ιδιαίτερη ζωή του Λευκάδιου Χερν, με καταγωγή ελληνική από την πλευρά της μητέρας του, ο οποίος το 19ο αιώνα ξεκίνησε από την Ελλάδα και με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιρλανδία και τις ΗΠΑ κατέληξε να κάνει σπίτι του την Ιαπωνία, όπου συγκαταλέγεται πλέον ανάμεσα στους εθνικούς συγγραφείς της χώρας. Θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρεμιέρα μια ταινία κινουμένων σχεδίων τεχνολογίας 3D με σενάριο ένα διήγημα του Λευκάδιου Χέρν, ενώ θα γίνει μια προσπάθεια να αποκαλυφθούν τα στοιχεία που έδωσαν στο έργο του την «εθνική ταυτότητα» σε μια χώρα που δεν ήταν των προγόνων του, σε μια γλώσσα που δεν ήταν η μητρική του.
Πηγή: skai.gr