ΚΑΙΡΟΣ

17o Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Από τις 14 έως τις 21 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί Το 17ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Διοργανώνεται για δέκατη έβδομη συνεχόμενη χρονιά στην Καλαμάτα, της οποίας Δήμαρχος είναι ο Παναγιώτης Νίκας, από το Διεθνές Κέντρο Χορού, με Καλλιτεχνική Διευθύντρια τη Βίκυ Μαραγκοπούλου.

Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, μετά από δεκαεπτά χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας, είναι πλέον γνωστό σε όλους για τη σταθερή του συμβολή στην καλλιτεχνική ζωή της χώρας.

Επιβεβαιώνοντας τους στόχους του, το Φεστιβάλ εντάσσει κάθε χρόνο τις παραστάσεις του προγράμματός του σ’ ένα περιβάλλον διαρκούς εμβάθυνσης, μέσα από τη δημιουργία ενός παράλληλου χώρου θεωρητικής υποστήριξης και επαγγελματικής εκπαίδευσης, και έχει συμβάλει καθοριστικά τόσο στη διαμόρφωση ενός κοινού για τον σύγχρονο χορό όσο και στη διεύρυνση των προσδοκιών αυτού του κοινού.

Το εφετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ
Στο πρόγραμμα του 17ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας περιλαμβάνονται δύο από τις πιο σημαντικές παραστάσεις ανάμεσα σε όσες έκαναν την εμφάνισή τους φέτος στις διεθνείς σκηνές: το Babel(words) των βέλγων χορογράφων Σίντι Λάρμπι Τσερκάουι και Νταμιάν Ζαλέ και το Political Mother του Ισραηλινού Χόφες Σέχτερ. Και οι δύο παραστάσεις αναφέρονται στην πολιτική και κοινωνική κατάσταση που βιώνει αυτή τη στιγμή ο δυτικός κόσμος. Αν και αντιμετωπίζουν το θέμα βλέποντάς το από διαφορετική σκοπιά, επικεντρώνονται και οι δύο στον άνθρωπο.

Μια πολιτικά φορτισμένη ματιά στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα είναι επίσης η παράσταση d.όπα! (dopamines of post Athenians) της ομάδας Αερίτες, σε χορογραφία Πατρίσιας Απέργη.

Δύο ακόμα παραστάσεις του προγράμματος αφορούν τη σχέση του ανθρώπου με το χρόνο: το b.c, janvier 1545, fontainebleau του Γάλλου Κριστιάν Ριζό, ο οποίος πάντα διογκώνει το χρόνο για ν’ αφήσει να διαφανούν οι πιο ανεξήγητες ανθρώπινες συμπεριφορές και η σχέση μας με το επέκεινα, και το Playing ensemble again and again της Κροάτισσας Ιβάνα Μύλλερ, που αφορά τη σχέση του ανθρώπου με τις επιθυμίες του και το χρόνο που τις απολιθώνει.

Η σύμπραξη καλλιτεχνών σε κοινούς στόχους, ιδίως σ’ αυτές τις δύσκολες στιγμές, αποκτά διαφορετικό βάρος. Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας είναι ιδιαίτερα χαρούμενο που στην πολυσυλλεκτική φετινή ελληνική συμμετοχή δύο κοινά εγχειρήματα ελλήνων καλλιτεχνών όχι μόνο περιλαμβάνονται στο πρόγραμμά του αλλά και υποστηρίζονται ως συμπαραγωγές του: η παράσταση Projections του συνόλου κρουστών ΤΥΠΑΝΑ με τη σύμπραξη της sinequanon και του χιπ-χοπ ντούο Β-TWINS, καθώς και το χορογραφικό εργαστήρι «7+1», που καθοδηγούν από κοινού οι ομάδες Amorphy (Τζένη Αργυρίου), Lemurius (Κατερίνα Σκιαδά και Γιάννης Μανταφούνης), Νταλίκα (Βάσω Γιαννακοπούλου), Πρόσχημα (Μαρία Κολιοπούλου) και Φora etc. (Μέντη Μέγα) με στόχο μια κοινή παράσταση: μια πρωτότυπη και καλοδεχούμενη συλλογική πρωτοβουλία δημιουργίας.

Η παράσταση Projections, συμπαραγωγή του 17ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, περιλαμβάνει έργα για κρουστά των John Cage, Ιάνη Ξενάκη, Yoshihisha Taira και Βαγγέλη Κατσούλη αναδεικνύοντας τόσο την άρρηκτη σχέση του χορού με τη μουσική και το ρυθμό, όσο και την ακόμα πιο στενή σχέση που έχει αναπτυχθεί ανάμεσα στη μουσική για κρουστά και τον σύγχρονο χορό. Η ανάθεση στην ομάδα χορού sinequanon να χορογραφήσει το έργο Okho του Ιάνη Ξενάκη είναι ταυτόχρονα μια σύνδεση του Φεστιβάλ με το «Έτος Ξενάκη» που εορτάζεται φέτος με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα χρόνων από το θάνατό του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνεργασία των τεχνών παίρνει σημαντικές διαστάσεις στο φετινό πρόγραμμα: ο λόγος κατέχει εξέχουσα θέση σε μεγάλο ποσοστό παραστάσεων, καταδεικνύοντας τη σημασία που αποδίδεται από τη σύγχρονη χορευτική παραγωγή στη δραματουργία• αλλά και η δημιουργία εικαστικών χώρων μέσα στους οποίους παίρνουν άλλες διαστάσεις οι παραστάσεις (το σκηνικό του Babel[words] είναι έργο του γνωστού βρετανού γλύπτη Άντονυ Γκόρμλεϋ, ενώ αυτό του b.c, janvier 1545, fontainebleau είναι ένα εικαστικό περιβάλλον που έχει φιλοτεχνήσει ο ίδιος ο Κριστιάν Ριζό, με την επιπλέον ιδιότητά του ως εικαστικού καλλιτέχνη): δείγματα του πόσο άρρηκτη είναι τελικά η σχέση των παραστατικών και των εικαστικών τεχνών. Μια μεγάλη, ακόμη, πρωταγωνίστρια του φετινού Φεστιβάλ είναι η μουσική, και αυτό θα το διαπιστώσει ο θεατής στις περισσότερες παραστάσεις.

Σημαντική θέση και στο φετινό πρόγραμμα καταλαμβάνουν οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Το καθημερινό σεμινάριο θα καθοδηγήσει φέτος η Ισπανίδα Laura Aris Alvarez, γνωστή στο χώρο των χορευτών από τη μακρόχρονη συνεργασία της με την ομάδα Ultima Vez του Wim Vandekeybus. Επίτιμη προσκεκλημένη από το χώρο της θεωρίας και της δραματουργίας, η ολλανδή πανεπιστημιακός Maaike Bleeker, από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του κεντροευρωπαϊκού χορού τα τελευταία χρόνια, θα καθοδηγήσει το εργαστήρι που απευθύνεται σε επαγγελματίες του διευρυμένου χώρου των παραστατικών τεχνών. Σε επαγγελματίες του ευρύτερου χώρου των παραστατικών τεχνών και προχωρημένους σπουδαστές απευθύνεται το εργαστήρι χορογραφίας «7+1», στο οποίο, όπως αναφέρθηκε ήδη, οι ομάδες Amorphy, Lemurius, Νταλίκα, Πρόσχημα και Φora etc. θα μυήσουν τους συμμετέχοντες στον τρόπο δουλειάς τους σε επτά πρόβες που θα οδηγήσουν σε μια κοινή παράσταση.

Το πρόγραμμα πλαισιώνεται από τις παράλληλες εκδηλώσεις, που περιλαμβάνουν παραστάσεις, συναυλίες, προβολές, αφηγήσεις, διαλέξεις και συζητήσεις με τους καλλιτέχνες και προσδίδουν στην πόλη την εορταστική ατμόσφαιρα ενός φεστιβάλ.
Πηγή: skai.gr