Μαρία Φαραντούρη: Επιτυχία είναι να κάνεις αυτό που αισθάνεσαι

Πως γνωρίσατε τον Μίκη Θεοδωράκη;

Όταν ήμουνα 16 χρονών μια συμμαθήτρια στο σχολείο, μου είπε για κάποιο σύλλογο φίλων Ελληνικής μουσικής που τραγουδάνε τα τραγούδια του Μίκη ενός νέου συνθέτη, επίσης το καλό λαϊκό τραγούδι. Έτσι λοιπόν πήγα εκεί, με άκουσε και από τότε είπε στην μητέρα μου, γιατί ήμουνα πολύ μικρή, να μου εμπιστευθείτε την κόρη σας, θα γίνει ιέρεια μου. Είναι τόσο σημαντική φωνή και θα γίνει ακόμη σημαντικότερη με τα τραγούδια μου.

Σήμερα το ζητούμενο είναι οι σημαντικές φωνές;


Τώρα το ζητούμενο δεν είναι οι μεγάλες φωνές, είναι το τραγούδι το οποίο πρέπει να έχει ένα στίχο πάρα πολύ απλοϊκό. Μοιάζουν τόσο πολύ όλα αυτά τα ελαφρό-λαϊκά δεν μπορώ να τα ξεχωρίσω, τα ίδια και τα ίδια, ύρω από τον έρωτα, γύρω από την προδοσία του έρωτα. Όμως υπάρχουν αρκετοί συνθέτες που δημιουργούν το καινούργιο τραγούδι και παλεύουν να βγούνε στην επιφάνεια, μην νομίσετε ότι πουλούν περισσότερο.

Ποιες φωνές διακρίνετε στην Ελλάδα και διεθνώς;

Οι φωνές που μου αρέσουν στην Ελλάδα είναι πολλές. Μου αρέσει πολύ το μέταλλο στη φωνή της Βιτάλη, αν και δεν την ακούω πολύ πια στο λαϊκό τραγούδι.τραγούδι. Η Νένα Βενετσάνου, η Σαββίνα Γιαννάτου, η Μελίνα Τανάγρη, είναι οι φωνές οπυ μου αρέσουν από τις πιο νέες, αλλά είναι και άλλες... δεν μπορώ αυτή τη στιγμή να τις θυμηθώ όλες. Καταξιωμένες είναι και οι φωνές της Χαρούλας Αλεξίου, του Γιώργου Νταλάρα ... Δεν θα μπορούσαν να μου αρέσουν  και οι κλασσικές φωνές της τζάζ, του μπλούζ. πάντα συγκλονίζομαι όταν ακούω την Μαχάλια Τζάκσον, την Ελα Φιτζέραλντ. Εξαιρετικές φωνές υπάρχουν και στην πιο ελαφρά μουσική. Στην Αμερικάνικη και την Ευρωπαϊκή πόπ ξεπετάγονται πολύ σπουδαίες φωνές. Φωνητικό φαινόμενο όμως είναι και η Μπάρμπαρα Στρέιζαντ. Πάντα μου άρεσε και παρακολουθούσα τη δουλειά της.

Με ποια διαδικασία δημιουργούνται τα τραγούδια;

Παλαιότερα στην Ελλάδα, όταν δημιουργούσαν οι μεγάλοι μας μουσουργοί ο Θεοδωράκης ή ο Χατζιδάκις έφτιαχναν τραγούδια επειδή είχαν οι ίδιοι ανάγκη να δημιουργήσουν. Στη συνέχεια μετέφεραν αυτή τους την ανάγκη για δημιουργία στην ορχήστρα αλλά και στον ερμηνευτή. Και στη συνέχεια όλοι αυτοί μαζί μετέφεραν το μεράκι τους στον κόσμο. Η δουλειά τους δοκιμαζόταν στον κόσμο, ο οποίος την απέρριπτε ή την αγκάλιαζε.

Εκείνη την εποχή ο κόσμος δεν άκουγε αυτά τα τραγούδια στο ραδιόφωνοτα. Η μουσική του Μίκη απαγορευόταν στη διάρκεια της δικτατορίας αλλά ακόμα και σε δημοκρατικές περιόδους υπήρχε ένα πρόβλημα με την μουσική του Μίκη. Συχνά ενοχλούσε σαν προσωπικότητα, σαν άνθρωπος που αφουγκραζόταν τα πάντα γύρω του, πολεμούσε έδινε την μάχη του σε κοινωνικό επίπεδο και σε πολιτικό. Έτσι λοιπόν πολύ συχνά έκανε κριτική και γι? αυτό τις περισσότερες φορές δεν ήταν αρεστός στο κατεστημένο.

Τώρα έχουν αλλάξει πολύ τα πράγματα, η εταιρεία παραγγέλνει στον τραγουδιστή και το τραγούδι δεν γίνεται κάτω από μία διαδικασία έκφρασης και ανάγκης του καλλιτέχνη, Αλλά τις περισσότερες φορές, γίνεται εντελώς εγκεφαλικά, μέσα από ένα computer, εννοώ όχι αυτό που κάνω εγώ και οι μουσικοί με τους οποίους συνεργάζομαι, προς Θεού.

Στην εποχή μας η μουσική έχει γίνει εμπορικό προϊόν;


Είναι κατασκευάσματα πλέον τα τραγούδια, γρήγορα τα κατασκευάζουν τα δίνουν στον τραγουδιστή και αμέσως οι εταιρείες τα βγάζουν στο εμπόριο. Η μουσική έγινε καταναλωτικό προϊόν όπως λέμε CD ίσον ένα απορρυπαντικό και υπάρχουν πάρα πολλά απορρυπαντικά. Έτσι κάνουν δυστυχώς σ? όλο τον κόσμο και στην Ελλάδα. Τώρα βέβαια για να μην τα λέμε έτσι με πολύ βάρος, μέσα σ? αυτή την εμπορική κατάσταση υπάρχουν και αριστουργήματα που κυκλοφορούν σε όλα τα είδη μουσικής στην ρόκ, στην πόπ, στην τζάζ. Να μην τα λέμε όλα άσχημα προς Θεού. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμα πολυμορφία, υπάρχει το λαϊκό που δυστυχώς τις περισσότερες φορές είναι το ευτελές, το πολύ κακό που δεν το θεωρώ κάν μουσική. Αυτό που παίρνει πολύ ο κόσμος και απορώ πώς κάποτε αυτοί οι άνθρωποι τραγουδούσαν Χατζιδάκη, Θεοδωράκη απορώ? Μπορεί να είναι η νεότερη γενιά,? Τέλος πάντων υπάρχει και ένα κοινό που πάντα αναζητά με ενδιαφέρον να ακούσει ότι καλύτερο και πιο ποιοτικό

Τι είναι η επιτυχία;

Για μένα επιτυχία είναι να κάνω αυτό που αισθάνομαι. Μιά ιδέα την υπηρετώ για πάρα πολύ χρόνο μέσα μου, την επεξεργάζομαι και μετά θέλω αυτό το όνειρο να το πραγματοποιήσω . Από την στιγμή που αρχίζει με την ορχήστρα να δένεται, να φτιάχνεται κάτι που αγαπώ και ολοκληρώνεται, κατ? αρχήν για μένα είναι επιτυχία αυτό

Κατά δεύτερον πώς αυτό το έργο θα συναντήσει τον κόσμο έξω?. Δεν μετριέται για μένα η επιτυχία με το πόσο θα πουλήσει ένας δίσκος, αυτή είναι η κατεστημένη σκέψη. Το κριτήριο της επιτυχίας είναι να βγούνε τραγούδια ποιοτικά που ακόμα κι ένα κομμάτι κόσμου να το ψιθυρίσει, να το έχει στην δισκοθήκη του ,να το θεωρεί κλασσικό και να μπορεί να το ακούει μέσα σ? ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτό για μένα είναι επιτυχία και όχι αν θα πουλήσει έξι μήνες και μετά θα ξεχαστεί

Φέτος με συναυλίες σας τιμώνται πανελλαδικά τα 100 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου Έλληνα ποιητή Νίκου Γκάτσου;

Φέτος το 2011 είναι τα 100 χρόνια από την γέννηση του μεγάλου μας ποιητή Νίκου Γκάτσου και σκέφτηκα να κάνω ένα αφιέρωμα γιατί η ποίηση και οι στίχοι του Νίκου Γκάτσου έχουν εμπνεύσει όλους σχεδόν τους συνθέτες μας, τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Μάνο Χατζιδάκη, τον Σταύρο Ξαρχάκο, τον Μάνο Λοίζο, τον Δήμο Μούτση. Έτσι έχουμε ένα πολύ σημαντικό ρεπερτόριο με τα καλύτερα τραγούδια από τις προηγούμενες δεκαετίες. Σκέφτηκα ότι είναι πολύ καλό να το ερμηνεύσω με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη και τον κάλεσα, ο οποίος ήρθε με μεγάλη χαρά. Και όχι μόνον, θέλησε να μελοποιήσει και στίχους του Νίκου Γκάτσου Αν ο πρώτος συνθέτης που μελοποίησε τον Νίκο Γκάτσο ήταν ο Χατζιδάκις, ο πιο πρόσφατος είναι ο Αλκίνοος Ιωαννίδης που έκανε το σκουπιδαριό και την Χατζιδακιάδα. Με τον μαέστρο Μίλτο Λογιάδη και την ορχήστρα μας, κάναμε τρεις συναυλίες πολύ επιτυχημένες στο Μέγαρο Μουσικής τον χειμώνα. Τώρα συνεχίζουμε στην επαρχία, επίσης στην Κύπρο και θα κλείσουμε με την μεγάλη γιορτή στο Ηρώδειο στις 30 Αυγούστου. Αυτοί οι άνθρωποι δεν πεθαίνουν, η ποίηση τους πάντοτε είναι ζωντανή, επίκαιρη, διαχρονική. Τα τραγούδια πάρα πολύ ωραία τα θυμάται ο κόσμος και τα ψιθυρίζει, αλλά είναι ευκαιρία για να τα δούν οι νεότεροι και να τα μάθουν. Αρκετά από αυτά τα ξέρουν και οι νέοι άνθρωποι. Μέσα στην κρίση και μέσα στην κατήφεια , μέσα στην στεναχώρια του κόσμου, νομίζω ότι οι συναυλίες έχουν ένα συλλογικό πνεύμα . Ο κόσμος γνωρίζει αυτά τα τραγούδια και είναι λίγο παρηγορητικό. Είναι κάτι που χρειάζεται το καλό τραγούδι, η καλή τέχνη σε στιγμές κρίσης .Ο κόσμος πάντοτε γυρίζει κοντά στην τέχνη για παρηγοριά.

Νομίζω δεν θα πεθαίνουν ποτέ επειδή δεν μπορούμε να ζήσουμε με την απουσία σπουδαίων δημιουργών όπως ο Νίκος Γκάτσος!


Πολύ σωστό αυτό που λέτε. Είναι η κληρονομιά μας, είναι ότι μεγαλύτερο έχουμε, όπως οι μεγάλοι μας συγγραφείς , οι μεγάλοι μας ποιητές που έχουν βραβευθεί με διεθνή βραβεία Νόμπελ, έτσι είναι και οι μουσικοί μας . Ασφαλώς περιμένουμε και τους νεότερους να εκφράσουν την εποχή τους, υπάρχουν συγκροτήματα και άνθρωποι με ευαισθησία. Αλλά οι μεγάλοι μας δημιουργοί στο έργο τους συμπυκνώνουν την πνευματική Ελλάδα.
Πηγή: Συνέντευξη στη Λίλιαν Αλεξάκου